Klenisar

Ryggsäck...

pehac@mai.liu.se; sa:
jarlmoden; sa:
Med en Golite Gust bär man ganska mycket av vikten med axelremmarna, och via höftbältet (kan inte kallas ett avbärarbälte, det är helt mjukt) drar man in resterande vikt så den vilar på svanket ovanför sätesmusklerna. Inte alls säkert att den skulle passa dig med tanke på dina ryggproblem alltså, men jag tycker den är kanon eftersom man inte blir låst i höften som med en del säckar med inbyggd ram, man går naturligare, mer som man skulle utan ryggsäck.

Fler ryggpatienter än jag har upptäckt att deras hållning
förändras till det bättre med ryggsäck med bra bärsystem.
Bruttovikten avgör dock hur mycket ryggraden pressas ihop
och redan de 17 kg jag har nu är i överkant. Jag tröstar
mig med att det är en enda dag och att 250 gram försvinner
ned i magen
i Finse innan jag ens har börjat gå!

il C.

Om du vill ha en säck där det mesta av vikten går att lägga på höfterna, titta på klättermusens modeller. Minsta Mjölnersäcken väger 2.1 och har helt styv rygg som inte flexar alls. Bärbältet lär sitta utan att halka ner om du håller dig under 18-20 kilo = minimal vikt på kotpelaren. Dessutom rör sig höftbältet med höfterna vilket är till stor fördel i svår terräng.

Mvh,

Johan
 
Ryggsäck: varken stor eller liten - ingen!

Det behövs nya paradigms: vad tänker ni om ett säck som väger 800g (overkill version, finns ochså som 500g) och har variabel storlek 41-106 l; bra bärsystem - men nästan BARA bärsystem, ingen 'säck' i ordets vanlig betydelsen. Ingen diskussion om storlek längre...

Jfr bild från Moonbow hemsida:
GSRed3.jpg


Om jag ska bära tungt så har jag volym och bärsystemet, om inte så är själva säcken inte allför svår. Idén är att själva packningen ger stabilitet och komfort: Z-rest (t ex) på innersidan längs ryggen + komprimera utrustningen tills den är stabilt nog och vikten distribueras till en fullständig bärsystem. Det funkar utmärkt åtminstone med träningsvikten 17kg.

Efter själva vandringen berätter jag hur det gick till. Recensioner finns på http://www.backpackgeartest.org/reviews/Packs/Frameless Backpacks and Day Packs/Moonbow Gearskin just nu.

mvh Lukas
 
Jag tycker själv att det är ganska roligt och titta på alla "tuffa" killar med sina jättestora ryggsäckar som stolt tävlar om vem som har den tyngsta innan de ger sig iväg. Minerna brukar vara lite annorlunda i slutet av dag 2 :) (eller när man susar förbi dem i en uppförsbacke, ja ja, jag vet att det inte är någon tävling).

Susanne
 
Barking up the wrong tree?

Lite kul att läsa den bitvis oerhört detaljerade diskussionen om huruvida man skall putsa bort gram eller hekton från packningen.

Är det ingen som har reflekterat över alla dem som jagar gram i packningen - men drar runt på överflödiga _kilon_ på kroppen? Det blir onekligen lite lustig med någon som köper en "Space Technology Ultra Super Special Light Extreme" rygga bara för att den är 436 gram lättare, men bär på 9 onödiga kilon själv?

Med krånglande knän är jag i ordets rätta bemärkelse smärtsamt medveten om att mindre vikt = mindre problem, med det gäller att jaga vikt där jakten gör mest nytta!
 
Äntligen!

Efter nio stundtals hätska sidor om packviktens berättingande kom det fram en skön synpunkt. Kilon på kroppen väger de oxå! Nu tror jag inte att alla på detta forum är feta men nog ligger det lite i inlägget att man kanske ska ta se över bilringarna innan man beställer ett nytt UL tält från England. Om jag skulle få för mig att fjällvandra så vet jag var jag skulle börja banta bort kilon från min packning. Och nej jag skulle inte börja med mitt VE-25 tält:)

Finns det feta gramjägare?

mvh Tomas
 
Re: Barking up the wrong tree?

Lasse C; sa:
Lite kul att läsa den bitvis oerhört detaljerade diskussionen om huruvida man skall putsa bort gram eller hekton från packningen.

Är det ingen som har reflekterat över alla dem som jagar gram i packningen - men drar runt på överflödiga _kilon_ på kroppen? Det blir onekligen lite lustig med någon som köper en "Space Technology Ultra Super Special Light Extreme" rygga bara för att den är 436 gram lättare, men bär på 9 onödiga kilon själv?

Med krånglande knän är jag i ordets rätta bemärkelse smärtsamt medveten om att mindre vikt = mindre problem, med det gäller att jaga vikt där jakten gör mest nytta!

Jo, visst är det så att en viktminskning minskar risken för knäproblem om man är överviktigt. Samtidigt så går det ju inte direkt att jämföra då kroppens muskler under en längre tid anpassats till den eventuella övervikten vilket de inte är när man hänger på sig 35 kilo på ryggen, så det är ju kanske i sådant fall mer motiverat att hitta lätta packlösningar än om man är vältränad.

mvh
David
 
skojar ni?

men se det så här istället.. Tack vare lättare packning så kanske en överviktig person orkar ge sig ut och orkar man ut och gå så mår man bättre, mår man bättre så kanske man äter bättre och rör sig ännu mer.. Varför har ni problem med det, måste man se ut som en anorektisk bergsget för att få köra med lätt packning? Nää!! E man fet så skall man bära tungt!!
 
Jag ger mig in i debatten med att bara skriva h-u-r otroligt skönt det var att vandra med ynkliga 11 kg på ryggen ... tack vare att jag prioriterade bort en massa saker som jag verkligen inte heller behövde ... jobbigt och dumt att bära på extrakilon till ingen nytta ...

Kerstin
 
Re: Äntligen! (Men herre Jezuz...)

novas husse; sa:
..Nu tror jag inte att alla på detta forum är feta..

Är det säkert att du inte tror det? Inte ens en övervägande majoritet? 75% knubbisar åtminstone då?

Var ju självklart att även denna tråd skulle locka till sig tramsande till slut...

Jarl. (Inte överviktig)
 
Re: Re: Äntligen! (Men herre Jezuz...)

jarlmoden; sa:
Var ju självklart att även denna tråd skulle locka till sig tramsande till slut...

Jarl. (Inte överviktig)

Tack för den passningen, hör du!
(Varför är det så f-b-t känsligt att diskutera folks vikt?)

Det var faktiskt delvis på skämt, men rätt mycket allvar också. Det jag ville komma åt var att man bör titta på helheten. Det är totalsumman av dina kilon och packningens som dina fötter och knän skall bära.

Som någon påpekade har kroppen "anpassat" sig till den övervikt man drar på, men å andra sidan sliter de där onödiga kilona varje steg, varje dag, hela *** året - inte bara på fjällturen.

För att formulera det så här: För de som dras med onödiga kilon är det kanske mer konstruktivt se till att bli av med dem och komma i form än att lägga en smärre förmögenhet på att beställa superlätta prylar från alla möjliga ställen?

Hur mycket en annan vandrares packning väger skiter jag totalt i så länge det inte är jag som skall bära den.