Det är nog en definitionsfråga. Att påstå att majoriteten av Jokkmokksborna aldrig lämnar samhället är nog inte riktigt sant.
Var vänlig och läs brigas inlägg i denna tråd igen. Du har nog inte uppfattat vad hon säger.
Jag är rätt så övertygad om att Kebne skulle vara ganska lite besökt om man var tvungen att vandra hela vägen dit från Kiruna. Att det finns väg och boende är en förutsättning för att Sarri ska kunna driva Nikkaluokta. Vägen skulle förmodligen inte finnas utan vattenkraftsexploateringen.
Samma gäller vägen till Ritsem.
Ska det komma turister så måste det finnas vägar och järnvägar och andra kommunikationer. Besöken rill Kebnes topp skulle nog halveras om helikoptern mellan Nikka och fjällstationen slutade flyga.
Det ska givetvis få finnas olika slags turism, också fjällen. Kebneturismen är av ett visst slag, Padjelantaturismen av ett helt annat, fisketurismen ett tredje, osv. Turismen innebär möjligheter men kan också innebära problem. Det är bra med en fortgående diskussion om den, inte bara på Utsidan utan också bland politiker och i näringslivet.
Att vägarna vid exempelvis kraftverksdammarna har ökat tillgängligheten för turister är ju riktigt. Men det kan inte vara ett skäl för att bygga en nya vägar utan tanke på konsekvenserna. I så fall kan det ju sluta med att man argumenterar för en gruva i Ruotevare norr om Kvikkjokk. Det blir ju enklare för turisterna att nå södra Sarek då...