Klenisar

Jag bryr mig inte om forumets deltagare är spinkiga, knubbiga eller smällfeta, min poäng var att man bör se över "totalvikten". Håll med om att det är ganska fånigt att klippa bort lapparna på sovsäcken och borra hål i skaftet på tandborsten om man samtidigt släpar runt på 15kg övervikt och dessutom kallar sig gramjägare!?

Bortsett från det här med kroppsvikt så anser jag att en lätt packning är en bra packning. Det är med intresse jag har sett hur otroligt lite vikt man kan klara sig på en tur. Imponerande! Själv tenderar jag att alltid kånka med mig för mycket prylar oavsett aktivitet, dessutom släpar jag med lite för mkt kroppsvikt oxå.

Tomas
 
novas husse; sa:
Håll med om att det är ganska fånigt att klippa bort lapparna på sovsäcken och borra hål i skaftet på tandborsten om man samtidigt släpar runt på 15 kg övervikt och dessutom kallar sig gramjägare!?

Tomas

Till detta finns bara en sak att säga: AMEN! Självfallet jagar man då vikt på fel ställe.

Vad gäller packningens vikt tror jag många som kallar sig "gramjägare" rätt och slätt bara är "prylbögar". (DÄR trampade jag nog på en och annan öm tå...) Vad jag menar med det är att den allra viktigaste packningen har man i skallen: Kunskap & erfarenhet. Är man väl utrustad där klarar man sig med få men väl valda och bra grejer utan att de måste vara "superhyperdeluxehitech" med flashig design och i konstiga material.
 
Lasse C; sa:
Kunskap & erfarenhet. Är man väl utrustad där klarar man sig med få men väl valda och bra grejer utan att de måste vara "superhyperdeluxehitech" med flashig design och i konstiga material.

Men e det inte minimalisterna och ultralightmänniskorna som faktiskt bygger sina saker själv eftersom många anser att lightprylarna som marknaden skapat eftersom det blivit mode är för tunga och dåliga.. Jag har kollat en del ultralight sidor och dom killarna och tjejerna är fan rena McIver snubbarna, dom bygger en ryggsäck äv 2 piprensare och en ICA-kasse... Hur e det nu, blandar du ihop prylnissar med lightfolk?

Pissar du inte på fel träd nu?
 
FJS90/91; sa:
Jag har kollat en del ultralight sidor och dom killarna och tjejerna är fan rena McIver snubbarna, dom bygger en ryggsäck äv 2 piprensare och en ICA-kasse... Hur e det nu, blandar du ihop prylnissar med lightfolk?

Pissar du inte på fel träd nu?

Nädu, här pinkas inte på nåra fel träd, inte! ;-D

Många av de där McGyvertyperna är helt fenomenala, det är riktigt. De är, om du tänker efter, också exempel på precis det jag nämnde: Folk med kunskap och erfarenhet. Vi skall heller inte bortse från det faktum att det är en kul grej i sig att göra sina egna prylar, lättvikt eller ej - men det är en helt annan diskussion. (Får väl göra ett separat inlägg om det...)

Sen finns det faktiskt prylbögar bland självfixarna också, de som gör grejerna själv enbart för att de färdiga inte är tillräckligt extrema för dem. Du vet, sådana som med näsan i vädret lite nonchalant säger: "Nä, du vet, Space Technology´s grejer är väl bra, men jag tycker ändå att de kompromissar lite med kvalitén på materialen, så jag gjorde mina grejer själv!" Den sortens GDS-are impar inte på mig...
 
Lasse C; sa:
Vad gäller packningens vikt tror jag många som kallar sig "gramjägare" rätt och slätt bara är "prylbögar". (DÄR trampade jag nog på en och annan öm tå...)

Om du syftar till de som köper prylar i titan bara för att det är "lättast" så har du såklart rätt. Men en riktig lättviktsfanatiker går inte på marknadens knep utan använder vågen flitigt (hittar man nån grej på Coop Forum som påstås vara lätt så tar man den med sig till grönsaksavdelningen och väger den!).

Skulle t.ex. aldrig falla mig in att köpa bestick av titan eftersom både aluminium och plast är lättare. Likadant med tältpinnar. De "superlätta" titanpinnar som finns är ju bara smala trådar, de fäster ju inte alls i sand eller lös jord. V-formade aluminiumpinnar eller stora plastpinnar är avsevärt bättre.

Men de flesta tillverkare som har nåt som ska föreställa ultrlätt har oftast inte så bra koll på det här med att få ner vikten. Läste en recension som nån ultralätt kille gjorde av ett Hilleberg-tält (Akto tror jag). Det första han gjorde var att sprätta bort nästan 100 g märklappar och grejer som bara satt där för syns skull.
 
novas husse; sa:
Håll med om att det är ganska fånigt att klippa bort lapparna på sovsäcken och borra hål i skaftet på tandborsten om man samtidigt släpar runt på 15kg övervikt och dessutom kallar sig gramjägare!?

Nej, det är ju inte svårt att hålla med om, men det är ju ett hypotetiskt antagande.. Typ; "Håll med om att det är dumt att bestiga Everest naken!?"

Lasse kanske kan upplysa oss med sin egna packlista? Jag påstår att teknikfientlighet grundar sig oftare på okunskap och ett avund än praktiska erfarenheter.

Jag har gjort åtskilliga vinterturer när jag var yngre i vadmalsuniform och vadhelst jag hade råd att köpa från ÖB, sommarturer i farfars gamla Lundhagskängor, slitna jeans och slokhatt. Det gick ganska bra men jag skulle aldrig byta tillbaka. Har Lasse de fakto ägt och använt de "space tecknology"-prylar han förkastar? Förmodligen inte.

/J
 
Lasse C; sa:
.....
Vad jag menar med det är att den allra viktigaste packningen har man i skallen: Kunskap & erfarenhet. Är man väl utrustad där klarar man sig med få men väl valda och bra grejer utan att de måste vara "superhyperdeluxehitech" med flashig design och i konstiga material.
"Klara" sig. Smaka på det ordet. Jag har hört sägas att i Kanada fanns en indianstam som satte en ära i att klara sig (överleva) med minsta möjliga utrustning. Enligt uppgift skulle stammen ha fått namnet "Siwash" (vildar) av fransmännen. Vore intressant att veta hur deras utrustning såg ut. Jag har sökt på nätet men hittar inget om denna stam. Kanske här finns någon som känner till dem? De bör ha varit rätt "macho" och inga "klenisar", sin UL-utrustning till trots:)
 
*GÄÄÄÄSP*

jarlmoden; sa:
Lasse kanske kan upplysa oss med sin egna packlista? Har Lasse de fakto ägt och använt de "space tecknology"-prylar han förkastar? Förmodligen inte.

Och ganska exakt vad skulle det ha med saken att göra? Trams!
Var en av de ömma tårna möjligen din?

Jag är inte och har aldrig påstått mig vara teknikfientlig - däremot jublar jag bara över tekniken om den tillför något. Du minns väl Gösta Ekman i sketchen om leksaksbutiken (Du vet, Totte & kulpåsen)? "Det... det MÅSTE man ha!!!" DEN inställningen ogillar jag.
 
Re: Barking up the wrong tree?

Lasse C; sa:
Är det ingen som har reflekterat över alla dem som jagar gram i packningen - men drar runt på överflödiga _kilon_ på kroppen?
Jag har funderat över totalvikten och vägde mig på vågen med rygsäck på. I ryggan fanns all min basutrustning 22kg - ej mat och bränsle. Det blev en totalvikt på 115kg.
Jag väger 93kg och det är ca +10 kg som jag kan dumpa innan fjällvandringen. Men nu är det så att jag brukar gå ner 5-6 kg under en fjällvandring på 7-8 dagar. Men det vore bra om jag kunde starta någon gång med 83 kg men man är för nära kylen :)
Nu har jag en exelfil med varje pryls vikt så jag kan kolla vad som händer med ryggsäckens vikt. Det finns en del roliga upptäckter man gör när man ser vad prylarna väger.
Nu skall jag banta både min och ryggans vikt till nästa sommar. // Roland
 
