• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

RamboRambo; sa:
Känner en hel del killar som tjänstgjort utomlands och efter några vändor så ser man vad dom går för! För veka helt enkelt.
Vi har inte haft nån vana av tuffa förhållanden på hemmaplan 1800-talet!
Det ligger så långt ifrån vår "vanliga" liv så det funkar helt enkelt inte!
För lite råg i ryggen, för mycket mjukost i musklerna och alldeles för mycket kärring i psyket!
US rules...

Dina killar var uppenbarligen starka nog att göra flera vändor, starkt nog om du frågar mig.

Jag kan inte riktigt påminna mig när USA senast hade "tuffa förhållanden på hemmaplan", kan det ha varit inbördeskriget 1861-1865? Men de får iaf ditt helhjärtade stöd vad jag kan förstå. Ligger genomsnittsamerikanens liv närmare ett krigstillstånd än svenskens, eller kan det hel enkelt vara så att det faktiskt är utbildning och träning som gör bra soldater, oavsett nationell tillhörighet?

Snacket om mat gör mig bara hungrig...
/Richard
 
Tumbleweed; sa:
RamboRambo; sa:
Känner en hel del killar som tjänstgjort utomlands och efter några vändor så ser man vad dom går för! För veka helt enkelt.
Vi har inte haft nån vana av tuffa förhållanden på hemmaplan 1800-talet!
Det ligger så långt ifrån vår "vanliga" liv så det funkar helt enkelt inte!
För lite råg i ryggen, för mycket mjukost i musklerna och alldeles för mycket kärring i psyket!
US rules...

Dina killar var uppenbarligen starka nog att göra flera vändor, starkt nog om du frågar mig.

Jag kan inte riktigt påminna mig när USA senast hade "tuffa förhållanden på hemmaplan", kan det ha varit inbördeskriget 1861-1865? Men de får iaf ditt helhjärtade stöd vad jag kan förstå. Ligger genomsnittsamerikanens liv närmare ett krigstillstånd än svenskens, eller kan det hel enkelt vara så att det faktiskt är utbildning och träning som gör bra soldater, oavsett nationell tillhörighet?

Snacket om mat gör mig bara hungrig...
/Richard
Lite större skillnader i deras samhälle än vårt!
Våra "fattiga" har i alla fall socialbidrag!
Dom,amerikaner, lovas skolutbildningar och diverse sociala förmåner om dom går med i tex armén.
Man kan bli jäkligt motiverad av att kunna försörja sin familj i varje fall.
 
RamboRambo; sa:
Inget unikt med USA i det fallet.
Alla som har makt och pengar har väl alltid sluppit ifrån den typen av aktion.
Och titta sedan på vilka som styr Sverige så får du se.
Våra politiker och storbolagsdirektörer är knappast så unga!


Att svenska politiker etc. också är gamla är ett ovidkommande argument. Ungefär som att klaga på att ICA's äpplen är ruttna och få svaret att "päronen är inte så fräscha dom heller!"... Två fel gör inte ett rätt.
 
RamboRambo; sa:
pal2; sa:
Det skulle vara intressant att veta hur du beskriver god och dålig moral.

På vilket sätt visar Bush en massa go?

Mvh
Peter P.
Han piskade skiten ur Irakiaka armén bla.
Han har en god hederlig kristen moral!
God bless...

Menar du rent allmänt att en ledare som skickar ut människor i krig har en massa go i sig? Att världens största krigsmakt klår en motståndare med betydligt sämre resurser kan ju knappast ses som iögonfallande.

Du avslutar med "bla". Vilka andra exempel kan du tänka dig?

En "god hederlig kristen moral" kan ta sig många uttryck. Att beskriva en persons moral på det viset säger ingenting.

Är en gärning god om den utförs av en person med god, hederlig, kristen moral? Utan att gräva djupt i teologiska diskussioner så kan man svara nej på den frågan. Människan felar och gör misstag och (den kristne) kanske ber "....och förlåt oss våra synder."

Jag antar att du anser att det var ett uttryck av "god hederlig kristen moral", som ledde Bush till att piska skiten ur irakiska armén, och att detta var en god gärning. På vilket sätt var det en god gärning och på vilket sätt gav den goda, hederliga, kristna moralen grund till den?

Mvh
Peter P.
 
RamboRambo; sa:
Lite större skillnader i deras samhälle än vårt!
Våra "fattiga" har i alla fall socialbidrag!
Dom,amerikaner, lovas skolutbildningar och diverse sociala förmåner om dom går med i tex armén.
Man kan bli jäkligt motiverad av att kunna försörja sin familj i varje fall.

Nu börjar nivån på inläggen stiga, här finns ett uns av både fakta och logik, även om jag personligen tycker att resonemanget är en smula bakvänt. Jag ifrågasätter att den "fattige amerikanen" som inte har så mycket annat att välja på skulle bli en bättre, mer motiverad soldat än t.ex. svensken som redan har det bra och ändå väljer att bli soldat.

Jag tror att amerikanen i det här fallet är betydligt mer motiverad just att försörja sin familj än att de facto gå ut i krig, för det är ju som alla vet livsfarligt.
/Richard
 
Jupps, Rambo, välmotiverade måste den amerikanska ungdomen vara. och inte bara ungdomen. man har hju sänkt kraven för anställning så att medelålders män också skall kunna få anställning.

Är US Soldier ett bristyrke?
 
Tumbleweed; sa:
Jag tror att amerikanen i det här fallet är betydligt mer motiverad just att försörja sin familj än att de facto gå ut i krig, för det är ju som alla vet livsfarligt.
/Richard

I USA är att gå ut i krig ett sätt att försörja sin familj. Ta värvning, få en utbildning och sjukvård för din familj. Sen har detta ingenting med kvaliteten på soldaten ifråga.

Christian
 
Tack för ditt svar.

Zeeke; sa:
Till en början, citat: Jag som tysk kan väl knappast smutskasta, eller hur? Det där låter som en del av den sk kollektiva tyska skulden för WWII. Lägg ner det jojje. Du är knappast gammal nog att ha varit med ens i Hitlerjugend ännu mindre i något av krigen. Du och majoriteten av nu levande tyskar har ingen skuld i Hitlertidens vansinne.

Absolut.
Det är bara så att somliga försöker skjuta ner vissa aktuella debatter och diskussioner genom att påpeka att debattdeltagare XY är tysk och sedan fanns det ju Det Där Fruktansvärda på 40-talet hysch pysch och just därför är det så utomordentligt känsligt och opassande att just debattdeltagaren XY påpekar si och så.
Både du och jag vet tydligen att det är ett icke-argument och jag hade för avsikt att skjuta ner detta icke-argument från början. Så att det inte står i vägen för den egentliga debatten.

Zeeke; sa:
Jag är inte längre säker på att du har rätt vad gäller Gustav den II. Givetvis spelade makt stor roll. Men av en katolsk präst och vän fick jag lära mig att Gustav den II var mycket religiös. Det första han gjorde efter varje slag var att tacka Gud för segern.

Jag vet, jag har sett bilder där han står på sina knän och ber strax före eller efter ett slag.

Detsamma gör G W Bush, framför allt när det finns rätt många fotografer och tv-kameror i närheten.
 
pal2; sa:
RamboRambo; sa:
pal2; sa:
Det skulle vara intressant att veta hur du beskriver god och dålig moral.

På vilket sätt visar Bush en massa go?

Mvh
Peter P.
Han piskade skiten ur Irakiaka armén bla.
Han har en god hederlig kristen moral!
God bless...

Menar du rent allmänt att en ledare som skickar ut människor i krig har en massa go i sig? Att världens största krigsmakt klår en motståndare med betydligt sämre resurser kan ju knappast ses som iögonfallande.

Du avslutar med "bla". Vilka andra exempel kan du tänka dig?

En "god hederlig kristen moral" kan ta sig många uttryck. Att beskriva en persons moral på det viset säger ingenting.

Är en gärning god om den utförs av en person med god, hederlig, kristen moral? Utan att gräva djupt i teologiska diskussioner så kan man svara nej på den frågan. Människan felar och gör misstag och (den kristne) kanske ber "....och förlåt oss våra synder."

Jag antar att du anser att det var ett uttryck av "god hederlig kristen moral", som ledde Bush till att piska skiten ur irakiska armén, och att detta var en god gärning. På vilket sätt var det en god gärning och på vilket sätt gav den goda, hederliga, kristna moralen grund till den?

Mvh
Peter P.
Dom piskar vem dom vill och har gjort det innan också.
Korea, vietnam, kalla kriget(mindre ren strid men ändå), mellan amerika, Jugoslavien, gulf 1 och definitivt gulf 2.

[Inlägget redigerat av Utsidans redaktion.]
 
Tumbleweed; sa:
RamboRambo; sa:
Lite större skillnader i deras samhälle än vårt!
Våra "fattiga" har i alla fall socialbidrag!
Dom,amerikaner, lovas skolutbildningar och diverse sociala förmåner om dom går med i tex armén.
Man kan bli jäkligt motiverad av att kunna försörja sin familj i varje fall.

Nu börjar nivån på inläggen stiga, här finns ett uns av både fakta och logik, även om jag personligen tycker att resonemanget är en smula bakvänt. Jag ifrågasätter att den "fattige amerikanen" som inte har så mycket annat att välja på skulle bli en bättre, mer motiverad soldat än t.ex. svensken som redan har det bra och ändå väljer att bli soldat.

Jag tror att amerikanen i det här fallet är betydligt mer motiverad just att försörja sin familj än att de facto gå ut i krig, för det är ju som alla vet livsfarligt.
/Richard
Där har du fel!
Har bott i USA i några omgångar och har sett det på nära håll.
Mycket latinamerikaner som inte har nåt och gör ALLT för att försörja sin familj.
Tveka inte en sekund på motivationen, eller desperationen, hos dessa!
Det i kombination en religiös övertygelse ger en rekryteringsgrund för att ösa in folk i krig!
 
Almgren; sa:
Tumbleweed; sa:
Jag tror att amerikanen i det här fallet är betydligt mer motiverad just att försörja sin familj än att de facto gå ut i krig, för det är ju som alla vet livsfarligt.
/Richard

I USA är att gå ut i krig ett sätt att försörja sin familj. Ta värvning, få en utbildning och sjukvård för din familj. Sen har detta ingenting med kvaliteten på soldaten ifråga.

Christian
Helt riktigt!
Däremot kan dom knyta till sig ett stort antal.
Många myror kan få mycket gjort!