Klenisar

Liksom vegetarian bara är ett annat ord för dålig jägare är lättpackare bara ett annat ord för fattiga.
Så jäkla primitivt att elda i en ölburk.
 
Snip
Vann jag på lotto skulle jag nog köpa utrustning för 20.000 nästa dag.. ;-)

Det är mer än 15 år sen jag stod i en bod när ett ungt par handlat färdigt inför en fjällvandring, tutti.
Det var normalviktiga grejor för sin tid men för två, inklusive kläder och mat, slutsumman låg på ca 38000. (Då räckte det till en jordenruntresa.) De behövde hjälp för att få in allt i taxin, om de verkligen kom iväg till fjällen vet jag inte men jag tyckte synd om dem minns jag. Butiksknodden såg riktigt nöjd ut.
 
Att bära tungt eller tyngre, är en tränings och vane sak. Precis som allt annat. Gör man det inte ofta blir det en plåga de få gånger man skall ut. Jag ser till att gå en tre mil i veckan (oftast vid samma tillfälle) med storpackningen. Skulle jag inte göra det tappar man snart förmågan.

men om du halverade vikten kanske du skulle kunna gå 6 mil, alternativt inte behöva träna för att bära tungt. Mer vikt betyder mer slit, hur tränad man än är på att bära tungt. mindre vikt gör att en vältrränad kan ta sig ännu längre med mindre energiåtgång, osv....
Jag har själv burit 26 kg, jag är vältrränad, men efter 9 h börjar det kännas. Ser inget självändamål att bära tungt.
 
men om du halverade vikten kanske du skulle kunna gå 6 mil, alternativt inte behöva träna för att bära tungt. Mer vikt betyder mer slit, hur tränad man än är på att bära tungt. mindre vikt gör att en vältrränad kan ta sig ännu längre med mindre energiåtgång, osv....
Jag har själv burit 26 kg, jag är vältrränad, men efter 9 h börjar det kännas. Ser inget självändamål att bära tungt.

Det finns nog ingen som anser att det är ett självändamål att bära tungt.
Vi gör ex vis en höstturné varje år där vi äter god mat med gott vin till maten. Ändamålet är upplevelsen av reninnerfile med murkelsås och ett gott vin till detta, i utsökt miljö dessutom :).

Att packningen på en dylik tur blir tung är en sidoeffekt
och inte målet för övningen. Detsamma gäller för klättraren, fotografen etc.

Troll som TS oräknade förstås ;)...

//J
 
men om du halverade vikten kanske du skulle kunna gå 6 mil, alternativt inte behöva träna för att bära tungt. Mer vikt betyder mer slit, hur tränad man än är på att bära tungt. mindre vikt gör att en vältrränad kan ta sig ännu längre med mindre energiåtgång, osv....
Jag har själv burit 26 kg, jag är vältrränad, men efter 9 h börjar det kännas. Ser inget självändamål att bära tungt.

I fjällmiljö eller annan motsvarande, där höjdmetrarna spelar sin roll är det viktigt att minimera sin utrustning. Precis vad jag också gjort, tyckte det blev tydligt. Likaså om man har distansminuter att hämta - det har jag sällan de gånger jag går långt eller är ute länge.
 
Dessutom är det en rolig myt att den som väljer en rymligare packning anses vara en buffel eller karlakarl. Jag är ledsen att bekräfta att jag har upplevt flera med motsvarande kroppsbyggnad likt du, Hackman, kan bära vikter större än 50 kg. Det ligger inte i muskelmassan.
Det är en tränings och vanesak. Bara för att man är tanig och bra på att löpa blir man ingen orienterare lika lite en duktig ryggsäcksbärare om man går på steroider.

Håller med 7S om dessa tankar. Det handlar om vana. Att ta på sig ryggan med en rejäl tyngd för att träna, som vilken annan träning som helst, varje vecka gör att kroppen vänjer sig och med rätt bärutrustning så blir det inte så svårt. Att under endast få tillfällen per år ta på sig en tyngre ryggsäck gör det hela mer problematiskt. Jag tror att en normalt något otränad person utan större problem borde klara de vikter som det talas om i lättpackar sammanhang. Önskar du öka tyngden av någon anledning ja då ökar också olusten och det blir jobbigt. Varför inte låta ryggan vara en del i den veckovisa träningsdosen. Åtminstone för att inte behöva oroa sig allt för mycket. Lättviktspackningen skulle där kunna bli som grädde på moset, en positiv överraskning och inte ett måste. Jag har en uttjänt Grönland -70 som med en 25 liters vattendunk får fungera som mitt träningsredskap. Och då jag har flera berg runt omkring så saknas det inte träningsmöjlighet.
Se det så här, ge ryggen en chans att bli stark det kan löna sig. Gärna lättvikt men träna ryggen också så behöver du inte köpa alla nya tunna och lätta hightecprylar.
 
