Håller med i mycket. Ett stort misstag är att vi med politiska styrmedel orsakat nedläggning av ett antal reaktorer i en tid när vi verkligen behöver el. Osv ---
Mycket förståndigt inlägg !!!!!!!
Håller med i mycket. Ett stort misstag är att vi med politiska styrmedel orsakat nedläggning av ett antal reaktorer i en tid när vi verkligen behöver el. Osv ---
Problemet är att om vi skippar tillväxt så kommer länder som Ryssland och Kina ta över världen.Kärnkraft är definitivt inte någon lösning, utan man skjuter bara upp problemen till kommande generationer. Problematiken är snarare att man tar elkraft för given och att det alltid måste finnas en strid ström med el i uttaget. Precis som man gör man med dricksvatten, men där har vi ibland fått oss några tankeställare att det inte alltid finns.
Tror all fokus på tillväxt är det stora problemet. Stora industrier och samhällen borde ordna med sin egna elförsörjning istället för stora rikstäckande system. Hellre då isf 1000 minireaktorer än 3 stora som slår ut halva Sverige vid en olycka.
Eller varför inte smutsig elkraft? Det har vi råd med, med vårt låga klimatavtryck, medan vi väntar in resten av världen 😄
Problemet är att om vi skippar tillväxt så kommer länder som Ryssland och Kina ta över världen.
Kärnkraft 30 år framåt och därefter fusion. Alternativt så har förhoppningsvis energilagring tagit stora steg framåt.
Hur är det med terroristsäkerheten för vattenkraftverk? Den frågan hör man sällan något om tycker jag. Hur mycket krävs för ett dammbrott?En nackdel med spridda reaktorer skulle kunna vara terroristsäkerheten. Idag kommer du inte ens i närheten av ett kärnkraftverk pga alla säkerhetsåtgärder. Men det kanske är överdrivet, hoppas det.
Det gör vi genom att visa vad det goda livet är. Det som alla vill uppnå genom att öka sina utsläpp.Jag tror inte Sverige ska tala om för andra länder hur de ska göra. Det har vi sysslat tillräckligt med, och jag gissar att det kan skapa ett förakt mot oss.
Signalpolitik alltså? 🙂 Lilla pluttsverige ska försöka få Kina och Indien mfl att inse att DE har fel och VI har rätt.Det gör vi genom att visa vad det goda livet är. Det som alla vill uppnå genom att öka sina utsläpp.
Men tänk på hur det värmer i själen att förnumstigt klappa sig själv på axeln och med självklar moralisk överlägsenhet rynka på näsan åt de som inte är lika duktiga som en själv.Signalpolitik alltså? 🙂 Lilla pluttsverige ska försöka få Kina och Indien mfl att inse att DE har fel och VI har rätt.
De vill väl ha samma tillväxt och välfärd som vi fått genom tidigare beslut, varför skulle de avhålla sig för det, för att vi har ångrat oss? Jag tror det blir mycket svårt, för att inte säga omöjligt.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Klimatförändringar tar för stor plats i debatten. | Miljöpåverkan | 121 | ||
'Oberoende' studie av klimatförändringar | Miljöpåverkan | 6 |