Som sagt full gas är inte det bästa sättet för att spara bränsle - Försök titta under hur lågan brer ut sig under grytan - man bör ha åtm. 5 mm 'svart' altså ingen blå färg av lågans toppar innan grytkanten viker upp.
Sen är det skillnad på brännare - mjukbrännare med resonabelt stor diameter som GB74 i trangia lämnar mer värme av bränslets värmemängd till grytan än en smal duschbrännare eller koppbrännare som blåser hårt på grytan som en svetslåga - de sistnämda blandar in mer luft i processen och bränngaserna under gryta har mindre tid att lämna värme.
jag skulle säga att det är 6.5 - 7 gram för GB74-brännare medans kopp eller dusch-brännare så är man på 10 gram för 500 gram vatten och vindstilla.
En duch/koppbrännare med sin hårda stråle mot grytan är mindre vindkänslig än en mjukbrännare - så försämringen av värmegivandet till grytan är mer flackt än en mjukbrännare med sidovind som förskjuter hela lågan snett under grytan
Trangia med gallerhålad intag och sedan gallerhålad ring runt om brännaren är viktig för att omvandla stora virvlar till små virvlar som ganska snabbt dämpas ut i underdelen av Trangias vindskydd mha. luftens inre viskositet - och sedan gallret upp runt brännaren ytterligare 90-grader i vinkel mot infartsluften ger att det diffuderar rörelserna ännu mera och är hyfsad laminär ström runt brännare vilket gör att långan störs relativt lite av virvlig sidvind
- Största problemet är överkanten av grytan att luftströmmen där ger olika sug på olika ställen runt efter kanten grytan och vindskyddet - till viss mån hjälper stekpannan upp och nedvänd för att skärma luftströmmarna getemot öppningen och så kan man skjuta lite fram och tillbaka stekpanna/locket för att ändra spaltstorleken på olika sidor och därmed förbättra luftflödet ännu lite bättre vid mycket sidblås
Kan mycket väl tänka mig en finhålad vindskyddsfolie ger lugnare beteende bakom skyddet än helt tät folie som gör att det inte dämpas viskös för virvlarna som bildas i öppningarna runt luftingång och avgasutsläpp.
Det är som fjädring i fordon/motorcykel på guppig väg - det räcker inte att bara sätta fjädring på dessa - man måste ha stötdämpare som dränerar systemet på lagrad rörelseenergi - detta gäller också vindvirvlar runt ett vindskydd där lagom många små hål ger precis den viskösa dämpverkan på luftvirvlarna som gör att det tar udden på virvlarna och påverkan blir mindre.
Sen är det skillnad på brännare - mjukbrännare med resonabelt stor diameter som GB74 i trangia lämnar mer värme av bränslets värmemängd till grytan än en smal duschbrännare eller koppbrännare som blåser hårt på grytan som en svetslåga - de sistnämda blandar in mer luft i processen och bränngaserna under gryta har mindre tid att lämna värme.
jag skulle säga att det är 6.5 - 7 gram för GB74-brännare medans kopp eller dusch-brännare så är man på 10 gram för 500 gram vatten och vindstilla.
En duch/koppbrännare med sin hårda stråle mot grytan är mindre vindkänslig än en mjukbrännare - så försämringen av värmegivandet till grytan är mer flackt än en mjukbrännare med sidovind som förskjuter hela lågan snett under grytan
Trangia med gallerhålad intag och sedan gallerhålad ring runt om brännaren är viktig för att omvandla stora virvlar till små virvlar som ganska snabbt dämpas ut i underdelen av Trangias vindskydd mha. luftens inre viskositet - och sedan gallret upp runt brännaren ytterligare 90-grader i vinkel mot infartsluften ger att det diffuderar rörelserna ännu mera och är hyfsad laminär ström runt brännare vilket gör att långan störs relativt lite av virvlig sidvind
- Största problemet är överkanten av grytan att luftströmmen där ger olika sug på olika ställen runt efter kanten grytan och vindskyddet - till viss mån hjälper stekpannan upp och nedvänd för att skärma luftströmmarna getemot öppningen och så kan man skjuta lite fram och tillbaka stekpanna/locket för att ändra spaltstorleken på olika sidor och därmed förbättra luftflödet ännu lite bättre vid mycket sidblås
Kan mycket väl tänka mig en finhålad vindskyddsfolie ger lugnare beteende bakom skyddet än helt tät folie som gör att det inte dämpas viskös för virvlarna som bildas i öppningarna runt luftingång och avgasutsläpp.
Det är som fjädring i fordon/motorcykel på guppig väg - det räcker inte att bara sätta fjädring på dessa - man måste ha stötdämpare som dränerar systemet på lagrad rörelseenergi - detta gäller också vindvirvlar runt ett vindskydd där lagom många små hål ger precis den viskösa dämpverkan på luftvirvlarna som gör att det tar udden på virvlarna och påverkan blir mindre.