• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Re: Företag, organisationer, länder..

andy69; sa:
Den som kan betala bra brukar jag säga :)! Mestedels så arbetar man åt stora säkerhetsföretag t.ex Armorgroup & Aegis(http://www.armorgroup.com/, http://www.aegisiraq.co.uk), som i sin tur jobbar på kontrakt av olika länders regeringar eller organisationer, såsom FN för att utbilda inhemska poliser och militärer!
Det finns även en civilare sida, då åt företag och privatpersoner som känner sig hotade eller på något sätt är i behov av skydd på olika nivåer!

/Anders

Jag är lite skeptiskt inställd till säkerhetsbranchen efter att ha sett "60 minutes" inslag om några av de företag som verkar i Irak. Om jag minns rätt fick sig Aegis en rejäl släng med sleven då också och hela bunten anklagades för att vara krigsprofitörer. Hur som helst verkar det vara stora pengar i säkerhet, vare sig den är värd namnet eller inte.
/Richard

Irak...

Tumbleweed; sa:
andy69; sa:
Den som kan betala bra brukar jag säga :)! Mestedels så arbetar man åt stora säkerhetsföretag t.ex Armorgroup & Aegis(http://www.armorgroup.com/, http://www.aegisiraq.co.uk), som i sin tur jobbar på kontrakt av olika länders regeringar eller organisationer, såsom FN för att utbilda inhemska poliser och militärer!
Det finns även en civilare sida, då åt företag och privatpersoner som känner sig hotade eller på något sätt är i behov av skydd på olika nivåer!

/Anders

Jag är lite skeptiskt inställd till säkerhetsbranchen efter att ha sett "60 minutes" inslag om några av de företag som verkar i Irak. Om jag minns rätt fick sig Aegis en rejäl släng med sleven då också och hela bunten anklagades för att vara krigsprofitörer. Hur som helst verkar det vara stora pengar i säkerhet, vare sig den är värd namnet eller inte.
/Richard

Beroende med vilka ögon man ser på saken så...men självklart finns det enorma summor i säkerhetsbranchen. Oftast så går ju risk och lön hand i hand!
En Svensk kille jag känner har varit ett år i Irak åt Aegis och det funkade bra sa han, personal- organisation osv!
Om Da Vinci koden..träffade killen som varit hans livvakt under hans "europeturné". han skrattade hela vägen till banken kan jag säga :)!

/Anders

Re: Irak...

andy69; sa:
Beroende med vilka ögon man ser på saken så...men självklart finns det enorma summor i säkerhetsbranchen. Oftast så går ju risk och lön hand i hand!
En Svensk kille jag känner har varit ett år i Irak åt Aegis och det funkade bra sa han, personal- organisation osv!
Om Da Vinci koden..träffade killen som varit hans livvakt under hans "europeturné". han skrattade hela vägen till banken kan jag säga :)!

/Anders

Det är en rätt stor skillnad, etiskt sett, jämfört med den tidigare diskussionen om Försvarsmaktens personal i utlandstjänst. De kan också tjäna en bra slant pga risktillägg etc., men den avgörande skilnaden är att de är organiserade i ett nationellt militärt förband utan ekonomiskt vinstintresse. De styrs också därmed av rätt tydliga internationella lagar som reglerar "rätt och fel" för verksamheten. Hur funkar detta i den privata sfären? Är man inte direkt anställd av en Statsmakt/krigsvarsmakt är man civilist, oavsett om man är aldrig så väl beväpnad.
/Richard

Re: Re: Irak...

Tumbleweed; sa:
andy69; sa:

/Anders

Det är en rätt stor skillnad, etiskt sett, jämfört med den tidigare diskussionen om Försvarsmaktens personal i utlandstjänst. De kan också tjäna en bra slant pga risktillägg etc., men den avgörande skilnaden är att de är organiserade i ett nationellt militärt förband utan ekonomiskt vinstintresse. De styrs också därmed av rätt tydliga internationella lagar som reglerar "rätt och fel" för verksamheten. Hur funkar detta i den privata sfären? Är man inte direkt anställd av en Statsmakt/krigsvarsmakt är man civilist, oavsett om man är aldrig så väl beväpnad.
/Richard

Visst är det en storskilnad på alla plan, men att hävda att svenska soldater i utlandstjänst känar bra, det skulle jag kalla ett Stort skämt! Mera underbetald grupp hittar du inte i detta land! Av traktamentet så får soldaten behålla 10 eller 15% (minns inte riktigt) resten tar FM som betalning för kost o logi, det trots att FN står för den biten! Räkna på detta: En vanlig soldat har ut i handen ca 17000-18000kr(lön+traktamenten)i månaden, det kan verka mycket men slå ut det mot att han/hon är i tjänst 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan..vilken timlön hamnar du då på?? Runt 25kr/timmen netto... Vem skulle jobba för det här?

Jobbar du åt ett säkerhetsföretag så lyder du under de lagar som finns i det respektive land du är i.
Som soldat i ett land så agerar du efter ROE..

//Anders

"Trident Ploughshares" ligger bakom aktionerna mot den brittiska marinbasen och har samma värderingar som Al-Qaida, dvs att USA och Israel är dom främsta terroriststaterna. http://www.tridentploughshares.org/article1438

"För även om det kan kännas aldrig så mysigt att vara pacifist och egalitär, så är det inte pacifistiska och egalitära samhällen som överlever och deras sista dagar har en tendens att vara vare sig mysiga, fredliga eller egalitära." (skribenten Oskorei)

"It made him aware of the tragic vulnerability of modern liberalism, whose commitment to freedom and complexity makes it tempting prey for the unfree and the uncomplex" (sagt om Leo Strauss; http://www.nysun.com/pf.php?id=32841&access=567803 )

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg