Hur ska vi göra för att bevara varg!

Det kan räcka med att det slinker in nån individ per år, vilket dessutom är mera naturligt.

Absolut! Men det verkar som om det är oerhört svårt för vargarna att ta sig igenom "norrlandsfiltret". På de 30 senaste åren har ju bara 5 (Eller är det 6? Lite osäker på antalet) individer lyckats reprodcera sig i mellersta Skandinavien. Dvs 1 reproducerande individ vart 6:e år eller nåt sånt. Det innebär att det kommer att dröja väldigt länge innan vargstammen nått gynnsam bevarandestatus. Därav planerna på utplantering av djurparksvargvalpar. Något jag för övrigt inte tror kommer att lyckas, bland annat eftersom såväl markägare som jakträttsinnehavare har vetorätt när det gäller den saken. Sannolikheten att en sändarförsedd tik skulle välja att lägga sin lya på ett ställe där såväl markägare som jakträttsinnehavare godkänner en utplantering måste vara oerhört liten. Speciellt med tanke på att ett sådant revir då skulle komma att betraktas som ett särskilt värdefullt revir. Undrar hur han tänkte där, Carlgren...

Men i nuläget gynnas stammen av licensjakt om man vill se till stammens kvalite.
(i kombination av nån ny individ då och då)

Utan "nån ny individ då och då" gynnas inte stammen av licensjakt. Tillskott av obesläktade individer är en förutsättning för att genetiken ska kunna förbättras och gynnsam bevarandestatus uppnås. Skjutande utan tillskott av nya gener minskar bara den genetiska diversiteten. Plus att det naturligtvis håller nere antalet.

För övrigt är inte Dag Lindgren "varggenetiker" utan skogsgenetiker som före pensioneringen främst jobbat med genetik hos skogsträd, men det kanske iofs spelar mindre roll.

Det finns ju ingen källa för det mer än mig just nu.

Möjligen i den här länken:
http://www.vargfakta.se/vargfakta/hur-manga-vargar-finns-det-i-sverige-sommaren-2011/

-som använder 400 som högsta tal.

För mig grundar sig det inte på att "vi sett många varg" utan för att folk har "inte sett varg" fast jag vet
att dom borde gjort det. Resonemanget är alltså att dom inte vill ha obsen registrerad.

Det kommer både från jägarhåll och vanliga civila som vill "skydda den"

Det du glömmer att Estlands vargstam troligen är väldigt mycket större än de siffror du pratar om. Jag har hört att det skvallras i estniska jägarkretsar om 5000 vargar. Men det är ingen som vill berätta det för de estniska myndigheterna. Du kommer heller inte att få någon källa för dessa uppgifter.

Det du glömmer att Estlands vargstam troligen är väldigt mycket större än de siffror du pratar om. Jag har hört att det skvallras i estniska jägarkretsar om 5000 vargar. Men det är ingen som vill berätta det för de estniska myndigheterna. Du kommer heller inte att få någon källa för dessa uppgifter.

Ja..jag ser att argumenten tryter.

Jag vet inte om Estlands inventering är gjord av jägare/jordbrukare, men det brukar ju vara så om man ska få ihop tillräckligt mycket folk. En nackdel är då att det kan leda till att siffran blir för hög eftersom "belöningen" heter jakt.

Liknande effekter kan det bli här på t ex LO-inventering.
Det här inlägget speglar som exempel en strävan att hitta alla och helst lite till:
http://bergs-jvf.bloggagratis.se/2011/02/03/4518155-loinventering/

Men är inventering gjord på en dag med optimala snöförhållenden och noggrant sammanställd
så blir det nog perfekt.

Absolut! Men det verkar som om det är oerhört svårt för vargarna att ta sig igenom "norrlandsfiltret". På de 30 senaste åren har ju bara 5 (Eller är det 6? Lite osäker på antalet) individer lyckats reprodcera sig i mellersta Skandinavien. Dvs 1 reproducerande individ vart 6:e år eller nåt sånt. Det innebär att det kommer att dröja väldigt länge innan vargstammen nått gynnsam bevarandestatus. Därav planerna på utplantering av djurparksvargvalpar. Något jag för övrigt inte tror kommer att lyckas, bland annat eftersom såväl markägare som jakträttsinnehavare har vetorätt när det gäller den saken. Sannolikheten att en sändarförsedd tik skulle välja att lägga sin lya på ett ställe där såväl markägare som jakträttsinnehavare godkänner en utplantering måste vara oerhört liten. Speciellt med tanke på att ett sådant revir då skulle komma att betraktas som ett särskilt värdefullt revir. Undrar hur han tänkte där, Carlgren...
QUOTE]

