Grundsten ÄR ett orakel. Hans "tunga" erfarenheter vill jag inte vifta bort som "lättviktiga"...
Även om solen också kan ha sina fläckar😊
Beträffande hans synpunkt på att en allt för "anorektisk" (mina ord) utrustning kan äventyra säkerheten. Där finns det motsatta påståendet att säkerhet skulle just finnas i lättheten, att med lätta och snabba steg sätta sig i säkerhet tack vare UL. En uppfattning jag inte till fullo delar utan jag vill ha möjlighet att reparera min trasiga utrustning nödtorftigt i fält samt skapa egna förutsättningar för ett trovärdigt och acceptabelt skydd. Allt detta väger något mer än den som i sin nit att reducera vikt spar in på densamma. Sedan håller jag som precis alla andra om att etc etc etc inte är vettigt. Och man måste även tänka på att skona kroppen så den håller så länge som möjligt. Som i ditt fall.
Jupp.
Om vi tar just exemplet Sarek, så hör det till mitt säkerhetstänk i ett sådant område att vara beredd på att den planerade rutten kanske inte är framkomlig, ens i nödfall. Du behöver vara beredd på att tvingas slå läger en dag eller två och vänta in bättre förhållanden. Då ser avvägningen mellan bärkomfort och lägerkomfort lite annorlunda ut.
"Lätta och snabba steg" är förstås bra, men de tar dig inte över midjehögt strömmande vatten.
(Och bara för att inte missuppfattas: Ja lättare är naturligtvis trevligare i alla områden.)