Det finns nog ingen som anser att det är ett självändamål att bära tungt.
Vi gör ex vis en höstturné varje år där vi äter god mat med gott vin till maten. Ändamålet är upplevelsen av reninnerfile med murkelsås och ett gott vin till detta, i utsökt miljö dessutom :).

Att packningen på en dylik tur blir tung är en sidoeffekt
och inte målet för övningen. Detsamma gäller för klättraren, fotografen etc.

Troll som TS oräknade förstås ;)...

//J

konsensus. klättraren, fotografen, kan få ännu mer med sig med lättare utrustning. men det är en fråga om pengar också.

I fjällmiljö eller annan motsvarande, där höjdmetrarna spelar sin roll är det viktigt att minimera sin utrustning. Precis vad jag också gjort, tyckte det blev tydligt. Likaså om man har distansminuter att hämta - det har jag sällan de gånger jag går långt eller är ute länge.

konsensus här också, antar jag. jag vandrar helst långt per dag, och helst i fjällmiljö. Hatar släppa på onödiga kilon mot slutet av dagen.

Håller med 7S om dessa tankar. Det handlar om vana. Att ta på sig ryggan med en rejäl tyngd för att träna, som vilken annan träning som helst, varje vecka gör att kroppen vänjer sig och med rätt bärutrustning så blir det inte så svårt. Att under endast få tillfällen per år ta på sig en tyngre ryggsäck gör det hela mer problematiskt. Jag tror att en normalt något otränad person utan större problem borde klara de vikter som det talas om i lättpackar sammanhang. Önskar du öka tyngden av någon anledning ja då ökar också olusten och det blir jobbigt. Varför inte låta ryggan vara en del i den veckovisa träningsdosen. Åtminstone för att inte behöva oroa sig allt för mycket. Lättviktspackningen skulle där kunna bli som grädde på moset, en positiv överraskning och inte ett måste. Jag har en uttjänt Grönland -70 som med en 25 liters vattendunk får fungera som mitt träningsredskap. Och då jag har flera berg runt omkring så saknas det inte träningsmöjlighet.
Se det så här, ge ryggen en chans att bli stark det kan löna sig. Gärna lättvikt men träna ryggen också så behöver du inte köpa alla nya tunna och lätta hightecprylar.

tror mer att det är benen det sitter i, benpress på gym gör antagligen samma sak. och det tränar jag, men inte för att bära 40 kg om jag kan undvika det.
 
Hatar släppa på onödiga kilon mot slutet av dagen.

...bära 40 kg om jag kan undvika det.
Det är ju upp till var och en hur man bedriver sitt liv och vad man gillar. Jag tycker inte om grönmögelost. :)

tror mer att det är benen det sitter i, benpress på gym gör antagligen samma sak. och det tränar jag, men inte för att bära 40 kg om jag kan undvika det.
Visst sitter det en del i benen. Benpress eller dylika övningar på ett gym, motsvarar inget annat än just benpress på gym. Det bygger inget annat än grova lår. Man får inte heller samma påfrestning över tiden. Normal och fungerande benstyrka tillsammans ett starkt psyke och hårt pannben är receptet.
Skulle värdera en med hårt pannben som en bättre ryggsäcksbärare än någon med stora benmuskler (se bifogad bild) :) http://www.google.se/imgres?client=firefox-a&hs=oPE&sa=X&rls=org.mozilla:sv-SE:eek:fficial&biw=907&bih=430&tbm=isch&tbnid=IyvvOvDTL5cSVM:&imgrefurl=http://imgur.com/gallery/clgln&docid=dmVRIQRaEX0zYM&imgurl=http://i.imgur.com/clgln.jpg&w=959&h=600&ei=SQtUUsjFPMS64ASj8oHQDA&zoom=1&ved=1t:3588,r:16,s:0,i:129&iact=rc&page=3&tbnh=160&tbnw=284&start=16&ndsp=11&tx=193&ty=70
 
Hehe... har vi inte varit där förr? Kiicka på filmlänken i mitt gamla inlägg och få ditt lystmäte ;).

Smaken är som baken - själv slipper jag gärna bli hänvisad till mitt "pannben" när jag är på semester. I varje fall kan jag tänka mig roligare och mer produktiva sätt att göra bruk av det, än att testa smärtgänsen för mina knän ;).
 
Hehe... har vi inte varit där förr? Kiicka på filmlänken i mitt gamla inlägg och få ditt lystmäte ;).

Smaken är som baken - själv slipper jag gärna bli hänvisad till mitt "pannben" när jag är på semester. I varje fall kan jag tänka mig roligare och mer produktiva sätt att göra bruk av det, än att testa smärtgänsen för mina knän ;).

inte hunnit se filmen ännu - men ögnat igenom den och förstår din poäng. Denna/Dessa människor är underbara och cementerar det jag skrivit och avskriver myten om att det endast skulle vara muskelknuttar som kan och bär tungt.

Överansträngningar är aldrig bra - det kan drabba ex knäna en om man bär tungt ett fåtal gånger om året. Är bristen av vana och träning kanske orsaken till olusten att bära tyngre?
Visserligen återknyter jag i och med denna fråga delvis till den inledande och provocerande frågeställningen i första inlägget som jag tar avstånd från. Men ingen rök utan eld?
 
konsensus. klättraren, fotografen, kan få ännu mer med sig med lättare utrustning. men det är en fråga om pengar också.

konsensus här också, antar jag. jag vandrar helst långt per dag, och helst i fjällmiljö. Hatar släppa på onödiga kilon mot slutet av dagen.

tror mer att det är benen det sitter i, benpress på gym gör antagligen samma sak. och det tränar jag, men inte för att bära 40 kg om jag kan undvika det.

Precis, det är helt enkelt en fråga om vad en vill eftersom vandring är en slags viljeyttring. Jag har inga värderingar kring packningsvikt, på vissa turer är 16 kilo att anse som tungt och på andra kan en startvikt på 29 kg vara att anse som lätt. Det är ju självklart att välja det alternativ som känns mest motiverat och som fungerar.

Är det fråga om en lång vintertur med tältning i snö etc så får en vara beredd på att påsen väger mer än under sommarveckan. Tycker en att det känns tungt fast man har en vettig (läs sparsam och lätt) packning kan en ju minska vikten ytterligare ett par kilo genom att köpa en Mchalesäck i spectraväv för 15 papp. Eller träna mer, de flesta av oss kan lätt bli mer vältränade och dessutom några kilo lättare på köpet. Helt gratis och vips kan en bära de felande kilona utan problem. E en sedan riktigt full i f'n så köper en dessutom sin Mchalesäck och har nu fått en veckas längre aktionsradie genom en kombination av biologiska och ekonomiska faktorer :). Ett enklare alternativ är att låta bli att gå ut på den turen, helt enkelt sätta en gräns för sig själv: detta gör jag bara inte. Det kan ju också vara både klokt och nödvändigt, så länge en utgår från sin egen förmåga.

...f.ö. så är jag övertygad om att bra bärförmåga handlar om balans och framför allt bålstyrka. Utan bålstabilitet kommer skador i ländrygg och fötter, knän...

//J
 
Det är ju upp till var och en hur man bedriver sitt liv och vad man gillar. Jag tycker inte om grönmögelost. :)


Visst sitter det en del i benen. Benpress eller dylika övningar på ett gym, motsvarar inget annat än just benpress på gym. Det bygger inget annat än grova lår. Man får inte heller samma påfrestning över tiden. Normal och fungerande benstyrka tillsammans ett starkt psyke och hårt pannben är receptet.
Skulle värdera en med hårt pannben som en bättre ryggsäcksbärare än någon med stora benmuskler (se bifogad bild) :) http://www.google.se/imgres?client=firefox-a&hs=oPE&sa=X&rls=org.mozilla:sv-SE:eek:fficial&biw=907&bih=430&tbm=isch&tbnid=IyvvOvDTL5cSVM:&imgrefurl=http://imgur.com/gallery/clgln&docid=dmVRIQRaEX0zYM&imgurl=http://i.imgur.com/clgln.jpg&w=959&h=600&ei=SQtUUsjFPMS64ASj8oHQDA&zoom=1&ved=1t:3588,r:16,s:0,i:129&iact=rc&page=3&tbnh=160&tbnw=284&start=16&ndsp=11&tx=193&ty=70

precis sådana ben har jag när jag vandrar med mina 10 kg ul packning ;)

benpress ger benmuskler varken mer eller mindre. Om jag skulle vilja bära tungt så skulle jag kombinera det med uthållighet. med betoning på om. Visst, pannben är viktigt, man orkar långt mer än vad man tror.

Är bristen av vana och träning kanske orsaken till olusten att bära tyngre?

för mig handlar det om att det helt enkelt alltid kommer att kännas jobbigare med tyngre packning än lättare hur tränad jag än är, särskilt i slutet av en etapp när man börjar bli trött och bara vill komma fram någongång. Men det klart, allt är en avägning, jag går inte omkring med 20 grams ICA kassar istället för en ryggsäck exempelvis