Ideologisk strid?
Är inte orsaken en konflikt mellan två olika system? I alperna finns en tradition av kommersiella/professionella guider och systemet är uppbyggt kring "moniteur", "acompagnateur" osv (ursäkta stavningen) beroende på vilka behov man har och vilken typ av tur man vill göra. I Sverige finns en folkrörelsetradition där man "valt" färdledare på samma sätt som man väljer ordförande i nykterhetsföreningen - främst bland gelikar.
När bergsintresset (klättring och skidalpinism) tar mer "kontinentala" former följer inte guide/instruktörssystemet i Sverige med. Jag tror att vi ser en djupt grundad, närmast ideologisk, sista strid från försvararna av det svenska systemet. De riskerar att tappa kontrollen över de svenska fjällen som man uppfattar sig ha ensamrätt till.
En annan aspekt på detta är, inte alls lika viktig som säkerheten men ganska talande, är färdledarnas/instruktörernas attityder. Trots att STF säljer sina kurser på en rent kommersiell marknad med kommersiella argument bemöts man mer med nån slags scoutledarattityd än som den gäst/kund man faktiskt är.
Är inte orsaken en konflikt mellan två olika system? I alperna finns en tradition av kommersiella/professionella guider och systemet är uppbyggt kring "moniteur", "acompagnateur" osv (ursäkta stavningen) beroende på vilka behov man har och vilken typ av tur man vill göra. I Sverige finns en folkrörelsetradition där man "valt" färdledare på samma sätt som man väljer ordförande i nykterhetsföreningen - främst bland gelikar.
När bergsintresset (klättring och skidalpinism) tar mer "kontinentala" former följer inte guide/instruktörssystemet i Sverige med. Jag tror att vi ser en djupt grundad, närmast ideologisk, sista strid från försvararna av det svenska systemet. De riskerar att tappa kontrollen över de svenska fjällen som man uppfattar sig ha ensamrätt till.
En annan aspekt på detta är, inte alls lika viktig som säkerheten men ganska talande, är färdledarnas/instruktörernas attityder. Trots att STF säljer sina kurser på en rent kommersiell marknad med kommersiella argument bemöts man mer med nån slags scoutledarattityd än som den gäst/kund man faktiskt är.