Mat och dryck på maraton?

40 km på en inte alltför tuff bana tror jag faktiskt att du kan klara på enbart Vitargo om din mage tål det. Vätskepåse framför sitsen och slang fäst i flytvästen ger dig möjlighet att dricka ofta med minimal störning av paddlingen.
Jag vet inte vilket tempo du har tänkt hålla, men det är inte speciellt enkelt att tugga om du är anfådd, därför är energiGel en bra lösning ifall energin tryter. Du trycker ut en tub i munnen och sväljer och klarar dig ca 1 timma extra (min erfarenhet, men varierar förstås).
Tror inte att du behöver ladda innan loppet. Har du normal kosthållning och inte tömt kroppen dagen innan är depåerna så fulla de kan bli.

Om du tar några klunkar energidryck var 10-15 minut under loppet tillför du kroppen vätska och energi som nästan går raka vägen ut i kroppen och gör nytta.

Gör ett testlopp på 40 km med lika förberedelser du har tänkt använda inför loppet för att testa om din kropp klarar sig med det planerade energiintaget. Om du kommer paddla över 5 timmar tror jag att du måste stoppa i dig mer än bara energidryck och gel.

Ditt förslag på matsäck låter mycket godare än Vitargo och gel, men den kanske du kan mumsa i dig efter loppet?

Gör ett testlopp på 40 km med lika förberedelser du har tänkt använda inför loppet för att testa om din kropp klarar sig med det planerade energiintaget. Om du kommer paddla över 5 timmar tror jag att du måste stoppa i dig mer än bara energidryck och gel.

Ditt förslag på matsäck låter mycket godare än Vitargo och gel, men den kanske du kan mumsa i dig efter loppet?

Att testa vad kroppen klarar och inte kan vara oerhört viktigt, en del får maghaveri av vissa sorters kakor/gel. Jag mådde lite skumt under Vasaloppets sista mil när jag körde, det började när jag tog en kopp kaffe vid sista kontrollen, det visade sig vara socker i och det kändes nästan som att magen vände sig ut och in, förmodligen var det en kombination av allt jag tryckt i mig under dagen men det var just då det började.

När jag äter mina beprövade kakor/gel klarar jag lätt 5 timmar på bara det och vätska. Gel brukar jag ha som nödraketer bara, de ger förvisso en kick men är ju som att dricka trögflytande högkoncentrerad saft vilket lätt upplevs som sliskigt.

Tack alla!

Det är verkligen kul att kunna ta del av alla era erfarenheter. Det handlar ju om en mix av hårda nutritionsdata, interna och externa förutsättningar samt personliga preferenser.
Ska shoppa i eftermiddag, skippar nog kaffet, tar med saltgurkor (bara idén!), bananer, sportdryck, energy bars i en stabil kajak där man inte behöver balansera under de frekventa måltiderna.

kaffe brukar fungerar bra för mig, ska jag bara paddla en distans kör jag gärna med kaffe en timme innan. ska jag pausa på en heldagsutflykt har jag även kaffe med mig.
mat äter jag helst innan och efter (på turpaddling bli det dock lite soppa med pasta eller nåt)

för att klara en distans äta jag som vanligt dagarna innan. just innan paddlingen äta jag lite mackor och frukt. under paddlingen har jag med mig nån bar. Wholebrake Flapjack är de bästa enligt mitt tycke. kosta inte sååå mkt som sportbar men smaka bra och ger bra med energi.
brukar äta typ en per 15-20km om jag paddla mer än 30km. annars väntar jag hellre tills jag är framme och äta nånting sen.
dricka bli bara vatten, kör alltid med en camelbak.

ang vad magen klara bör man verkligen kolla och testa helt enkelt. börjar det bli lite vågor osv, särskild snett bakifrån kan det snabbt bli olustig i magen om jag har ätit fel mat. (eller druckit lite för mkt kvällen innan vid lagerelden)
en torrdräckt som trycker på halsen och en varm stark sol kan då förvärrar hela situationen och jag bli då illamående med följd av landgång och vila....
jag ser alltid till att besöka toa´n extra noga innan paddlingen så det finns mindre som skvalpa runt där i tarmerna när man har lite sjögång och kroppsvridningen vid paddlandet.

är det strängnäs du ska köra imorgon?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Mat och packlista för veckopaddling Paddling allmänt 19
Abakus87 Lyxigare mat Paddling allmänt 1
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
alstersjo Mat för 3 dagar Paddling allmänt 13
Kajakob dagens packfråga: mat för 5 pers, 5 dar i 5 kajaker Paddling allmänt 1
liedberg mat vid paddling Paddling allmänt 20
Vad är lämplig mat vid kajakpaddling? Paddling allmänt 14
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg