Ryggsäck...
Om du vill ha en säck där det mesta av vikten går att lägga på höfterna, titta på klättermusens modeller. Minsta Mjölnersäcken väger 2.1 och har helt styv rygg som inte flexar alls. Bärbältet lär sitta utan att halka ner om du håller dig under 18-20 kilo = minimal vikt på kotpelaren. Dessutom rör sig höftbältet med höfterna vilket är till stor fördel i svår terräng.
Mvh,
Johan
pehac@mai.liu.se; sa:jarlmoden; sa:Med en Golite Gust bär man ganska mycket av vikten med axelremmarna, och via höftbältet (kan inte kallas ett avbärarbälte, det är helt mjukt) drar man in resterande vikt så den vilar på svanket ovanför sätesmusklerna. Inte alls säkert att den skulle passa dig med tanke på dina ryggproblem alltså, men jag tycker den är kanon eftersom man inte blir låst i höften som med en del säckar med inbyggd ram, man går naturligare, mer som man skulle utan ryggsäck.
Fler ryggpatienter än jag har upptäckt att deras hållning
förändras till det bättre med ryggsäck med bra bärsystem.
Bruttovikten avgör dock hur mycket ryggraden pressas ihop
och redan de 17 kg jag har nu är i överkant. Jag tröstar
mig med att det är en enda dag och att 250 gram försvinner
ned i magen
i Finse innan jag ens har börjat gå!
il C.
Om du vill ha en säck där det mesta av vikten går att lägga på höfterna, titta på klättermusens modeller. Minsta Mjölnersäcken väger 2.1 och har helt styv rygg som inte flexar alls. Bärbältet lär sitta utan att halka ner om du håller dig under 18-20 kilo = minimal vikt på kotpelaren. Dessutom rör sig höftbältet med höfterna vilket är till stor fördel i svår terräng.
Mvh,
Johan