Hur ska vi göra för att bevara varg!

När utrotades vargen i renbetesområdena egentligen?

Jodå, jag har på en höft koll på hur rennäring går till. Och jag menar nog att samerna får välja: Antingen hävdar man "traditionell rendrift" och då får man ställa undan skotern, eller också är det icke-traditionellt som gäller, och då får även naturhänsyn accepteras. Eller?

Säger vem? Samer har väl lika stor rätt att köra fyrhjuling som nollåttorna har rätt att åka tunnelbana? De har fått urbefolkningsstatus, det är bara att acceptera.

Förresten, din mat betalas genom bidrag. Borde du då inte kräva att skåningen säljer traktorn och går med oxar?

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2167365-utan-eu-stoden-dor-det-svenska-jordbruket

Personligen gillar jag inte modern renhållning, men jag gillar heller inte dubbelmoral.

Götaland är ju självförsörjande i stort. Lite sämre med det norrut. Men om det är bidrag till renar eller lövskog är väl lika illa som till icke lönsam tobaksodling?

När utstötta ungvargar går genom Skåne och konstaterar att det är vatten överallt blir de hungriga, Inhägnad boskap är lättjagad och det blir blodbad.

Själv gillar jag spår av de stora i landskapet, men en fast stam härnere blir besvärlig, minst sagt!

TS grundfråga är väl ensidig, alla mynt har minst två sidor, tjocka mynt som den här tråden indikerar, har även en kant, där det lätt rullar på.

Säger vem? Samer har väl lika stor rätt att köra fyrhjuling som nollåttorna har rätt att åka tunnelbana? De har fått urbefolkningsstatus, det är bara att acceptera.

Förresten, din mat betalas genom bidrag. Borde du då inte kräva att skåningen säljer traktorn och går med oxar?

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2167365-utan-eu-stoden-dor-det-svenska-jordbruket

Personligen gillar jag inte modern renhållning, men jag gillar heller inte dubbelmoral.

Klart de ska. Men ska näringarna bekostas (och bevaras) av skattebetalarna med hänvisning till tradition, så ska de väl rimligtvis också bedrivas traditionsenligt?

Och EU:s livsmedelssubventioner borde upphöra genast. Den europeiska jordbrukspolitiken är rent vansinne (vilket även gäller fiskeripolitiken). Fast exakt vad det har att göra med den här tråden begriper jag inte riktigt.

Klart de ska. Men ska näringarna bekostas (och bevaras) av skattebetalarna med hänvisning till tradition, så ska de väl rimligtvis också bedrivas traditionsenligt?

Och EU:s livsmedelssubventioner borde upphöra genast. Den europeiska jordbrukspolitiken är rent vansinne (vilket även gäller fiskeripolitiken). Fast exakt vad det har att göra med den här tråden begriper jag inte riktigt.

Det finns enkla ting att säga, men i praktiken svåra, för att EU skutan skulle kunna få löpa av stapelbädden krävde sydeuropas då fattiga länder att jordbrukssubentioner var den springande punkten. Bönder oavsett var har genom historien varit en viktig grupp att få med sig, det är mest normader man har kunnat schackra med.

Men fortframt är vi så ensade som TS frågar? Längden på tråden och åsikternas spretighet pekar på att vi inte är överens med TS.

Det är ju skillnader på länder där man aldrig utrotat toppredatorerna. Historiskt sett har landsbygdens och samernas medlemmar en gång utrotat zeke ur vår fauna. Det var inte så länge sen.

När man vistas där det finns stora pedatorer och det är inte förekomsten av bössa som ändrar på att man själv står på menyn. Uppenbart är inte alla villiga det scenariet. Det är ju där skon klämmer värst. Men naturen är enkel äta eller ätas.

Det är ju inte bara vargar och predatorer som tjuvjagas, härnere är det inte ovanligt att finna färska slaktplatser året om. Problematiken är vidare än TS väl smala fråga.
Stora vedplantat har ju tidigare av okunniga påståts vara urskog med röda arter i. Okunnskap väcker alltid motargument.
Somliga lever för argumentationen. Andra har andra argumentaqtionsgrunder. Ställer man bara en "het och smal" fråga kan det flamma på länge.
Varför får jag en vison av mordbrännarna som oftast brukar gömma sig ibland publiken? För att njuta av sitt nidingsdåd.

Hundar river djur, dödar djur, biter människor, men de har skaffat sig en stor god lobbygrupp av människor.

