Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare?

Hantverkare tvekar jag på att jag har i planer på men Biolog eller något innom IT ligger kanske bättre. De är båda ganska internationella yrken, men är dom lätta att få jobb inom? (kanske inte du vet...)

Tja, marknaden för biologer har jag inte så bra koll på men inom IT; T.ex. duktiga .Net & Java-utvecklare är absolut eftertraktade internationellt och efter några års arbetslivserfarnhet finns det möjligheter till välbetalda konsultuppdrag som möjliggör ledigheter mellan uppdragen. Finns då även möjlighet att jobba remote, dvs delta i offshore-team osv. Men om man tar steget upp tex till Chief Architecht eller CTO tenderar det bli mindre ledig tid.. Så en utbildning inom systemutveckling är knappast fel om du har det intresset.

Ett exempel på utbildning där du förmodligen träffar äventyrarvänner och bjuds på många äventyr.

YH - Fjäll- och äventyrsledare
http://www.alvdalen.com/sv/Alvdalen...Vara-utbildningar1/Fjall--och-aventyrsledare/
Aa det där lät rätt intressant ska jag lägga på minnet! Tackar :=

lev livet, följ din magkänsla, de besluten, valen ångrar man sällan, även om någon annan tycker annorlunda, de har ju en annan mage...

Mitt liv hittils har varit fantastiskt, många glada upplevelser, mycket spännande upptäckter, erfarenheter, men också djupaste sorg, ångest,besvikelse långt ner på botten av den svarta brunnen.

Men det är väl som det skall vara när man är femtio fyllda, annars så har man nog glidit runt på en räkmacka och är lyckligt (?) ovetande om hur saker o ting kan gå i livet som i sig är ett äventyr.

Allt man gör är ens eget val sägs det av Psykologerna, om det vore så väl alltid...

Jag antar att du avser ett äventyrarliv som innebär prestationer som människor skall ge dig respekt o betalt för, bli äventyrskändis, och som kanske ska gå på tv ?, så att du duger som människa, annars är du ingenting ?, rätta mig om jag har fel.

Inget fel i det igentligen, förmodligen ger det mer "innehåll" med allt vad det innebär än 7 till 4 på ett tråkigt jobb...

Lycka till !
Jag har funderat på det där! Jag gillar att planera och tänka på framtiden, men ibland känner jag att jag kanske bara borde följa vindarna (eller hur ordspråken nu lyder) och inte tänka så mycket. Dock dom gånger jag gör det kan jag ofta känna att det är bortkastad tid...
Jag kan understryka att jag aldrig kommer sträva efter att bli en TV-kändis, om man blir det på grund av någon oförutsägbar orsak är kanske svår att undvika. Visst handlar väll äventyr att visa för andra att man klarar av olika saker precis som i andra situationer, men framför allt för sig själv!
Att gå till ett 7-4 jobb hela mitt liv känner jag i dagsläget skulle vara väldigt meningslöst... Men så känner nog många ungdomar, men ändå slutar det så för dom flesta... Det betyder antingen att det är svårt att undvika eller att man förändras, kanske iom familj. Men det får tiden berätta för mig i sådant fall!

Tja, marknaden för biologer har jag inte så bra koll på men inom IT; T.ex. duktiga .Net & Java-utvecklare är absolut eftertraktade internationellt och efter några års arbetslivserfarnhet finns det möjligheter till välbetalda konsultuppdrag som möjliggör ledigheter mellan uppdragen. Finns då även möjlighet att jobba remote, dvs delta i offshore-team osv. Men om man tar steget upp tex till Chief Architecht eller CTO tenderar det bli mindre ledig tid.. Så en utbildning inom systemutveckling är knappast fel om du har det intresset.
Okej, det är mer av hårdvara inom IT jag tycker om, mest på grund utav att jag aldrig testat/kan något av det andra...
Att studera en väldigt lång tid har ju för och nackdelar även i dessa sammanhang antar jag. Det tar väldigt lång tid och under sina unga år har man knappt ekonomi att gå runt och man behöver lägga ner en väldig massa tid och energi till studerande. Vilket lär göra det svårt för fritidssysslor... Men sen efter får man det lättare, men då är man kanske över 30 i "värsta" fall...
Jag ser nog en kortare utbildning på 3 år som mer aktuellt.

Mina konkreta råd:

Börja där du står Köp en billig cykel och cykla dit näsan pekar. Har du inte pengar till att köpa högkvalitetsutrustning köp grejer som är okej - ta på dem så känner du om de verkar vara okej eller skräp. Du hittar nog inget militärt material på ÖoB längre, men kolla på tex. http://www.surplus.se/ så kanske du hittar något. Själv tycker jag att friluftslivet förlorar lite av sin charm om man har för dyra grejer.

Börja nu vänta med att utbilda dig (*host* här borde jag kanske med tanke på mitt yrke som lärare uppmana alla ungdomar till att vidareutbilda sig..?) satsat ett par år på ditt äventyrsliv - känn efter vad du gillar, prova på olika saker. Sedan kan du börja fundera på vad du ska bli när du blir stor - men ta något som verkar kul, stirra dig inte blind på lönebeskedet.

Ha inga fasta kostnader - bor du hemma, fortsätt med det ett antal år till (om det är okej för dina föräldrar) var hemma och jobba ihop pengar, jobba mycket, använd lite, åk iväg när du har nästan tillräckligt.

Satsa på lågbudget jag tror inte att det blir roligare att åka skidor bara för att man flyger till sydpolen och skidar där, än om du tar tåget till Kiruna och skidar genom Sverige Finland Norge till ishavet.

Lycka till

//N

Ett par tipps till, aktivitet är alltid bättre än ord. Den som vill bli bra på något måste trena och trena igen....
Vida bättre än ÖB är loppisar och t ex Erikshjälpen etc. Hållbara grejor som tål öppen eld i lägerlivet är bra.
Du som bor i Sv bäst utbyggda lokaltrafiksområde, ta bussen till ytterände A och börja med att gå i terrängen till ytterände B, när du blir starkare och har bivackutrustning med dig kan du säker gå en 2,5-4 mil och ta ut svängarna rejält.
Springa och hoppa ensam bör man tvärt mot dumburkens förlagor vara försiktig med, sällskap är aldrig fel och delade upplevelser är roligare.
Äventyr blir det först när man upptäcker att andra inte skulle göra det, men äventyret börjar runt hörnet och det gäller bara att se det.....
Aktivitet är träning och med vettig utrustning blir det mindre äventyr och mera upplevelse.
Ut och rör på dig!

Att gå till ett 7-4 jobb hela mitt liv känner jag i dagsläget skulle vara väldigt meningslöst... Men så känner nog många ungdomar, men ändå slutar det så för dom flesta... Det betyder antingen att det är svårt att undvika eller att man förändras, kanske iom familj. Men det får tiden berätta för mig i sådant fall!

Försvarsmakten kanske kan vara något? Beroende på tjänst får en chans att pröva dig själv lite och testa din egen förmåga både fysiskt och psykiskt. Dessutom träffar du garanterat andra som gillar att vistas i skog och mark och som är sugna på äventyr. Om du har svårt att ta dig i kragen och ta dig ut i skogslådan på egen hand kanske det kan vara en bra inkörsport där du får upplägget serverat. Om du gillar det kan du sedan stanna kvar och vidareutveckla dig och kanske köra lite egna "äventyr" vid sidan om, eller så gör du något helt annat och tar med dig den kunskap och de erfarenheter du tyckte var bra.

Om man är ung och saknar särskilda intressen så tror jag inte att en cykeltur + fika runt knuten, som några föreslår, är ett särskilt bra tips haha. Grabben skulle ju bli totalt uttråkad.

Mitt förslag är att du skrapar ihop 30 000 - 40 000 och sen reser omkring i Indien i 4-6 månader. Du kommer att vara med om saker som blir minnen för livet var och varannan dag. Vill du ha friluftsäventyr så tar du tåget upp mot Himalaya, väl där kommer du att träffa många (t ex på vandrarhem och guest houses) som vill ha sällskap på olika aktiviteter.

Som svar på din ursprungsfråga (Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare?) så är det bara att leva på, testa nya saker och ting hela tiden......

Tror INTE man kan BLI en äventyrare genom att "försöka" bli en, det sitter "djupare" än så.....

Ge inte upp!

Grip chansen när den presenteras för dig!

Var nyfiken och sök efter information och inspiration med hjälp av sökmotorer och forumsidor! Ex för att lära dig allt om vilken sovsäck du bör ha! Eller läs andra människors berättelser och bli inspirerad! Som denna - http://www.utsidan.se/cldoc/en-metod-att-lara-kanna-sin_1189.htm.

Aktivera dig i föreningar av intresse!

Stirra dig inte blind på bara en utbildning eller en karriär! Visst det är bra och klokt på alla sätt men kanske det kan bli tråkigt! Jag har de senaste ca 20 åren haft ca lika många jobb och jag ångrar inte ett enda yrkesval jag har gjort och det har fört mig genom olika arbetsplatser på olika platser i Sverige och Norge (där jag bor just nu)!

Om du inte omedelbart läser vidare efter gymnasiet och du inte redan idag vet att du har ett jobb så överväg att flytta till Oslo, som har en frisk arbetsmarknad och otroligt mycket lättare att få ett jobb som oerfaren men villig ungdom! Att vara svensk i Oslo är inga problem då vi är ett par 10000 stycken som är här! Om du inte känner någon så kan du alltid kontakta mig :) annars så finns Svenska Föreningen med lokaler mitt i centrala Oslo!

Grip chansen när den presenteras för dig!

Eller läs andra människors berättelser och bli inspirerad! Som denna - http://www.utsidan.se/cldoc/en-metod-att-lara-kanna-sin_1189.htm.

Klockren berättelse. Bäst utförda tillämpningen av min princip "börja där du är" jag sett på länge. Killen är ett föredömme.

En annan variant är att särskåda kartan. Jag hittade exempelvis en fläck på kartan. Höjdlinjerna visade att det var stakt kuperat landskap, där fann inga hus att tala om (bara en avlägsen gård som på kartan var namngiven som "Ödetorpet") och få vägar (för att vara Småland). Jag gick dit och spenderade natten vid en sjö. Ingen svensk industriskog utan skön skog med naturkänsla. En fin tur på ett ställe som inte är känt för nånting. Kartan är din vän.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg