Klenisar

Re: UL

malindo; sa:
Jag läste just om en tysk äldre gentleman som äventyrade runt i Amazonas iklädd ett par kallingar och med en rulle aluminum-papper

Kan det vara nàgot?

Mvh / Mats

Aluminiumfolien är till att linda runt huvudet för att man inte skall bli scannad av rymdgubbar, det vet alla!!
 
Aluminium-papper!

Var ju inte helt rátt, folie heter det. Tack.

Att man även kan undvika huvud-scanning frân Space-men med detta material var en positiv nyhet!

Artikeln om folie-tysken och andra extrem-äventyrare kan man finna i senaste numret av GEOs tyska utgâva.

Mvh / Mats
 
Re: Re: UL

FJS90/91; sa:
Aluminiumfolien är till Fnord! att linda runt huvudet för att man inte skall bli Fnord! scannad av rymdgubbar, det vet alla!!

OMCL-skydd är VIKTIGT.

(Jag har dessutom ett guldäpple i bokhyllan som det står KALLISTI på, så det så:)
 
Re: UL

Tjena!

malindo; sa:
Jag läste just om en tysk äldre gentleman som äventyrade runt i Amazonas iklädd ett par kallingar och med en rulle aluminum-papper som i princip enda packning. Detta användes som sovfilt, vattensamlare, regnskydd mm.

Kan det vara nàgot?

Mvh / Mats

Jag tror jag har en bild på honom...
figur.gif


/Georg :)
 
Måste oxå ta upp en sak som ingen har nämnt något om som spelar en ganska stor roll. Det finns ju fördelar med UL -packning som itne kommit fram här. Mycket av den är iof dyr , men har man råd hade jag köpt mycket lätta produkter (så vida de inte är sämmre än vanliga). Men till min poäng. Om alla mina prylar väger 10 kg istället för 20 kg får jag ju plats med 10 kg extra mat eller mer utrustning så som fiske foto eller vilken hobby man nu har.

Alla klarar av att bära olika mycket, ALLA här drar ju alla över en kant, 16 kg det är lätt för alla och 30 kg är tungt för alla. Det skiljer på hur mycket tjeer och killar orkar bära. men det skiljer lika mycket mellan killar och killar och tjejer och tjejer. GLÖM inte det. 30 kg kanske är lätt för mig men outhärdligt för nån annan. Samtidigt som vissa klarar av 40 kg men det gör inte jag så att säga.

Sen vad vill man ha ut an en fjällvandring, vissa kanske längtar tillbaka till strapatserna i luimpen och vill gå 10 mil om dagen med tung packning, medans andra har ett genuint intresse för den vackra floran. Inget av dessa är mindre värt än något annat.

// johan
 
Re: Re: Lättare=rättare prylar & pinaler

Jag minns en rutinerad friluftsräv jag mötte, som hade en mycket väl genomtänkt packning, inte en onödig pinal och inte ett onödigt hekto - så när som på en burk öl. Den hade han alltid med på längre turer, och hade fått många huvudskakningar om det. Han förklarade det så här: När jag varit på väg några dagar och hittar ett riktigt fint ställe slår jag läger tidigt, tvättar mig ordentligt, byter till rena kläder så långt det går, lagar mat och gör allt i ordning. Sen, när allt är klart och i ordning, jag är ren, fräsch och mätt - då hämtar jag min öl som legat i vattnet och blivit sval, sätter mig bekvämt och dricker min öl. Den stunden är värd precis vartenda gram den där ölen väger!

Lasse

Den jäkeln som finner på torr-öl man blandar i kallt vatten kommer bli en rik man. Jag drömmer om det fortfarande. Man kanske skulle skriva till Pripps :)
 
Re: Re: Re: Lättare=rättare prylar & pinaler

niben; sa:
Den jäkeln som finner på torr-öl man blandar i kallt vatten kommer bli en rik man. Jag drömmer om det fortfarande. Man kanske skulle skriva till Pripps :)

Själv brukar jag drömma om en iskall torr-Cola, som substitut så har jag ibland tagit med ut en sorts c-vitamin brus som smakade som lite avslagen Fanta :)

Jesper
 
PÅ tal om UL så fick jag en liten idé härom dagen....

Gammal skåpmat är ju att man kan såga av tandborsten för att spara några gram, men jag tycker att det borde gå att spara mer på den punkten. Man behöver väl inte alla strån på borsten väl ? Man borde kunna rycka ut åtmindstånde vartannant strå ur borsten, eller hur ? Borde väl spara en tiondels gram eller så.

/P.D
 
P.D; sa:
Gammal skåpmat är ju att man kan såga av tandborsten för att spara några gram, men jag tycker att det borde gå att spara mer på den punkten. Man behöver väl inte alla strån på borsten väl ? Man borde kunna rycka ut åtmindstånde vartannant strå ur borsten, eller hur ? Borde väl spara en tiondels gram eller så.

Det finns faktiskt en slags "tussar", vad jag förstått ser de ut ungefär som den lurvida sidan av kardborrband, som man klistrar fast på fingertoppen och borstar tänderna med. De är impregnerade med tandkräm redan från början. En veckoranson sådana väger mindre än ett tandborsthuvud.
 
Jag har en lugn dag på jobbet och håller på att läsa igen lite trådar som jag missat.

Det finns faktiskt en slags "tussar", vad jag förstått ser de ut ungefär som den lurvida sidan av kardborrband, som man klistrar fast på fingertoppen och borstar tänderna med. De är impregnerade med tandkräm redan från början. En veckoranson sådana väger mindre än ett tandborsthuvud.

Var finns dom att köpa och vad kostar dom?
 
Själv brukar jag drömma om en iskall torr-Cola, som substitut så har jag ibland tagit med ut en sorts c-vitamin brus som smakade som lite avslagen Fanta :)

Jesper

Det där kan du köpa. Coca-Cola till sånadär drickakranar som finns på hamburgerrestauranger kommer som pulver. Du kanske kan köpa lite av din lokala hälsokostservering?
 
Det där kan du köpa. Coca-Cola till sånadär drickakranar som finns på hamburgerrestauranger kommer som pulver. Du kanske kan köpa lite av din lokala hälsokostservering?

Dricker Du coca-cola i stället för att borsta tänderna, vad säger mammaspöket då?
Hur tycker Du att det fungerar om man har ilande tandhalsar och dålig andedräkt?
Har spöken andedräkt förresten, eller är det bara andar som har det?