Precis som med människor beter sig inte alla hundar såhär jämt. Men vår städerska på Cypern blev uppäten av en flock. I Honduras höll jag på att bli doggysnack men tack vare en kvarglömd antipersonell mina så ändrades menyn på stört.

Oviljan bland hundfolk att behandla det här ämnet, men hunden är ju en nästan doministeserad varg, av den latare sorten.

Ingen vill väl ha bil och hundförbud, fast tågen börjar tyvärr platsa in och cyklister blir djäkligt skadade, gång fall och halkolyckor fyller ortopeden, när det inte är den hemska idrotten, hua förbjud allt nu!

Klart vi inte skall det men mycket blundas det för. Sila mygg och svälja kameler. En allmän mänsklig svaghet.

Senast ändrad:
Det är lätt att dra i väg i lite olika spår när dom tunga argumenten tryter.
Just detta mad att börja ifrågasätta hundar är ganska vanligt i vargdebatten, hundar å jägare får skit med jämna mellanrum, förbjud hundar, förbjud jakt osv....
Jag brukar be dessa sk djurvänner eller vad de nu är att svara på frågor bla om vad vargen skall få kosta samhället och vad de tror ett jaktförbud skulle kosta samhället. Än har jag inte fått ett vettigt svar av någon... det brukar i stället dra i väg i alla möjliga konstiga trådar och till slut personangrepp.

Skall vi har vargen fritt levande i hela landet kommer det kosta STORA pengar...
Skall vi förbjuda all jakt kommer det att kosta lika mycket pengar...
Hur det blir i samhället om vi förbjöd hundar har jag ingen aning om.....

Senast ändrad:
Det svåra med sådana frågor är att man då kommer in på värderingar och livstilsval. Ska du endast se ekonomiskt så är det nog bäst att faktiskt stänga ner sverige norr om dalälven och endast ha verksamhet där som är ekonomisk försvarbar (gruva, skog, vatten). Gotland gör vi då om till en ren turistö och stockholms skärgård avfolkar vi.

Detta är det nog väldigt få som vill, och då är vi tillbaka till att man kan inte enbart kräva ekonomiska argument, för det finns så många fler aspekter på det.

Personligen värderar jag fri varg högre än en jägares rätt att jaga med lösspringande hund, men kan ju förstå den som gör et annat val. Jag underkänner inte per automatik argument som inte ligger i linje med mina egna värderingar, det vore ju fånigt.

Det måste gå att hitta en kompromiss som de flesta kan leva med. Men jag har svårt att se att den ligger med en vargstam som ligger under det antal som leder till inavel, det är enkel biologi ju;)

Det svåra med sådana frågor är att man då kommer in på värderingar och livstilsval. Ska du endast se ekonomiskt så är det nog bäst att faktiskt stänga ner sverige norr om dalälven och endast ha verksamhet där som är ekonomisk försvarbar (gruva, skog, vatten).
[OT]Det är bara att staten börjar betala berörda kommuner för vattenkraften, malmen och skogen så ska vi se vilka kommuner som bär sig ekonomiskt och inte.
Jag finner tron på att norrland är så olönsamt rätt stötande.[/OT]

@Tapio_ut
Jag vet inte om jag tycker Svenska rovdjursföreningen är en opartisk källa...

Dessutom "Påfallande ofta är fler än en hund inblandad vid angreppstillfället, vilket indikerar lösspringande jakthundar snarare än tillfälligt förrymda sällskapshundar."... Hur kommer de till den här slutsatsen? Alla som jag känner jagar endast med en hund i taget, finns det fler än en släpps fortfarande bara en i taget.
Det kan väl dock vara olika i olika områden och bero på vilket vilt man är ute efter antar jag, men jag tycker fortfarande att slutsatsen att om det är fler än en hund måste det vara jakthundar är rätt tveksam. Inte så ovanligt att man släpper sällskapshundar tillsammans för att de ska få leka, och drar den ena följer generellt sett den andra.

Dessutom finns det 800 000 hundar i Sverige (wikipedia...) medan vargarna bedöms vara mellan 300 och 400. Det är väl i och för sig inte *så* oväntat om de flesta angreppen är av hundar, särskilt som vargstammen väl ännu är så pass liten att viltet kan föda dem (inte som i artikeln om rumänska förhållanden jag länkade till där vargens föda till 75 % utgjordes av tamdjur eftersom det helt enkelt inte fanns nog med vilda djur åt dem).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg