Klenisar

Uppför er ordentligt!

Låt centerpartiet stå för de patetiska jämförelserna.

Patric har EN poäng - följ ämnet eller starta ny tråd.

Läser man sedan Patrics profil på hemsidan så låter det inte som en van fjällräv - erkännes. Men alla ni som mästrar istället för att diskutera - get a life.
 
Re: Mentalt klena!

1; sa:
Det är visst några som känner sig mer träffade än andra. De har bara bevisat, att de inte har varken någon fysisk eller mental styrka, stackars krakar. Sen vill jag också upplysa Er om att Utsidan vill att vi alla håller oss till insändarens ämne, annars får man starta upp ett nytt ämne!!


Trådens "ämne" är "klenisar"; vilket naturligtvis kan tolkas
som att den ska vara i din anda, dvs. bara bestå av upprepade spyor och glåpord, utan intellektuell substans.
Då vore urinlägget nog.

Vad vi andra gjort är att höja nivån genom att diskutera
allvarliga saker sakligt och med ömsesidig respekt.
De flesta har därför valt att fullständigt ignorera din person,
vilket säkert känns!

Anknytningen till urinlägget går nu inte att bestrida -
precis som urinlägget diskuterar vi lättpackning -
men vi har höjt den intellektuella och moraliska
nivån från lägsta tänkbara utgångsläge. Detta
har blivit en mycket givande tråd. Vi tycker inte lika men vi
lyssnar på varandra, försöker förstå och försöker
också få andra att förstå våra motiv. Det blir lärorika samtal.

Jag är inte förvånad över att du beklagar dig över detta
ty du hänger helt enkelt inte med.
Du tillför ingenting. Jag kommer även i fortsättningen
att ta större hänsyn till mina diskar, min opererade häl,
min förkalkade häl, mina knän och min säkerhet i
största allmänhet än till dina primitiva prestigebegär.

Jag skulle föreslå att du går in på fjallklubben.org
och klickar dig fram till tidningen Fjället. Där finns
i nummer 2/01 en fantastisk artikel av Lars Bergqvist,
den om fjällflanören,
som du borde läsa en smula självkritiskt. På köpet kanske
du tillägnar dig ett rikare språk ty artikeln är mycket vackert
skriven.

Förhoppningsvis är det sista gången jag kommenterar
enskilda personers debattnivå. Jag hoppas att de många
personer jag lärt mig uppskatta och respektera fortsätter
att bidra med en hög och ärlig debattnivå. Tar pellejönsarna
över drar jag till andra fora, troligen utomlands.

il C.
 
Re: Uppför er ordentligt!

emrask; sa:
Låt centerpartiet stå för de patetiska jämförelserna.

Patric har EN poäng - följ ämnet eller starta ny tråd.

Läser man sedan Patrics profil på hemsidan så låter det inte som en van fjällräv - erkännes. Men alla ni som mästrar istället för att diskutera - get a life.


Kan du definiera närmre vad
det innebär att "följa ämnet" när detta lyder "klenisar"?
VI är många klenisar som har yttrat oss här.

Och hur vill du kommentera det faktum att praktiskt taget
alla inlägg UTOM de av Patrik Nilsson
är direkta repliker på vad någon annan skrivit?

Och vem är det således som mästrar istället för att diskutera?
Tips: det är EN person.

il C
 
Beror ju på.

1; sa:
Vad är mest macho:
- att göra sin packning så minimal som möjligt så att man kan prestera mera?

- att man tar med sig så mycket packning att det hämmar prestationen men istället får man det trevligt på turen?

Det beror naturligtvis på vem du frågar och vad syftet med det hela är.

Macho och macho, vad är det för manligt med det över huvud taget!?
 
Re: Go Patric!!

mickenTHN; sa:
Patricks uppstartade foruminlägg:

Klenisar
1 (Patrik Nilsson) 82 2003-07-16 Fjällvandring
SPAM?
1 (Patrik Nilsson) 37 2003-06-13 utsidan.se
Lågvattenmärke
1 (Patrik Nilsson) 6 2003-04-15 Fritt Forum
VÄRLDENS STÖRSTA BOMBSLÄPP!
1 (Patrik Nilsson) 0 2003-03-06 Fritt Forum
Respekt!
1 (Patrik Nilsson)

Jag kan skriva ut de som säger mest om honom :)

Klenisar: Patric Nilson
Lågvattenmärke: Patric Nilsson

Och sist men inte minst, Respekt! Patric Nilsson. Du kan inte rå över omständigheter som att vissa kommer ha lättare packning än dig, utan att sakna någonting och ändå KUNNA MED ATT KALLA SIG FRISKUS, Som du skrev att vi inte borde göra om vi inte kånkade runt på en (för) tung väska. När erfarenheten växer, kryper väskan. Tyvärr krymper bara du i mina ögon. Läs igenom ditt sista och första inlägg, och hälsa Hitler.

Jag tackar och bockar, för att du marknadsför mina provakationer.

Jag vet att jag inte kan rå för vad andra gör, men jag och alla andra som lever i en fri värld har rätt att tycka! Sen verkar det som du tycker också en del om oss som orkar bära (för) mycket, oj! Nu ramlade du visst ner i din egen grop he he!

Jag vill också säga att jag har lärt mig mycket av de svar som jag har fått från mina inlägg, både som vildmarksmänniska och som person, inkl detta inlägg. Ok, jag kan hålla med om att jag ligger på en uppstudsig nivå, men trots det har det varit många som har svarat med rena fakta, eller med ett underhållande syfte.

Lite förkovran till dem som känner sig träffade:

FIS I VATTNET
Vattenfis heter ett litet djur som lever nere på botten av vattendrag. De är 8-10 millimeter långa och livnär sig på andra insekter och musslor. Ni får tolka det som Ni vill, men det var någon här som tyckte att jag inte har tillfört något he he!


[Ändrat av 1 2003-07-17 kl 23:30]
 
Re: Re: Go Patric!!

1; sa:
Ok, jag kan hålla med om att jag ligger på en uppstudsig nivå, men trots det har det varit många som har svarat med rena fakta, eller med ett underhållande syfte.

Skriver man en fråga får man svar.
Skriver man ett påstående får man motargument.
Kallar man andra nedlåtande blir man kallad detsamma tillbaka.

Så enkelt är det.

Din rubrik i kombination med hur du skrev inlägget gjorde att responsen blev som den blev. Hade du skrivit en vettigare text (d.v.d formulerat dig som att du ville vet varför och inte som att du vet bättre) så hade rubriken inte tagits lika hårt, eller om du tvärtom skrivit en "lindrigare" rubrik.

Sök gärna på "troll" (båda här på Utsidan och på valfri sökmotor).
 
Re: Re: Uppför er ordentligt!

pehac@mai.liu.se; sa:
emrask; sa:
Låt centerpartiet stå för de patetiska jämförelserna.

Patric har EN poäng - följ ämnet eller starta ny tråd.

Läser man sedan Patrics profil på hemsidan så låter det inte som en van fjällräv - erkännes. Men alla ni som mästrar istället för att diskutera - get a life.


Kan du definiera närmre vad
det innebär att "följa ämnet" när detta lyder "klenisar"?
VI är många klenisar som har yttrat oss här.

Och hur vill du kommentera det faktum att praktiskt taget
alla inlägg UTOM de av Patrik Nilsson
är direkta repliker på vad någon annan skrivit?

Och vem är det således som mästrar istället för att diskutera?
Tips: det är EN person.

il C

Jag tycker synd om den lite osäkre killen som inte är ute i skogen så mycket och drömmer om sitt Jack London-äventyr med 75 kilo på ryggen. Han är ju uppenbarligen osäker, och diskussionen om lätta sandaler, samt kommentarer som klappade honom på huvudet a'la " Du vi pratar på en annan nivå här - tyst" och jämförelkser med Hitler var lite taskigt. Ni borde kunna bedöma honom bättre. Själv ignorerar jag nog framtida diskussioner av honom, eftersom min tid är mer värdefull - det skulle resultera i att hans inlägg försvann i glömska fort.

Sen hade jag en förhoppning om att hans inlägg först var lite snabbt skrivet, och att han inte hade en sån extrem åsikt egentligen.
 
Patrik

Patrik är min idol! Jag vill att han ska definiera hela världen åt mig. Helst i svart och vitt.

Nej, nog med raljerande, nu ska jag in i dimman. Fallens dagar vettu...
 
Vikten av att bära lätt!

Denna provokation var ju faktiskt rätt givande, även om jag själv ligger betydligt närmare UL-spåret, dvs jag är en Klenis. Skall nog hitta en bra provokation själv snart i ett närliggande ämne.

Har lärt mig mycket framförallt av Jarl om vilket stort utbud det finns av lättviktsprylar utomlands. Inom MTB-världen jagas det lika mycket gram i Sverige som utomlands men som sagt inte inom vandring.

Skall till Nepal i Oktober och gå från Jiri till Everest Base t.o.r + lite extra. Beräknar vara ute och gå i ca 20 dagar. Har då valt att inte ta med tält och matlagningsutrustning pga att jag inte vill släpa på extra kilon. Dvs jag bor i "stugor" som det finns rätt gått om. Får jag vara med här då? Det är ju inte så macho!

Det finns framförallt 3 skäl till att packningen skall vara så lätt som möjligt i Nepal:

1. Vill hinna se så mycket som möjligt när jag är där. För varje kilo extra så tappar man minst 2% i hastighet i uppförsbackarna och dom är långa i Nepal.

2. Skaderisken i nedförsbackarna minskar avsevärt med lättare packning. Dels så minskar risken att falla men framförallt så minskar risken att knäna tar stryk så att hela turen måste förkortas eller t.o.m avbrytas.

3. Men viktigast av allt är att det är obehagligt att bära en tung packning och det förstör semestern/upplevelsen. Man borrar ner huvudet mot marken och lider med en tung packning, med en lätt packning däremot så njuter man av naturen. Däremot så är det skönt att bli trött efter att ha vandrat 12 timmar en dag eller efter att tex åkt Vasaloppet. Det är den statiska belastningen på rygg och axlar som är obehaglig inte att kämpa sig upp- och nedför branta oändliga stigningar.


Mitt mål förut var att komma ner till 7 kg men efter att ha läst Jarls packlista så får jag ju helt klart sätta målet "lägre" även om det nog inte har så stor betydelse hur långt under 7 kg jag kommer.

Ja, jag vet att det är kallt på högre höjder och vi kommer att hyra varmare kläder i Namche Baazar på 3 500 m.ö.h innan vi går upp mot 5 500. Då ökar nog packningen med ca 1-2 kg men etapperna blir då kortare (pga risk för höjdsjuka) och inte lika branta. Iof så blir ju luften betydligt tunnare oxå. Vi kommer däremot inte använda bärare "porters" vilket skulle ha kunnat vara ett riktigt lättviktsalternativ. Dels är det för dyrt dels så går det för långsamt/oflexibelt pga att de bär ca 30 kg - med sandaler på fötterna! Sen är det väl lite fusk att någon annan bär packningen?

Däremot så tränar jag hemma i Vårgårda genom att gå upp och ner för slalombacken (50 m fallhöjd 4*50 = 200 m = högsta fallhöjden i Sälenfjällen). Då går jag med en ryggsäck fylld med vattendunkar så att jag kommer upp i dryga 32 kg. (Macho eller kuf-varning?)

Att gå med 32 kg kändes i början smärtsamt och obehagligt, det var t.o.m svårt att få på sig säcken. Efter en viss träning känns det inte längre lika smärtsamt - bara obehagligt. Men genom att överdriva åt det hållet så har jag i alla fall lärt mig att det gäller att hålla vikten nere. Nästa gång jag går långt med tält så skall jag byta ut en hel del prylar tex trangia-köket. Kommer däremot inte att byta tillbaka till ett gammaldags liggunderlag, att sova bra får kosta lite vikt. Men max 15 kg får det bli eller möjligen 20 kg om jag orkar träna innan.

Magnus
 
Re: Re: Pengar också?

FJS90/91; sa:
Börje H; sa:
Det finns en dimension som sällan tas upp tycker jag. Det kostar att byta till det lättaste också även om man nu skulle vara klen. Man har ju oftast utrustning av olika ålder och vikt och inte tycker jag att jag kan lägga ut en massa kosing för att få det lättaste.

"Byt till...." betyder väl också utgifter?

Eller?

Börje

njae.. riktiga ultralightfantaster tillverkar sina grejer själv till så stor del de kan. Allt kan naturligtvis gå till överdrift.

När jag i det militära gick med en rygga stor som en folkabubbla(det kändes så) på ryggen och ett p-skott gnuggandes i nacken så lovade jag mig själv att gå med lätt packning i resten av mitt liv. Jag tror inte att folk bär lätt för att dom e lata utan för att de e smarta(ooohh... det rimmade nästan).

Håller med,

har man en gång erfarit vad det innebär att bära riktigt tungt genom myr och moras så vill man inte återuppleva det frivilligt. Den som vill veta hur det känns kan ju annars packa ryggan med 45-50 kg och ge sig ut på en 2-3-milare rätt genom bushen, gärna med start runt kl 23-2400. Passa också på att passera några vattendrag med rygga och allt så att den riktigt härliga vildmarkskänslan infinner sig (obs ironi).

Fast kanske kan man misstänka att den som säger att det är skönt att ha träningsvärk fråm en tung ryggsäck romantiserar något han/hon egentligen inte har erfarenhet av...Vete f*n varför man annars skulle hävda att värk från tung ryggsäck är skönt (hmm, var jag provokativ nu?)...

Näe, bär så lätt som det går istället, smartare att använda energin till annat än kånkande.

J
 
Bara för att jag tycker att en del verkar överdriva sitt gramjagande så betyder det inte att jag vill bära 45-50 kg så som många och även jag ficka göra i det militära. I min packning får det gärna vara lätta saker, bara det inte är dåliga saker eller att jag lämnar hemma något som jag sen kommer att sakna. T ex så prioriterar jag stora ryggsäckar före mindre, just för att de erbjuder mera plats och som någon sa: En stor säck kan göras mindre men en liten säck kan inte göras större. God mat, härliga kryddor och smarta lösningar är något som jag också prioriterar.
 
Sent in i denna tråd, men jag vill ändå ge mina synpunkter.

Macho om man bär tungt och klenis om man bär lätt. Vilket nonsens. Var och en blir salig på sin fason tycker jag.

Själv gillar jag att oftast använda en tältkåta, vilket betyder att jag bär relativt tungt. Blir upplevelsen mindre av det? Svar nej. Kom nyss hem från en 2,5 veckors härlig vandring med fiske genom Laisdalen och genom Fierras massiven. Startvikt 32,5 kg. Gör det mig till macho i någon negativ bemärkelse? Jag tycker inte det, för man anpassar naturligtvis vandringens längd efter vikten. Första veckans dagsetapper las upp till 6 km per dag och vi vandrade två dagar och stannade i lägret den tredje dagen. Efterhand som vikten minskade blev etapperna längre. När jag använder tält blir startvikten lägre, etapperna längre och vilodagarna färre.

Angående upplevelsen så tycker jag man ser mer, upplever mer på ett djupare plan när man inte hastar igenom områden utan tar sig tid. Vem upplever mest; den som vandrar 10 mil i rask takt eller den som vandrar 5 mil långsammare och stannar i lägret fler heldagar då och då? Samlar man på olika utsikter är det den förstnämnda. Vill man uppleva mer av innehållet i naturen, vildmarken och inte bara det trevliga vykortsperspektivet är det den sistnämnda. Och om tyngdpunkten för lägerliv ökas på bekostnad av vandringens längd tycker jag att den extra viktökningen är naturlig.

Båda alternativen, dvs. lätt och tungt, ger olika trevliga möjligheter, bara man ser dem och anpassar vandringsdagarnas längd efter dem. På 2,5 veckor gick vi totalt drygt 8 mil. En relativt kort sträcka om packningen vägt 25 kg i utgångsläget, och en väldigt kort sträcka om packningen vägt 19 kg i utgångsläget. Men med 32,5 kg i utgångsläget var sträckan alldeles lagom.

"Summing up": Lång snabb vandring tycker jag hör ihop med lätt vikt, kortare långsammare vandring tycker jag hör ihop med högre vikt. De flesta ligger nog någonstans däremellan som en kompromiss. Och som alltid är det en trade-off mellan hur lätt man vill vandra och hur juste man vill ha det i lägret.