LRF har sagt nej...ingen jakt, inga valpar. -men det är ju upp till respektive markägare.
http://www.jagareforbundet.se/svens...er-nej-till-utsattning-av-vargvalpar-1.19759/

Länstyrelsen i Gävleborg...ingen jakt, inga valpar
http://www.jaktojagare.se/hovding-nej-till-flyttvalpar

Bergvik Skog har sagt ja....vi accepeterar valpar om det blir jakt! ( vilket är ett nej?)
http://www.jaktojagare.se/bergvik-skog-tar-emot-vargvalpar

Vissa djurparker har sagt nej.
http://www.skogssverige.se/nyheter/patryckningar-stoppar-vargvalpar

En licensjakt löser upp knuten..

Ja, precis! Hela Carlgrens utplanteringstanke är i praktiken omöjlig. Och så länge det inte kommer in tillräckligt många obesläktade nya individer för att uppnå gynnsam bevarandestatus lär det vad jag förstår inte bli nån licensjakt. Låst läge kan man säga.

Ja..jag ser att argumenten tryter.

Du syftar på att argumenten tryter när man tar till skrönor och lösa påståenden om rykten man hört på bygden? Ja, jag håller med dig. Sånt visar att man inte har mycket att komma med. Du kom ju med ett identiskt påstående om den svenska vargstammen för ett tag sedan. Den enda skillnaden är väl att jag skojar och att du var allvarlig.
Men som du själv skrev; det tyder på att argumenten tryter. I den mån du nu alls haft några argument - jag tycker mest att du kört med populistiskt gnäll.

Flyttvargen är uppe hos renarna igen. Odlarna vägrar inse det man visste på 70:talet - flytt fungerar inte. Kanske det går fjärde gången? Femte?

Nu skall man visst skicka upp egen personal för att skrämma bort den från de dräktiga renarna. Blir det helikopterstress igen? Sirener? Otäcka skyltar? Ranelid?

Vargen, som ju tydligen saknar nackhår, lär väl vara helt skinnflådd av stress efter detta plågeri.

Personligen så är jag övertygad om att jag drömmer. Ingenting kan vara så här korkat på riktigt. Det går bara inte. Omöjligt.

Kolla på sida 11 i det här dokumentet, Estlands vargstam tycks vara hyfsat jämnt spridd över hela landet.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=...rKIvqi2OQqIPTp5fg&sig2=AosN-FJlpH1fDlvrv2bNzQ

Du får upp det som resultat nummer 4 om du googlar "estonia, wolves distribution" (utan citationstecken), rapporten heter "Report on the conservation status and threats for wolf (Canis lupus) in Europe", publicerat 2005.

Där har vi just det jag opponerar mig mot i aktiv-jägares argumentation, Ayrin, du får fram dessa siffror direkt.

Aktiv-jägare bryr sig inte om att försöka utan väljer i stället att svara så här
Hur trovärdigt är det att dom har stöd av befolkningen?
Är inte även dom med i EU? Det fungerar väl som hos oss, dom kan inte driva en politik
som har stöd av befolkningen....

Dom är ju relativt fattigare än oss...deras jordbruk är viktigare för dom än för oss. Vi kan ju importera till överkomligt pris.
Kan inte tänka mig att vargen är populär hos landsortsbefolkningen.
Han undviker frågan helt och börjar prata om arga bönder och EU, i inlägget innan började han att prata om får.

När han fick se ditt inlägg så säger han att han sett liknande uppgifter förut, men han har inte brytt sig om att leta fram dem, trots att vi pressat honom på mer information som stödjer det han säger.

Förstår du då varför jag anser att aktiv-jägare inte är det minsta intresserad av en faktabaserad diskussion utan endast skriver för att hetsa mot varg?

clindh

Forumvärd
Jag stängde nyligen den gamla "vargelende"-tråden, där den här frågan har ältats fram och tillbaks i nio månader. Nu har ni, genom att driva denna diskussion bort från grundfrågan "Hur ska vi göra för att få en hållbar vargstam?", fått igång samma skyttegravskrig igen.

Jag får be er att hålla er till ämnet för den här diskussionen, annars låta bli att skriva.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg