• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Tumbleweed; sa:
(Har du lust att förtydliga tråden om Günter Grass? Jag har svaga minnen av att han förknippats med HJ men vet inte så värst mycket om honom.)

I typ 60 år har Grass sagt att han själv bara var ofrivillig luftvärns-hjälpare och i 60 år har han i ytterst skarpa ordalag kritiserat de som var "systemnära" och som "var med" och som "blev skyldiga".
Häromveckan avslöjade han att han var med i Waffen-SS. Som 15-åring (!) hade han egentligen ansökt om att få vara med i U-båts-flottan men istället hamnade han i Waffen-SS. Vid krigsslut var han 17 eller så.

Folk i Tyskland är inte sur på honom för att han som 15- eller 17-åring gjorde något dumt, utan att han har tigit i 60 år och hoppat på andra som var med i liknande organisationer.

Somliga tycker han måste ha haft en rejäl skruva lös om han verkligen frivilligt ville vara med i u-båts-flottan. ;)
[Ändrat av sachsaren 2006-10-09 kl 12:27]
 
RamboRambo; sa:
mellpat; sa:
"Håller fullständigt med att dom säkerligen inte krigar för amerikanska politiken." Precis som Waffen-SS inte krigade för den tyska politiken. Något som säkert Günter Grass håller med om - numera! :)
Lite mer osäker i tysk-fallet.
Diktatur tillsammans med omfattande propaganda i dåtidens Tyskland kan man nog inte jämföra dagens situation.

Waffen SS var partiets egen militär där man hade krav på partitillhörighet och annat. Mot slutet av kriget tog man in folk som tidigare nobbats att delta. Man gjorde som USA:s krigsmakt gör idag. Man sänkte kraven för att kunna fylla leden.
 
Ok, med hänsyn till dom tunga uppgifter som världspolisen USA tagit på sig skulle dom väl behöva en "krigarkast" av samma typ som Waffen-SS. :)
 
Waffen SS var partiets egen militär där man hade krav på partitillhörighet och annat. Mot slutet av kriget tog man in folk som tidigare nobbats att delta. Man gjorde som USA:s krigsmakt gör idag. Man sänkte kraven för att kunna fylla leden. [/QUOTE]
Eller precis som Sverige....inga högre krav här heller!
Se på nötterna i det svenska försvaret så kan man tro att kravet är att långsammast krama en prilla, se dryg ut och vika skärmen på kepsen till rätt stuk!
 
RamboRambo; sa:
Waffen SS var partiets egen militär där man hade krav på partitillhörighet och annat. Mot slutet av kriget tog man in folk som tidigare nobbats att delta. Man gjorde som USA:s krigsmakt gör idag. Man sänkte kraven för att kunna fylla leden.
Eller precis som Sverige....inga högre krav här heller!
Se på nötterna i det svenska försvaret så kan man tro att kravet är att långsammast krama en prilla, se dryg ut och vika skärmen på kepsen till rätt stuk!

[/QUOTE]

Inte alls "precis som Sverige"... I takt med att man minskat försvarsmaktens storlek har kraven istället ökat. Nu krävs det att man är mer motiverad, i bättre fysisk form och bättre påläst om omvärldsläget än nånsin tidigare för att få vara med. "Nötterna" är i tilltagande minoritet.
/Richard
 
Speciell operation group

Waffen SS var elitförband som hade företräde till bra utrustning. Då befälhavaren för Waffen SS knappt kunde läsa och ännu mindre tolka en kartbild kan man kanske ifrågasätta var det där med elit kom in i bilden.

USA har snarlika förband. The US Marines är väl i stort en elitstyrka och kanske den som står närmast Waffen SS så tillvida att det kan operera självständigt i stora förband.

Kavalleriet har också en särställning. Genom sin organisation kan de operera självständigt och har bättre rörlighet än vanliga armeförband. De förekommer om jag inte missuppfattat som både pansar och luftburna förband.

De gröna baskrarna är också eliförband men arbetar i mindre skala som rådgivare och som infiltratörer bakom fiendens linjer.

Rangers finns det något som kallas också. Förband som kan operera långväga på något vis. Kanske bakom fiendens linjer? Osäker på de enheterna. De ingår i US Army.

För ingen av dessa truppslag har jag sett eller hört talas om att sökande skall ha speciell politisk åskådning för att godkännas.

Under första och delvis även andra världskriget var det nästan uteslutande vita som enrollerades i trupperna. Idag är majoriteten färgade.

Nej Rambo jag har inte lärt mig av agent Hamilton. Tom Clancy skriver klart bättre teknoaction.
 
Inte alls "precis som Sverige"... I takt med att man minskat försvarsmaktens storlek har kraven istället ökat. Nu krävs det att man är mer motiverad, i bättre fysisk form och bättre påläst om omvärldsläget än nånsin tidigare för att få vara med. "Nötterna" är i tilltagande minoritet.
/Richard [/QUOTE]
Skjuter mig som alltid i foten men: det lär ju knappast vara hjärntrusten som söker till svenska försvaret!
Springa ett par mil och lite armhävningar är väl heller inget problem!
 
Re: Speciell operation group

Zeeke; sa:
Waffen SS var elitförband som hade företräde till bra utrustning. Då befälhavaren för Waffen SS knappt kunde läsa och ännu mindre tolka en kartbild kan man kanske ifrågasätta var det där med elit kom in i bilden.

USA har snarlika förband. The US Marines är väl i stort en elitstyrka och kanske den som står närmast Waffen SS så tillvida att det kan operera självständigt i stora förband.

Kavalleriet har också en särställning. Genom sin organisation kan de operera självständigt och har bättre rörlighet än vanliga armeförband. De förekommer om jag inte missuppfattat som både pansar och luftburna förband.

De gröna baskrarna är också eliförband men arbetar i mindre skala som rådgivare och som infiltratörer bakom fiendens linjer.

Rangers finns det något som kallas också. Förband som kan operera långväga på något vis. Kanske bakom fiendens linjer? Osäker på de enheterna. De ingår i US Army.

För ingen av dessa truppslag har jag sett eller hört talas om att sökande skall ha speciell politisk åskådning för att godkännas.

Under första och delvis även andra världskriget var det nästan uteslutande vita som enrollerades i trupperna. Idag är majoriteten färgade.

Nej Rambo jag har inte lärt mig av agent Hamilton. Tom Clancy skriver klart bättre teknoaction.
Tycker väl att Clancy har samma upplåsta egenkära stil som Guillou....men han är nog lite bättre som du säger!
 
RamboRambo -> Dom högre officerarna i svenska försvaret är av hög klass, åtminstone efter vad jag sett vid resor med det här gänget. http://www.mohlintravel.se
Ryssar och ukrainare ställer upp med generaler och borgmästare när Mohlin, Lyth och gäster kommer på besök.