Jag som ofta lyssnar på Sveriges Radio P1 reagerar över att de påminner om ”klimatkatastrofen” i nästan alla radioprogram där de kan göra så. Den dolda planen gör mig misstänksam. Och besviken då de borde försöka vara ett hyfsat neutralt medieföretag som tjänar landets invånare.
Sverige har bland EU:s och Europas lägsta utsläpp av fossil koldioxid, som andra har skrivit i tråden. Det är tyst om den saken i samhällsdebatten. Varför? Jag gissar att den stora majoriteten av svenskarna är ovetandes om hur utomordentligt bra vi ligger till i utsläppsligan.
För mig framstår det som något som liknar en ”masspsykos” som har planterats av aktörer med dolda intressen. De använder budskapet om den förestående undergången som har använts av predikanter i alla tider. Och skuldbeläggande. För att kunna skattlägga. Och ta ifrån oss frihet. Samt dra fokus från andra viktiga missförhållanden i samhället.
Flockmentaliteten är tydlig. Den som ifrågasätter svartmålas.
Vi behöver inse var vi i Sverige ligger i utsläppsligan, tycker jag. Och läsa på om klimathistoria som berättat att vi har haft ett varmare klimat och att det inte är någon katastrof.
Med det sagt tycker jag inte att vi ska strunta i frågan helt. Men för att inte plåga oss i onödan och sabotera vår ekonomi i konkurrens med andra länder bör vi vänta in andra länder en aning så att vi spelar med liknande villkor.
Jag tror på tekniken. Låt elbilarna få tid på sig att utvecklas på samma sätt som exempelvis mobiltelefonerna. Ge det 20 år. Alla bilar behöver inte köras fossilfritt därefter, lite koldioxidutsläpp tål naturen. Det finns en beredskapsmässig fördel med fordon som inte är fossilberoende.
Tycker synd om alla människor som givits klimatångest och kanske tror att det är kört. Att skrämma unga människor på det viset är problematiskt. Ser även att andra miljöfrågor trängs undan av det ensidiga fokuset på ”klimatkrisen”.
Nja...de utsläpp av koldioxid som skett sedan mitten av 1700-talet, när vi började förbränna kol och olja i en mycket högre utsträckning än tidigare, har faktiskt höjt koldioxidnivån i atmosfären och på så sätt orsakat en förändrad växthuseffekt på ett sätt man inte sett tidigare. Tiden tänker jag på...att det gått så fort.
Vi vet inte vad som händer framöver, men att det blir svårare och värre klimatkatastrofer är inte rocket science direkt. IPCC har rapporter som inte är så roliga att läsa.
"Aktörer med dolda intressen"? Javisst! Hela kol och oljeindustrin till exempel...det finns ingen i den branschen som vill att vi slutar använda fossila bränslen...ja, kanske några i och för sig.
Ja, jag vet inte...tekniken kan inte lösa våra stora utmaningar.
Den här kurvan är inte så upplyftande,
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Mauna_Loa_CO2_monthly_mean_concentration.svg
Tänk om exempelvis Australien sade att de ska bli världsledande inom solenergi, och fasa ut kolet. Det skulle elda på omställningen till annat än kol och olja. Australien exporterar väldigt mycket kol...
Hmmm...jag ser på fakta...håller inte på med konspirationsteorier. Visst finns det de som inte tänker längre än näsan räcker, men att det var 38 grader varmt i havet utanför Florida för inte så länge sedan kan ju inte vara normalt direkt, snarare en väckarklocka.
Jag hoppas på det bästa, och ser realistiskt på det som sker...det ser inte så bra ut.