Hur ska vi göra för att bevara varg!

Precis det är bara spekulationer och grundlösa påståenden.

När aktiv-jägare tog upp Estland ville han att Sverige skulle kopiera deras vargpolitik, den var så bra och vi skulle åka dit och studera. Men när kontentan av Estlands vargpolitik visar sig vara att ha en 4 gånger större vargtäthet än den i Sverige så är det plötsligt fel på allt och EU visar sig vara boven.

Den argumentationen saknar all rim och reson och går bara ut på att hetsa mot varg, inget annat.

Har märkt det att hans syfte är ju bara hets.
Om en överbevisar hans påstående så går han till någon annan inlägg tidigare som också är
helt fel och alla argument han kommer med går bara i en samma cirkel som aldrig tar slut.
Bara ett mönster av argument som återkommer hela tiden

Faktum är att det inte är första gången aktiv-jägare tar upp Estland som exempel och precis som de tidigare gångerna blir Estland ointressant och fruktansvärt fel så fort någon påpekar att Estland faktiskt bestämt sig för att ha 4 gånger större vargtäthet än Sverige.

Samma upprepning gäller även för forskningen kring jakt som verktyg för att minska graden av släktskap i inom vargstammen. Aktvi-jägare börjar med att triumferande förkunna hur bra jakten är för vargen men så fort det påpekas att forskningen faktiskt säger att huvudåtgärden är inplantering av varg utifrån och jakten används för att påskynda effekten av inplanteringen så blir forskningen helt ointressant och till och med ibland fel. Sist hade aktiv-jägare dragit hit en genetiker som skulle stödja hans argumentation, men när genetikern sa att inplantering var en grundläggande förutsättning så lades diskussionen ner.

Det man kan fråga sig är vad aktiv-jägare hoppas på att vinna genom att argumentera på detta sätt?
Det enda han lyckas med är ju att få vargmotståndare att framstå som desperata lögnare.

(Just i denna tråden är det naturligtvis för att sabotera trådens ämne: hur ska vi göra för att bevara varg?)

Fast vissa fanatiska förespråkare framstår som lika goda kålsupare för oss som simmar i mitten. Jag tror i alla fall att vi alla kan tacka aktiv-jägare för all kunskap som man tvingats/velat ta till sig. Man riktigt ser hur desperat många dammsugit internet för att bevisa sina synpunkter och slutsatser.

Innan aktiv-jägare så kändes det lägre i tak angående jakt här, men nu kan jag t.o.m. skriva att jag har varit på ripjakt utan att bli sågad vid fotknölarna.

Jag förstår inte hur man kan tycka att en debatt berikas av lögner och grundlösa påståenden?
Att leta efter källor och fakta måste väll i alla fall ses som ett bättre alternativ än att använda sig av direkta lögner?

Ett dylikt sätt att bedriva propaganda höjer knappas taket, snarare sänker det golvet men följden blir det samma, vanliga jägare framstår som rena helgon i jämförelse med aktiv-jägare.

Skriver du att jag tycker att debatten berikas av lögner och grundlösa påståenden? Det visste jag i så fall inte att jag tyckte men tack i alla fall :) Jag kan inte förstå att du tycker att hittepå och grundlösa påståenden från vargvänssidan är det som är sanning.

Jag förstår inte hur man kan tycka att en debatt berikas av lögner och grundlösa påståenden?
Att leta efter källor och fakta måste väll i alla fall ses som ett bättre alternativ än att använda sig av direkta lögner?

Ett dylikt sätt att bedriva propaganda höjer knappas taket, snarare sänker det golvet men följden blir det samma, vanliga jägare framstår som rena helgon i jämförelse med aktiv-jägare.

Faktum är att det inte är första gången aktiv-jägare tar upp Estland som exempel och precis som de tidigare gångerna blir Estland ointressant och fruktansvärt fel så fort någon påpekar att Estland faktiskt bestämt sig för att ha 4 gånger större vargtäthet än Sverige.
Samma upprepning gäller även för forskningen kring jakt som verktyg för att minska graden av släktskap i inom vargstammen. Aktvi-jägare börjar med att triumferande förkunna hur bra jakten är för vargen men så fort det påpekas att forskningen faktiskt säger att huvudåtgärden är inplantering av varg utifrån och jakten används för att påskynda effekten av inplanteringen så blir forskningen helt ointressant och till och med ibland fel. Sist hade aktiv-jägare dragit hit en genetiker som skulle stödja hans argumentation, men när genetikern sa att inplantering var en grundläggande förutsättning så lades diskussionen ner.
Det man kan fråga sig är vad aktiv-jägare hoppas på att vinna genom att argumentera på detta sätt?
Det enda han lyckas med är ju att få vargmotståndare att framstå som desperata lögnare.
(Just i denna tråden är det naturligtvis för att sabotera trådens ämne: hur ska vi göra för att bevara varg?)

Du upprepar dina 4 x i all oändlighet....
Här är mina siffror som jag la in nyss, -ändra på dom så att du får dina 4x att stämma!

Estlands yta är 45000 km2
Sveriges yta år 449000 km2 alltså 10 x större

Vår vargstam på 400 djur är starkt begränsad till 25% av arealen.
Alltså 112 000 km2

112 000 delat med 400 = 200 km2 / varg

45 000 delat med 110 (efter jakten) = 409 km2 / varg

Varggenetikerns budskap var att med hjälp av mycket ord och exempel vill påpeka att vi börjar i fel ände när det gäller uppbyggande av generna hos svensk varg.

Om stammen blir för stor så blir det avsevärt större arbete att förbättra genetiken.
Omvänt så blir jobbet enklare ju färre individer som berörs.
(vilket konkret innebär avskjutning av mindre intressanta revir)

På nåt ställe säger han även att dom genetiska problemen är något överdrivna.
Det kan räcka med att det slinker in nån individ per år, vilket dessutom är mera naturligt.

Men i nuläget gynnas stammen av licensjakt om man vill se till stammens kvalite.
(i kombination av nån ny individ då och då)
-Jag tycker det låter simpelt enkelt..

För dom som struntar i genetiken, och bara vill ha så många som möjligt, så snabbt som möjligt, så är ju inte det här nån rolig läsning.

Trådens ämne var ju att bevara varg, så det hör väl hit.
Det stod väl inte: Hur ska vi få så många vargar som möjligt?

Fast inte finns det 400 vargar än i alla fall? Jag tvivlar på att vanliga jägare kan komma till den siffran utan att ta den ut luften - "för att vi sett många senaste tiden".

Fast inte finns det 400 vargar än i alla fall? Jag tvivlar på att vanliga jägare kan komma till den siffran utan att ta den ut luften - "för att vi sett många senaste tiden".

Det finns ju ingen källa för det mer än mig just nu.

Möjligen i den här länken:
http://www.vargfakta.se/vargfakta/hur-manga-vargar-finns-det-i-sverige-sommaren-2011/

-som använder 400 som högsta tal.

För mig grundar sig det inte på att "vi sett många varg" utan för att folk har "inte sett varg" fast jag vet
att dom borde gjort det. Resonemanget är alltså att dom inte vill ha obsen registrerad.

Det kommer både från jägarhåll och vanliga civila som vill "skydda den"

Estlands yta är 45000 km2
Sveriges yta år 449000 km2 alltså 10 x större

Vår vargstam på 400 djur är starkt begränsad till 25% av arealen.
Alltså 112 000 km2

112 000 delat med 400 = 200 km2 / varg

45 000 delat med 110 (efter jakten) = 409 km2 / varg

VET du att estlands vargstam är fördelad över hela arealen och inte begränsad till en viss del av arealen? Jag vill gärna se en källa på det i så fall.

VET du att estlands vargstam är fördelad över hela arealen och inte begränsad till en viss del av arealen? Jag vill gärna se en källa på det i så fall.

Det har faktiskt varit med på utsidan förut.
Då var det en länk till senaste årens avskjutning. Skjutplatserna var iprickade. Minnesbilden är att
dom var relativt jämt fördelade. Det är väl nån som snart hittar igen den...

-Men det borde väl räcka med ovanstående exempel

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg