• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Guillou o trust...

"Visserligen bara i 11 månader dock med bra betyg!
Antar att du är eller har varit i det millitära och därav blev lite stött.
Då har du nog ingen aning om vad jag talar om då nämnde "hjärntrusten" eftersom du troligvis ingår i den!
Beklagligt!
Däremot anar jag att du läst din Guillou väl från pärm till pärm!
Har heller aldrig framhävt några andras länders trupper som smartare heller!"


Guillou är rätt ok som författare, men jag jag läst långtifrån allt..men jag skulle rekomendera dig att läsa "Fågelbröstet" av en svensk kille som tjänstgjorde i Amerikanska Rangers under striderna i Panama! Där får du en mer nyanserad bild av militärlivet!

Angående "hjärntrust" eller inte, bryr jag mig inte ens om att kommentera!

Men du, grattis till betyget..kanske dax för en utlandstjänstgöring eller...?

//Andy
 
Re: Guillou o trust...

andy69; sa:
Guillou är rätt ok som författare, men jag jag läst långtifrån allt..men jag skulle rekomendera dig att läsa "Fågelbröstet" av en svensk kille som tjänstgjorde i Amerikanska Rangers under striderna i Panama! Där får du en mer nyanserad bild av militärlivet!

"Fågelbröstet" är kanon! Sven Hassel har också en rätt intressant syn på militärlivet och krigets vansinne i sin romansvit.
/Richard
 
Tumbleweed; sa:
"The nation that insists on drawing a broad line of demarcation between the fighting man and the thinking man is liable to find its fighting done by fools and its thinking done by cowards." - Sir William Butler

(Anders; hur kommer det sig att man hamnar i Hereford egentligen? Är du månne i samma branch som den ortens mer välkända innevånare, "så att säga"? ;-)

Inte exakt, håller mig lite mera i "gränslandet". Var där på en halv/hel militär säkerhetsrådgivare utbildning. Alla "lärare", var ju så klart Sas:are...Djävligt givande kan jag säga! Bland det intressantare var sjv.utb med läkare som hade stridserfarenhet!
 
Låter intressant. Vem jobbar man åt som säkerhetsrådgivare? "Min ursäkt" är att hela jämra släkten på diverse sätt är inblandad i FM...
/Richard
 
Re: Guillou o trust...

andy69; sa:
"Visserligen bara i 11 månader dock med bra betyg!
Antar att du är eller har varit i det millitära och därav blev lite stött.
Då har du nog ingen aning om vad jag talar om då nämnde "hjärntrusten" eftersom du troligvis ingår i den!
Beklagligt!
Däremot anar jag att du läst din Guillou väl från pärm till pärm!
Har heller aldrig framhävt några andras länders trupper som smartare heller!"


Guillou är rätt ok som författare, men jag jag läst långtifrån allt..men jag skulle rekomendera dig att läsa "Fågelbröstet" av en svensk kille som tjänstgjorde i Amerikanska Rangers under striderna i Panama! Där får du en mer nyanserad bild av militärlivet!

Angående "hjärntrust" eller inte, bryr jag mig inte ens om att kommentera!

Men du, grattis till betyget..kanske dax för en utlandstjänstgöring eller...?

//Andy
Vill inte alls verka motvals men Fågelbröstet var nog det sämsta jag läst näst efter Da Vinci koden.
Tack men nej tack till tjänstgöring försvaret.
 
Tumbleweed; sa:
Jag hatar da Vinci-koden... Duger inte till fjärrvärme ens!
/Richard
Elda på bara...
Ta med Fågelbröstet också, plus SAS propagandan med McNab i spetsen.
Banalare skit får man leta efter.
Spara däremot "Slaget om Kursk"!
Mycket siffror men fantastisk bok.
 
andy69; sa:
Tumbleweed; sa:
"The nation that insists on drawing a broad line of demarcation between the fighting man and the thinking man is liable to find its fighting done by fools and its thinking done by cowards." - Sir William Butler

(Anders; hur kommer det sig att man hamnar i Hereford egentligen? Är du månne i samma branch som den ortens mer välkända innevånare, "så att säga"? ;-)

Inte exakt, håller mig lite mera i "gränslandet". Var där på en halv/hel militär säkerhetsrådgivare utbildning. Alla "lärare", var ju så klart Sas:are...Djävligt givande kan jag säga! Bland det intressantare var sjv.utb med läkare som hade stridserfarenhet!
Är du en tumvante? Eeeh, sorry, stålhandske menar jag! Blink Blink! Haha Skojar bara.....
 
Företag, organisationer, länder..

Tumbleweed; sa:
Låter intressant. Vem jobbar man åt som säkerhetsrådgivare? "Min ursäkt" är att hela jämra släkten på diverse sätt är inblandad i FM...
/Richard

Den som kan betala bra brukar jag säga :)! Mestedels så arbetar man åt stora säkerhetsföretag t.ex Armorgroup & Aegis(http://www.armorgroup.com/, http://www.aegisiraq.co.uk), som i sin tur jobbar på kontrakt av olika länders regeringar eller organisationer, såsom FN för att utbilda inhemska poliser och militärer!
Det finns även en civilare sida, då åt företag och privatpersoner som känner sig hotade eller på något sätt är i behov av skydd på olika nivåer!

/Anders
 
skit-litteratur

RamboRambo; sa:
Tumbleweed; sa:
Jag hatar da Vinci-koden... Duger inte till fjärrvärme ens!
/Richard
Elda på bara...
Ta med Fågelbröstet också, plus SAS propagandan med McNab i spetsen.
Banalare skit får man leta efter.
Spara däremot "Slaget om Kursk"!
Mycket siffror men fantastisk bok.

Att det finns skräp i hyllmeter är ju inget nytt! Vad säger ni om filmer? Och som vanligt så håller jag ju inte med RR i allt han säger :)!
Bland det sämsta jag sett är ju när en grupp ex soldater skulle fånga Cris Ryan som sprang runt lite här o var på jordklotet o löste fiktiva uppdrag...gick på någon kanal i sommras/höstas!

Min röst går till Full Metal Jacket som den bästa (anti)krigsfilmen...!

/Anders
 
Re: skit-litteratur

Att det finns skräp i hyllmeter är ju inget nytt! Vad säger ni om filmer? Och som vanligt så håller jag ju inte med RR i allt han säger :)!
Bland det sämsta jag sett är ju när en grupp ex soldater skulle fånga Cris Ryan som sprang runt lite här o var på jordklotet o löste fiktiva uppdrag...gick på någon kanal i sommras/höstas!

Min röst går till Full Metal Jacket som den bästa (anti)krigsfilmen...!

/Anders [/QUOTE]
Som vanlig så håller jag inte med! Haha!
Tycker Black Hawk Down är mysig!
Chris Ryan....vad kan man säga?
Tragiskt!