Re: Re: Barking up the wrong tree?

walk_alone; sa:
Lasse C; sa:
Är det ingen som har reflekterat över alla dem som jagar gram i packningen - men drar runt på överflödiga _kilon_ på kroppen?
Jag har funderat över totalvikten och vägde mig på vågen med rygsäck på. I ryggan fanns all min basutrustning 22kg - ej mat och bränsle. Det blev en totalvikt på 115kg.
Jag väger 93kg och det är ca +10 kg som jag kan dumpa innan fjällvandringen. Men nu är det så att jag brukar gå ner 5-6 kg under en fjällvandring på 7-8 dagar. Men det vore bra om jag kunde starta någon gång med 83 kg men man är för nära kylen :)
Nu har jag en exelfil med varje pryls vikt så jag kan kolla vad som händer med ryggsäckens vikt. Det finns en del roliga upptäckter man gör när man ser vad prylarna väger.
Nu skall jag banta både min och ryggans vikt till nästa sommar. // Roland

Lycka till Roland!
Jag tror att du kommer att njuta nästa sommar med lätt packning, även av vara lättare när du har ställt ifrån dig ryggsäcken:)

Mvh Tomas
 
Raskesven; sa:
"Klara" sig. Smaka på det ordet. Jag har hört sägas att i Kanada fanns en indianstam som satte en ära i att klara sig (överleva) med minsta möjliga utrustning. Enligt uppgift skulle stammen ha fått namnet "Siwash" (vildar) av fransmännen. Vore intressant att veta hur deras utrustning såg ut. Jag har sökt på nätet men hittar inget om denna stam. Kanske här finns någon som känner till dem? De bör ha varit rätt "macho" och inga "klenisar", sin UL-utrustning till trots:)
"En af mina engelska vänner, som gjort jagtutflykter öfver nästan hela verlden, har emellertid upplyst mig om att de vid kusten Brittisk Columbia lefvande Siwash-indianerna ha både näsa och ögon alldeles liknande japanernas"
Ströftåg och irrfärder hos min vän Yankee Doodle (samt annorstädes) / I:108(1902) Author: Emil A. G. Kleen
Jag söker vidare men vi har inuiterna i norr och de indianer som levde på "tierra de fuego", numera borta. Men aborginerna var/är xå bra på att "klara sig". Vi skulle kanske utlysa en överlevnadstävling i fjällmiljö? // Roland
 
walk_alone; sa:
Raskesven; sa:
"Klara" sig. Smaka på det ordet. Jag har hört sägas att i Kanada fanns en indianstam som satte en ära i att klara sig (överleva) med minsta möjliga utrustning. Enligt uppgift skulle stammen ha fått namnet "Siwash" (vildar) av fransmännen. Vore intressant att veta hur deras utrustning såg ut. Jag har sökt på nätet men hittar inget om denna stam. Kanske här finns någon som känner till dem? De bör ha varit rätt "macho" och inga "klenisar", sin UL-utrustning till trots:)
"En af mina engelska vänner, som gjort jagtutflykter öfver nästan hela verlden, har emellertid upplyst mig om att de vid kusten Brittisk Columbia lefvande Siwash-indianerna ha både näsa och ögon alldeles liknande japanernas"
Ströftåg och irrfärder hos min vän Yankee Doodle (samt annorstädes) / I:108(1902) Author: Emil A. G. Kleen
Jag söker vidare men vi har inuiterna i norr och de indianer som levde på "tierra de fuego", numera borta. Men aborginerna var/är xå bra på att "klara sig". Vi skulle kanske utlysa en överlevnadstävling i fjällmiljö? // Roland
En överlevnadstävling kanske vore något. Får vi tag i Siwash-indianernas utrustningslista kanske vi kan utgå från den? Naturligtvis då efter att ha skurit bort en del onödigt trams.