Klenisar

Skillnaden är väl att somliga vill njuta. Andra bevisa något för sig själva. Låt de andra vara ifred och njut på ditt eget sätt.
go tur
 
Nej väljer inte att missuppfatta, utan gör den normala tolkningen och läser därvid som spill in något mer av delgiven information.

Friluftsliv sysslar vi med för att vi gillar det oavasett hur stor och tung ryggsäck vi släpar på. Att irritera sig på hur lite andra bär på är bra onödigt. Givetvis dito åt andra hållet ävenså.
go tur
 
Nej väljer inte att missuppfatta, utan gör den normala tolkningen och läser därvid som spill in något mer av delgiven information.

Friluftsliv sysslar vi med för att vi gillar det oavasett hur stor och tung ryggsäck vi släpar på. Att irritera sig på hur lite andra bär på är bra onödigt. Givetvis dito åt andra hållet ävenså.
go tur

Jag irriterar mig definitivt inte på om andra bär tungt, heller inte om någons börda är lättare än min egen.
Det som irriterar mig och provocerar mig är åsikten som ffa TS har i trådstarten att det ska vara någon form av prylsnobberi och ett tecken på svaghet att packa lätt.
Jag har genom många års experimenterande och testande funnit en relativt bra packning med avseende på vikt, bekvämlighet och storlek. Det har dock tagit många år att lära sig allt som behövdes för att få i stånd packningen och kunna använda den på ett säkert sätt.
Jag skulle definitivt inte rekommendera min packning till en som går sin första tur.
I stort sett alla här verkar rörande ense om att man inte vill bära på onödig vikt, även om det är väldigt skiftande meningar om vad som är onödigt.
För mig är en naturlig utveckling ny på fjället - tung packning, rik på erfarenhet - lättare packning.
Om inte packningens vikt minskar betraktligt med åren är man nog antingen lätt machosistisk eller så har man en väldigt flack inlärningskurva
Vad gäller miljön är många av mina lite tyngre prylar ärvda av lite mindre erfarna vänner och fortfarande i bruk, andra har slitits ut eller gått sönder bortom gränsen för att kunna repareras och gått i en ärofull pension.
Jag har inte behov för att allt i min packning måste vara det nyaste eller allra lättaste, men när jag köper nytt så är vikten en avgörande faktor, men också pris, storlek och bekvämlighet spelar stor roll.
Min första veckotur i fjällen vägde min packning 25+ kg, numera ligger den på ca 12kg för en vecka som startvikt.
Varför är det klent eller prylfixerat?
Det är bara ett tecken på att det tyngsta jag har i bagaget är erfarenhet.
 
Jag har genom många års experimenterande och testande funnit en relativt bra packning med avseende på vikt, bekvämlighet och storlek. Det har dock tagit många år att lära sig allt som behövdes för att få i stånd packningen och kunna använda den på ett säkert sätt.
Jag skulle definitivt inte rekommendera min packning till en som går sin första tur.

I stort sett alla här verkar rörande ense om att man inte vill bära på onödig vikt, även om det är väldigt skiftande meningar om vad som är onödigt.
.
Exakt. Vad man känner är trängande viktigt att ha med sig är väldigt personligt. Alla vill heller inte gå över till plastmaterial, andra är frusna av sig, somliga bär för flera än sig själv.
Jag som bär för fler är väldigt benägen att inte behöva överpacka utan hålla packningen slimmad. Däremot har jag säkert en för tung ryggsäck, nån bok, dricka och har för mycket mat (läs godis) med mig. Men det är en börda som väger lätt i slutänden.
 
Exakt. Vad man känner är trängande viktigt att ha med sig är väldigt personligt. Alla vill heller inte gå över till plastmaterial, andra är frusna av sig, somliga bär för flera än sig själv.
Jag som bär för fler är väldigt benägen att inte behöva överpacka utan hålla packningen slimmad. Däremot har jag säkert en för tung ryggsäck, nån bok, dricka och har för mycket mat (läs godis) med mig. Men det är en börda som väger lätt i slutänden.

Ja, allas packning kan ju inte väga samma, om jag minns rätt bär du din fru/sambos och ditt barns packning.
Klart att det blir tyngre än en solopackning.
Men det blir ju ändå viktigare att tänka på vad man har med sig och välja lätta saker när skillnaden är mellan ca 30 kg för en någorlunda lätt packning och kanske upp mot 60 kg med traditionella saker.
 
.
Men det blir ju ändå viktigare att tänka på vad man har med sig och välja lätta saker när skillnaden är mellan ca 30 kg för en någorlunda lätt packning och kanske upp mot 60 kg med traditionella saker.

Absolut det gör jag också. Däremot bedriver jag inte någon prylhets och förnyar packningen allteftersom nya modeprylar kommer ut på marknaden som kanske väger något mindre än vad jag redan har och som fungerar.
Inte heller lägger jag allt för mycket tid på att väga eller koncentrera packlistan kring vikt då jag känner min kropp väl och efter en provpackning bedömer om det är rimligt att bära.
 
Absolut det gör jag också. Däremot bedriver jag inte någon prylhets och förnyar packningen allteftersom nya modeprylar kommer ut på marknaden som kanske väger något mindre än vad jag redan har och som fungerar.
Inte heller lägger jag allt för mycket tid på att väga eller koncentrera packlistan kring vikt då jag känner min kropp väl och efter en provpackning bedömer om det är rimligt att bära.

För mig underlättar det väldigt att ha listat min packning med vikt, jag tycker det blir allt för lätt för mig att ta till några extra prylar bara för bekvämlighetens skull och för säkerhets skull. Helt plötsligt blir packningen 16 kg istället för 12, inte svårt att bära på något sätt, men helt plötsligt har oacknibgen gått från lätt till just under medel.

Jag har säkert blivit lite mer erfaren med tiden, men jag gillar att pyssla med min lista och ta bort överflödiga prylar och helt plötsligt hellre ha en lättare packning än förra turen.
My way, funkar för mig, men andra blir säkert helt uttråkade av att pyssla med sånt, och de finner sin egen väg.
Jag gläder mig åt alla som kommer ut och njuter av vår sköna natur, oavsett vikten de har på ryggen.
 
Klen äro den som inte orkar bära sin packning oavsett om det rör sig om 1 g eller 50 kg. (Brasklapp: med Klen menar jag inget negativt)

"Klena äro de ... som inte orka ..." eller "klen är den ..."

Fast verbens pluralformer försvann förstås ur vårdat språk nån gång på 40-talet ...
 
Fast till Grundstens försvar så är väl just "Sarektur" en fingervisning om längd?

Det som gör just Sarek speciellt bland de vanligaste vandringsområdena (förutom naturen) är ju
a) Du måste vara självförsörjande.
b) Turerna är knappast kortare än en vecka.

Med dom premisserna springer packningens startvikt lätt över 20kg-strecket även utan att man packar speciellt tungt. Naturligtvis kan man packa lättare, men mängden mat och avståndet till hjälp gör en "sarekpackning" tyngre än en "abiskopackning", i snitt.

Första meningen: På sin höjd för den som redan vet något - vem vänder sig författaren till?

Om jag med självförsörjning klarar en vecka i Sydnorge på 12-13 kg så gör jag väl det i Sarek också? Enligt mina beräkningar skulle jag ledigt klara 14 dagar med 20 kg (jag räknar då med en tyngre ryggsäck, för att få plats med maten, min nuvarande säck klarar tio dagars proviant).

Nej, jag ser ingen ursäkt för att inte redan i ingressen precisera vad det handlar om. I ett annat inlägg ser jag nu att Grudnsten anger 15 kg som max för en stugtur och då uppstår förstås frågan, hurdan stugtur - bemannade stugor? stugor med proviantförsäljning eller ej? och, i det senare fallet, hur lång tur? Min första fjällvandring, min första tur utanför Alperna, var sju dagar i Jotunheimen (mitt syfte var att vara oåtkomlig på min 50-årsdag): betjente hytter och en selvbetjent. Min packning vägde nånstans mellan 8 och 10 kg och idag hade jag säkert packat ett par kilo lättare.