Klenisar

Eftersom trådstartaren är så manlig

och bär så mycket komfort skulle det vara roligt att gästa hans välförsedda läger, i studiesyfte.
Kan vi få en tidtabell och ruttbeskrivning?
//J

Gammal tunnis med minimalt med pryttlar men med lupp, kamera och kikare, fegar inte för att proviantera längs vägen.
 
och bär så mycket komfort skulle det vara roligt att gästa hans välförsedda läger, i studiesyfte.
Kan vi få en tidtabell och ruttbeskrivning?
//J

Gammal tunnis med minimalt med pryttlar men med lupp, kamera och kikare, fegar inte för att proviantera längs vägen.


Det är nästan 5 år sen han var inloggad.

Kanske den här tråden skulle läggas in lättpackning och klistras.
 
Den klenaste?

Man kan bara garva åt alla "gramjägare" som frenetiskt frågar hur man kan karva bort några futtiga gram. Jag kan förstå om man är gammal, sjuk eller har varit sjuk och känner sig klen, men annars, ska man kunna kalla sig för en friskus så tycker jag att man ska kunna bära en riktig packning med de saker som man behöver. Ska man ut på en riktig tur behöver man ta med sig "riktiga grejer". Light-packning är bara till för veklingar. Ok, jag kan hålla med om att man ska följa med utvecklingen, vissa saker förändras, blir lättare och bättre på samma gång. Men hallå, några gram hit eller dit!!??

Gjorde en överlevnadstur i somras i området runt Oslo, bar med mig utrustning på ca 200 gram i en vecka, 15 mil på 7 dagar.
Kände mig rätt manlig efteråt, men måste alltså vara den klenaste av alla här? ;-)
Det är inget jag rekommenderar, väldigt obekväm tur, men normalt brukar jag ha ca 10-12 kg i startvikt på en veckotur och har det då otroligt bekvämt i alla väder, när jag gick min första fjälltur för ca 25 år sedan var packvikten 27 kg utan att det på något sätt var bekvämare, bara mer plågsamt att gå.
 
Evig diskussion

Även om han som startade diskussionen inte ser det här, så är det visst alltid en fråga som delar i två läger.. bära tungt och tufft och bygga sig ett slott varje kväll och äta oxfile konserverad i glasburk och tillagad på kolgrill eller sitta under en snusnäsduk och äta sin dunsovsäck och vara glad att man har lätt packning!
Själv vill jag ha lättast möjliga, men funktionell och bekväm packning. Ser absolut inget egenvärde i att slita och släpa i sitt anletes svett när man kan göida runt mycket bekvämare.
Att packa lätt kräver ju dock en god del tankearbete innan, kamske man ska räkna med den ansträngningen i slutsummeringen av hur ansträngande en tur varit? :)
 
Onödigt bärande

Vid de kortare helgturerna har jag standardsäcken full av antagligen en del onödiga prylar eftersom jag av slöhet inte orkar tömma ur den helt och stuva om efter en veckotur. . En hel del grejor används inte men känns ändå bra att veta att de finns där utifall... Lite grann som bohaget är alltid med.
 
Vid de kortare helgturerna har jag standardsäcken full av antagligen en del onödiga prylar eftersom jag av slöhet inte orkar tömma ur den helt och stuva om efter en veckotur. . En hel del grejor används inte men känns ändå bra att veta att de finns där utifall... Lite grann som bohaget är alltid med.

Det där känner jag igen, dagsturer sker oftast spontant och min 24-timmars packning är alltid färdigpackad frånsett varmvatten och 200g marabou. Oftast dricker man bara en kopp kaffe från ryggsäcken...

Detta ämne har väl stötts och blötts genom åren. Slutsatsen man kan dra är att inga tycker lika, men att man ändå kan samsas över att prylar är nyckeln till framgång. Oavsett om förstärkningströjan väger 600 g eller 10 g.

Personligen bryr jag mig inte om vad jag bär sålänge jag mäktar med det och det fyller sin funktion.
Nyligen på min sommarfjällvandring bar jag inledningsvis 49 kg på kroppen var av 42 kg på ryggen. Onödiga prylar? Nja, det jag hade kunnat klara mig utan var vindsäcken. Men den var skön att rasta i och innebar endast +1 kg.
Visserligen bar jag utr.+kläder och mat för 3 personer (mig, sambo + 3 åring) . Så 42/3 = 14 kg. Nu börjar vi snacka lättpackare :)
Jag bekänner mig till de som gillar att bära långt och tungt och hade inga bekymmer mer än första dagen då jag klagade på att jag fick bära vatten trots vi drack ur bäckar... ;) Efter att ha dumpat vattnet fick jag inga bekymmer ( fram tills spännet på avbärarbältet släppte :) )