Hur ska vi göra för att bevara varg!

Undrar bara...

... hur många av er som anser att man kan ha varg i renskötselområdet, vet hur renskötsel går till?
Vet ni överhuvudtaget vad ni pratar om?
Vet ni hur stora arealer det handlar om bara för en sameby?

En del av er tycker det är så hemskt att man tex vill bygga gruvor i Norrbotten mot samernas vilja men samtidigt tycker ni att man kan släppa loss vargen i renbeteslandet. Vargkramare och gruvmotståndare brukar vara samma människor.

Varför försvann vargen i renbeteslandet för många år sedan ?

Kom för tusan inte och surra om elstängsel osv........

.. hur många av er som anser att man kan ha varg i renskötselområdet, vet hur renskötsel går till?
Som icke-same, gammal norrbottning med Kiruna släkt, gruvfrämjare (eller: inte avog i alla fall) och frekvent besökare av jokkmokksmarknad :) svarar jag: Jupp, god kännedom om omfattningen men skulle inte kunna utföra den själv.
Problemet för renskötarna är som du nämner, de stora områden som utgör renens betesmark, att vargen ofta skingrar och skadar (vid en attack flera av) djuren och att renskötarna saknar mandat att bedriva en direkt skyddsjakt. Samtidigt är inte vargen renskötarnas värsta bekymmer, lodjuret tar fler.
Hävdar ändock att vargen bör tillåtas på den naturliga ytan för dess utveckling. Det betyder ju att andra än renskötarna får göra avkall inom dessa områden ex. turism.
Med en tillåten utbredning till renskötselområden skall naturligtvis renskötarna också få ett utökat mandat att kunna freda djuren.

Samtidigt är rennäringen inte lönsam trots dryga 200 milj kronor i ersättningar för rovdjursskador (totalt med alla gåvor inräknade 6,5 kr / intjänad krona) kan man ju ifrågasätta dess näringsvärde om man inte skulle satsa på ett kulturvärde snarare, men det är en annan tråd.

Senast ändrad:
Jag tycker det vore en utmärkt idé! Fyll fjällen med herdehundar så slipper vi så äntligen allt folk från fjollträsk ;)

...har personligen mött herdehund som vaktar, har även stött på björn. Den sistnämnda skrämde mig inte alls som den första. Herdehunden skyddar sin flock. Mot allt.

http://www.adventure-journal.com/2011/10/colorado-hikers-and-bikers-under-attack-from-sheep-dogs/

Ja. Men ägaren är också ansvarig för vad hunden ställer till, så hen får väl hålla sig i närheten.

... hur många av er som anser att man kan ha varg i renskötselområdet, vet hur renskötsel går till?

En del av er tycker det är så hemskt att man tex vill bygga gruvor i Norrbotten mot samernas vilja men samtidigt tycker ni att man kan släppa loss vargen i renbeteslandet. Vargkramare och gruvmotståndare brukar vara samma människor.

Varför försvann vargen i renbeteslandet för många år sedan ?

Kom för tusan inte och surra om elstängsel osv........

När utrotades vargen i renbetesområdena egentligen?

Jodå, jag har på en höft koll på hur rennäring går till. Och jag menar nog att samerna får välja: Antingen hävdar man "traditionell rendrift" och då får man ställa undan skotern, eller också är det icke-traditionellt som gäller, och då får även naturhänsyn accepteras. Eller?

SD.... Åkesson

föreslog ju att alla skulle ha rätt bedriva renskötsel, det medförde att han inte vågade stanna kvar i Jokkmokk och signera sin bok..
Samerna och dess näring är ju en utpekad å erkänd minoritet och det blir nog väldigt svårt att vägra dem rätten till sin näring eller. I vart fall om det skulle beror på att man vill breda ut vargen här uppe
.
För den delen så tror jag inte vargen skulle överleva här uppe speciellt länge av olika anledningar, den är inte välkommen och eftersom det handlar om så enorma arealer är en tillsyn värd namnet inte möjlig. Inte ens punktmarkerade vargar har överlevt, eller rättare de har försvunnit spårlöst, Vid något tillfälle har visst sändaren hittats....

Det är alldeles för många förståsigpåare som kommer med ideer och förslag som man inte har den minsta aning om hur de skulle kunna genomföras eller fungera.
För vissa står ju vargen över allt annat här på jorden och med sådana människor kan man inte diskutera. Det är verkligheten idag.....

För den delen så tror jag inte vargen skulle överleva här uppe speciellt länge av olika anledningar, den är inte välkommen och eftersom det handlar om så enorma arealer är en tillsyn värd namnet inte möjlig.

För vissa står ju vargen över allt annat här på jorden och med sådana människor kan man inte diskutera. Det är verkligheten idag.....

Så vad du säger är att brottslighet är ok? Men att tycka att brottslighet är brottslighet och vi bör ha ett laglydigt samhälle är inte ok? Jag tror inte du säger det, men det låter nästa så om man läser det du skriver.

Norra sverige står inte över lagen

När utrotades vargen i renbetesområdena egentligen?

Jodå, jag har på en höft koll på hur rennäring går till. Och jag menar nog att samerna får välja: Antingen hävdar man "traditionell rendrift" och då får man ställa undan skotern, eller också är det icke-traditionellt som gäller, och då får även naturhänsyn accepteras. Eller?

Precis. När renskötselnäringen inte är lönsam ens med gåvor är det absolut aktuellt att komma till de slutsatserna. Lägger hellre dessa skattepengar på de som vill återgå till en drift utan moderna hjälpmedel samt satsa på kulturarvet.
Skulle efterfrågan på kött, mjölk, skinn mm vara större finns den fria marknaden att tillgå. Att 1 kr ren motsvaras av 6,5 kr i bidrag känns inte riktigt rätt.

Som fan läser...

Naturligtvis gäller lagen även i norra Sverige, det vet vi alla. Och jag menar inget annat heller,
.. men efter att ha jobbat med detta i 25 år så vet jag att en fungerande tillsyn är omöjlig på dessa enorma arealer. Det skulle kosta enorma pengar om man vill få till en sådan tillsyn. Och då kommer genast frågan Hur mycket skall det få kosta??

Hur mycket har bara den sk Junselevargen kostat samhället?

Hur skall man prioritera resurserna som finns ?

Vem skall bedriva den tillsynen ?

Hur skall man ersätta samerna, inte bara för rivna renar utan även för de extra jobb de får bara för att kunna hålla ordning på sina renhjordar?

Är det värt att satsa 10 tals miljoner på att låta vargen etablera sig här upp utan att sedan kunna se till att de överlever.?

Hur skulle en legal jakt fungera när halva länet (fjällområdet) utgörs av nationalparker?

Det är rätt att lodjuret tar fler renar än vargen..... nu, eftersom det inte finns varg här uppe i dagsläget.

Om vi hade arealer och resurserna som man har i tex Yellowstone och ingen rennäring hade det fungerat, men kom i håg att det ryms många Sarek i Yellowstone...

Observera nu att jag pekar inte ut samerna som vargdräpare, det finns så många fler som inte vill ha varg i markerna, av många olika anledningar. Ett stort problem här uppe är ju väglösheten, vidderna OCH skoterföret....
I dag finns det en, kanske två naturbevakare i de olika fjällkommunerna. Polisen har lämnat allts som är utanför vägarna åt sitt öde. Det finns idag INGEN tillsyn i fjällen värd namnet. eftersom statsmakten har beslutat så genom sina anslag å direktiv.
Jag tycker detta är fördjävligt,

Trots att det idag inte får finnas några vargar i renbeteslandet så betalar vi ändå ut ersättning på 70 miljoner kronor per år i ersättning för rovdjur.

Trots att det idag inte får finnas några vargar i renbeteslandet så betalar vi ändå ut ersättning på 70 miljoner kronor per år i ersättning för rovdjur.

Finns ju andra djur än vargen, även om det verkar svårt att tro ibland.

. Lantbruksuniversitetet, SLU arbetar med en studie där nio björnar och 2 000 renkor har försetts med sändare.
Syftet är att få kunskap som gör att rovdjursskador på ren kan minskas.

Från slutet av april fram till i lördags hade de nio björnarna tillsammans slagit 90 kalvar och tre vajor. Dessutom slog de tre älgar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=4517357

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg