Kaffe

Pulverkaffe funkar fint.

Friluftsliv handlar ju en del om att komma ifrån det moderna livets cancersvulster.
Så varför inte lämna er kafferelaterade obsessive-compulsive-disorder hemma? ;)

Å andra sidan kan det ju vara avslappnande att slippa rainman-utbrott när man är på tur.

Ahhh vad underbart att den här gamla tråden kommer tillbaka...ett säkert sommartecken, kaffetrådar!

Det enda rätta ute i fält är kokkaffe i väl ingrodd kaffepanna. Till detta ska det serveras rent och friskt fjällvatten.

Nordesjö; sa:
Pulverkaffe funkar fint.

Friluftsliv handlar ju en del om att komma ifrån det moderna livets cancersvulster.

Å andra sidan kan det ju vara avslappnande att slippa rainman-utbrott när man är på tur.

Eller är det tvärtom?

På lunchen och på jobbet står jag ut med bryggkaffe, och på tur får jag äntligen gott kaffe!

Om det kokta kaffets kontext

Oj oj oj...

Har just varit ute på sommarens första riktiga fisketurer, men det gick så hastigt att jag inte hann koka kaffet. Annars är väl det en av sommarens höjdpunkter, särskilt om fisket går som vanligt, dvs dåligt.

Själv gör jag som Öringen, snabbkaffe när det är koffeinbehovet som styr och kokkaffe när även själen ska få sitt. Kokar vatten i en alu-panna med löstagbar rabb, slänger på kaffet (hur mycket? lagom mycket förstås!), ger det ett kort uppkok och väntar tills det sjunkit. Silar sista koppen mellan tänderna eller en sockerbit. Till en god vän gav jag bort en presskanna i plast (Relags) för just utomhusbruk, men den gick sönder efter 2-3 användningar. Annars är ju presskaffe gott, och en plastkanna skulle vara behändig. Mockakanna är förstås ett alternativ, men då får man ju, ja, inte kokkaffe, och det är ju det man vill ha!

Farsan sa, när han sagts upp från sitt gamla jobb och tillfälligt jobbade på lärarutbildningen, att "kokkaffe är kontextberoende". På hans nya arbetsplats var det kutym att i tid och otid tala om diverse som "kontextberoende". Så nästa gång saken kom på tal sa han "Ja, som kokkaffe, då?". Ety, visst smakar kokkaffet snusk om man tillagar det hemma på diskbänken, med rätt uppvärmt vatten från spisen? Och samtidigt finns det inget som smakar bättre än tjärnvatten fullt av humus och "vattulus", kokat i sotpannan och blandat med en godtycklig mängd kokkaffe, när man sträcker ut sig ibland kråkbär och skvattram och knotten kryper i öronen. Kontextberoende.

Det finns som nämnts minst två infekterade trådar i ämnet, där kaffekokningsteknikerna tangerar schamanism:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14025
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31195

Ja, jag tog med mig Trangiat på dagsturen för att testa och kokkaffe it is. Det var ju riktigt gott, har inte druckit kokkaffe sedan gamlingarna i familjen vek hädan. tack för alla tips. Hittade en bra sida i ämnet jag vill dela med mig.

http://www.kaffeinformation.se

Kokkaffe

Kokt och gott, det är kokkaffe som gäller, hur det skall tillredas på turer där det tillagas över öppen eld har jag ordat om i tråd;
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31195;
varför jag anser mig sagt allt jag har att säga om kaffe under de omständigheterna.

På längre turer i sommar- och vinterfjäll ovan trädgränsen så kokar jag på gas eller fotogendrivet Trangiakök i panna eller lilla kastrullen. Allt i pragmatisk anda.

Tilläggas bör också att jag i min ungdom på medio sjuttital bryggt kaffe i fält. Jag och min kamrat hade fått med bryggkaffe av misstag och det blev inte så bra kokt varför vi gjorde en bryggtratt i näver som fodrades med dasspapper (helt obegagnat) och byggde kaffet genom den. Det vart drickbart kaffe, men balansen på tratten lämnade en del i övrigt att önska varför det blev jäkligt hatt om fingrarna att stödja den.

Nordesjö; sa:
Pulverkaffe funkar fint.

Och vad tillhör mest det moderna livet; pulverkaffe eller kokkaffe?;-)

Själv har jag med mig en liten dos av det moderna livet, dvs. pulverkaffe, och en stor dos kokkaffe. Pulverkaffe när jag snabbt bara vill ha något varmt att dricka som påminner om kaffe, i övrigt kokkaffe.

De länkade trådarna täcker det mesta.

Raskesven

"Gevalia Expresso sticks" är förvånansvärt gott för att vara pulverkaffe, det är bara föpackningen som stör mig.

MoAnders; sa:
Hur tillagar ni kaffet under vandringen?? vilket är bäst??

finns ju bara två alternativ egentligen. ha med sig filterhållare som du själv nämner, alternativ ha med sig "mocca bryggare" eller vad det kallas, grejen italienarna ställer på spisen och fixar espresso med.

kok kaffe är för renar och liknande, pulverkaffe borde naturligtvis förbjudas. satsa på brygg.

Kok-kaffe för all del men är inte risken stor att det kokar över om man kör på Trianga spritkök där man inte kan reglera värmen så bra?? frystorkat är ju riktigt tråkigt.

Funderar på en filterhållare och brygga i termos.

Vad har ni för erfarenheter med denna viktiga dryck??

ang kaffets positiva effekt på själen (bl a den svenska folksjälen)

Ja, jag har nyligen blivit medlem på denna fina sida efter åratal av vandrande, cyklande, seglande och klättrande i världens alla hörn och just kaffets betydelse i livet blir ju alltid väldigt tydlig under dessa strapatser.

Jag vill å det strängaste (vänligt men bestämt) fastslå att det enda som verkligen gäller är mockabryggare, trots vikt och plats. Ställd i mitt fall på ett primuskök. Tidigare triangia. Gick oxå bra men inte lika. Man måste givietvis må bra på resa och tur så att då bortprioritrera något av det som verkligen ger livet den där lilla extra guldkanten verkar ju helt korkat!

Amen.

Pressokaffe

Man kan få mumsigt kaffe med en presso. Hittade liten pressotermos i plast från Bodum. Jetboil har också en pressomojäng som tillsats i köket. Garanterat varmt kaffe och bara hälla i kaffet som får dra. Ack så gott. Minus att det går åt en hel del kaffe. Å andra sidan prioriterar jag kaffet framför en del annat.

Har tidigare kört med bryggkaffe i tratt men gav upp efter två vandringar. Kaffet blev kallt då man blev tvungen att hälla så långsamt för att det inte skulle bli stopp i filtret. Testade olika lösningar med att till exempel blanda kaffet först i kastrullen och låta sjunka och sen flitrera. Meckit på alla sätt! Fick nästan alltid värma kaffet igen.

Pulverkaffe är otillfredsställande för mig när jag vill ha kaffe, men det är förstås en smaksak.

God kaffelycka!

Kokkaffe är nog inte så dumt, men det förutsätter att resesällskapet tycker detsamma.

Kan bara hålla med...

...en liten moka-bryggare i aluminium väger eller kostar inte mycket. Ger förvisso inte espresso, men det är så nära man kommer. De små modellerna är lite luriga att ställa på trangiat eftersom de är för små för att balanserna på grythållarna, man får hitta ett grillgaller eller liknande i rätt storlek. Man kan hålla också men det blir varmt om fingrarna...

Nu återstår bara den portabla lättviktskvarnen.... ;-)

/Roland

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg