• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

mellpat; sa:
RamboRambo -> Dom högre officerarna i svenska försvaret är av hög klass, åtminstone efter vad jag sett vid resor med det här gänget. http://www.mohlintravel.se
Ryssar och ukrainare ställer upp med generaler och borgmästare när Mohlin, Lyth och gäster kommer på besök.
I Sverige är svenska officerare ALLTID världsbäst!
Det är nog så i alla länder!
Under den korta tid jag deltog i försvaret har jag nog aldrig mött så många dårar rent ut sagt.

Dock såg resorna kul ut på länken, tack för det.
 
SAS och FM

"I Sverige är svenska officerare ALLTID världsbäst!
Det är nog så i alla länder!
Under den korta tid jag deltog i försvaret har jag nog aldrig mött så många dårar rent ut sagt.

Skjuter mig som alltid i foten men: det lär ju knappast vara hjärntrusten som söker till svenska försvaret!
Springa ett par mil och lite armhävningar är väl heller inget problem!"

svara på detta inlägg svara med citat
[/QUOTE]

Du pratar om hjärntrust i svenska försvaret, Måste le åt din inkompetens i området! Svårt att missa att du skriver upp USA:s och andra länders yrkesarmeér.. Och visst, dom är bra...på att göra armhävningar och springa några mil!

Låt mig säga så här, jag spenderade en månad i vintras i Hereford, England tillsammans med killar från brittiska armén, paras, marinen och även australienska SAS.. Och trots att en del hade 16år tjänst bakom sig så kunde dom knappt stava, och presterade dåligt på dom skriftliga testerna. 6st blev kuggade pga av att dom inte klarade skrivtesterna! Varför tror du att dom går in i armén när dom är 16 år? Det är för att dom inte duger till något annat! Samma sak med Irländarna som jag träffade på i Liberia...

Citerar RR: "Under den korta tid jag deltog i försvaret har jag nog aldrig mött så många dårar rent ut sagt."

Hur länge tjänstgjorde du i FM?, får känslan av att du inte muckade med godkända betyg....

//Andy



[Ändrat av andy69 2006-10-09 kl 16:50]
 
Ofog i Nordkorea...?

marcussigfrid; sa:
hej,

vi är en grupp som ska till skottland i oktober för att med ickevåld blockera en kärnvapenbas utanför glasgow. (mer info på http://www.ofog.org)
för detta behöver vi bland annat karbiner:
var kan man få tag på billiga karbiner i göteborgsområdet? (de används inte för att klättra utan tillsammans med rör för att bilda en mänsklig kedja)

finns det till och med någon som ogillar kärnvapen som råkar sitta på en hög gamla karbiner som man vill bli av med?

det finns även platser kvar i bussen om någon vill följa med!

mvh,

ofog
genom marcus

Hej Marcus!

Tänkte komma med ett förslag och erbjudande!
Varför åker ni inte till Nordkorea och låser fast er där vid någon militär(kärnvapen)anläggning??
Eller passar det inte för att det är ett Rå kommunistiskt vänster land?

Jag lovar att personligen köpa in alla de karbiner ni behöver...

För som någon skrev, Man vill ju Hjälpa till :)!
 
Re: Ofog i Nordkorea...?

andy69; sa:
Eller passar det inte för att det är ett Rå kommunistiskt vänster land?

Jag tror knappast en nations eller en förtryckarregims politiska ideologi har med de här killarnas deminstrationer.

Att ta sig till Korea är ett slöseri med energi. De kommer inte ens in i landet. Att ge dem beväpning faller på sin orimlighet då de är pacifister.
 
Re: SAS och FM

andy69; sa:
"I Sverige är svenska officerare ALLTID världsbäst!
Det är nog så i alla länder!
Under den korta tid jag deltog i försvaret har jag nog aldrig mött så många dårar rent ut sagt.

Skjuter mig som alltid i foten men: det lär ju knappast vara hjärntrusten som söker till svenska försvaret!
Springa ett par mil och lite armhävningar är väl heller inget problem!"

svara på detta inlägg svara med citat

Du pratar om hjärntrust i svenska försvaret, Måste le åt din inkompetens i området! Svårt att missa att du skriver upp USA:s och andra länders yrkesarmeér.. Och visst, dom är bra...på att göra armhävningar och springa några mil!

Låt mig säga så här, jag spenderade en månad i vintras i Hereford, England tillsammans med killar från brittiska armén, paras, marinen och även australienska SAS.. Och trots att en del hade 16år tjänst bakom sig så kunde dom knappt stava, och presterade dåligt på dom skriftliga testerna. 6st blev kuggade pga av att dom inte klarade skrivtesterna! Varför tror du att dom går in i armén när dom är 16 år? Det är för att dom inte duger till något annat! Samma sak med Irländarna som jag träffade på i Liberia...

Citerar RR: "Under den korta tid jag deltog i försvaret har jag nog aldrig mött så många dårar rent ut sagt."

Hur länge tjänstgjorde du i FM?, får känslan av att du inte muckade med godkända betyg....

//Andy



[Ändrat av andy69 2006-10-09 kl 16:50] [/QUOTE]
Visserligen bara i 11 månader dock med bra betyg!
Antar att du är eller har varit i det millitära och därav blev lite stött.
Då har du nog ingen aning om vad jag talar om då nämnde "hjärntrusten" eftersom du troligvis ingår i den!
Beklagligt!
Däremot anar jag att du läst din Guillou väl från pärm till pärm!
Har heller aldrig framhävt några andras länders trupper som smartare heller!
 
"The nation that insists on drawing a broad line of demarcation between the fighting man and the thinking man is liable to find its fighting done by fools and its thinking done by cowards." - Sir William Butler

(Anders; hur kommer det sig att man hamnar i Hereford egentligen? Är du månne i samma branch som den ortens mer välkända innevånare, "så att säga"? ;-)
 
bra med atomer

va fan har ni där att.göratror ni verkligen ni gör någon skillnad.usa och alla andra kärnvapenstater gör än då som dom vill????
 
mellpat; sa:
Tror att Nordkorea luras. Att få en kärnladdning att detonera så att "smällen" bara motsvarar 500 ton trotyl är inte det enklaste.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,903873,00.html

Har du lust att förtydliga det där en smula? Av det jag tidigare läst om kärnvapen tycker jag mig förstå att det ska gå alldeles utmärkt att "ställa ner" yielden genom att helt enkelt ha en något suboptimal konfiguration på stidsspetsen. Redan "de gamla sovjeterna" höll på med sånt vid provsprängningar. Eller så är svaret enklare än så; koreanerna kunde kanske inte bättre så här tidigt i utvecklingsskedet. Även om smällen inte var direkt enorm så borde ändå spaningssateliter ha detekterat den elektromagnetiska signaturen från detonationen.
/Richard