Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare?

Klubbverksamhet är säkert en bra start för att träffa likasinnade och få rätt kunskap till vettigt pris.

Tex klätterklubb stockholm : http://www1.idrottonline.se/default.aspx?id=344284

Kajakklubb stockholm: http://www.kajak.org/default.asp?DocID=262&Tpl=start.asp&stat=true

En "friluftsutrustning" (tält, rygga, sovsäck, kök, vettiga kläder etc) går att få ihop för några tusenlappar om man kombinerar begagnat med militärt överskott .

Kanske mycket pengar när du är så ung men sparande, födelsedagar, kanske en tidningsrunda på helgerna kan ta dig dit.

Prova på lite av varje så märker du vad som passar dig bäst (är roligast) .

Om du menar att du ska bli "professionell äventyrare", dvs leva på sponsring, föredrag, böcker etc, det ligger väl i bästa fall ett antal år framåt då, en bra examen måste man ju rekommendera först och främst. Kanske också kan vara värt att kika på yrken som är gångbara över hela världen så att det passar bra att resa och bo på många platser i världen , med längre perioder av ledighet efter sparande för att göra äventyren.. Tex duktiga hantverkare är ju ofta eftersökta.

Men Hallå!

ts frågar efter lite mer extrema saker, jag får inte känslan att det handlar om scouterna eller att "fiska runt hörnet"

Du tycker att jag ska satsa på att utbilda mig i något som ger bra med lön men nödvändigtvis inte behöver vara förknippat med något utav detta?
Jo jag skadade mig senast i ryggen jag åkte skidor, men min rehab verkar lösa det :) Inget äventyr utan risker ;)

!

ja

Men Hallå!

ts frågar efter lite mer extrema saker, jag får inte känslan att det handlar om scouterna eller att "fiska runt hörnet"

ja

problemet är ju att han börjar med att tala om att han är en soffpotatis, sen vill han bland annat åka skidor och kommer sen fram till att han är blyg och saknar kompisar att göra det med. (lite tillspetsat). Men det är svårt att tolka vad han egentligen vill, därav de många spretiga svaren

Christian

Hej!

Jag skulle tro att alla äventyrare har någon kombination av god fysik, erfarenhet och entreprenörskap. Om man inte har den tredje egenskapen naturligt kanske det blir svårt, men de andra två fixar man lätt om man är tillräckligt envis, målmedveten och nyfiken.

Den fysik som jag haft nytta av under mina egna små amatör-äventyr handlar mycket om kondition och uthållighet och till viss del även styrka och koordination. Börja lagom försiktigt och sikta på ett motionslopp i höst. Ta därefter ett till och ett till. Efter din första halvmara (om det nu är löpning du börjar med) börjar det bli dags att se hur mycket du kan pressa kroppen under träning och tävling. Träna många olika saker, löpning, simning, havskajak, längdskidåkning, cykling, klättring, karate, salsa, så bygger du en kropp som tål det mesta. Men den främsta träningen handlar om att härda sig mentalt, att orka fortsätta trots att man börjar bli lite trött (eller mycket). Mental uthållighet torde vara a och o för en äventyrare.

Erfarenhetsbiten handlar om att lämna tv-soffan och ge sig ut i naturen, att testa utrustning i alla möjliga väder och lära sig hur den funkar. Hur slår man upp tältet i hällregn utan att allt blir plaskblött? Vilka kläder bör man ha med sig? Hur funkar rep och säkringar om man ska ge sig ut och klättra? Skaffa svar på alla frågor du inte vill ha obesvarade i en pressad situation. Gå med i någon förening, t ex friluftsfrämjandet eller fältbiologerna. Prata med folk som har erfarenhet av t ex fjällvandring eller bergsbestigning. Ge dig ut på "expeditioner" där du lämnar dina vanliga rutiner (t ex tågluff och vandring i Rumänien, där du säkert får improvisera en hel del med språk, transporter och boende). Lär dig att lita på dina egna förmågor. Odla nyfikenheten.

Men jag är själv ingen professionell äventyrare, så entreprenörsbiten kanske du ska mejla Fredrik Sträng (bergsbestigare), Ola Skinnarmo (diverse äventyr, gärna i extrem vintermiljö) eller Mattias Klum (fotograf) om.

Lycka till!
häpp / Filiokus

Både lätt och svårt att bli "Äventyrare"

Att bli "fritidsäventyrare" men samtidigt försörja sig på ett vanligt kneg kräver bara motivation och ambition.
Fritidsäventyrare har gjort mycket imponerande prestationer inom alla de olika verksamheter som kallas "äventyrssporter". Kneget ger de pengar som krävs för att man skall ha råd att ha kul. "Vanlig semester" räcker som regel inte till, men de år man vill dra till andra sidan klotet så brukar många arbetsgivare bevilja några extra veckors tjänstledighet.

Att däremot försörja sig som "Äventyrare" är litet grann som att hoppas på att bli mediakändis. Många vill och få lyckas.
Dessutom så styrs yrkesäventyrarens verksamhet inte enbart av hans eller hennes fria vilja utan val av "äventyrsobjekt" påverkas också av sponsorsmöjligheter samt av möjligheten av att i efterhand kunna "slå mynt" av vad man gjort.

Jag tror att en fritidsäventyrare har större möjlighet att göra vad han eller hon vill än en yrkesäventyrare.

Mina två tips är:

1. Skaffa inga barn.
2. Om du är kille, och vill ha en tjej, så bör det vara en som tycker att det är OK att du satsar på dig själv i första hand.

Själv tycker jag detta verkar trist som attan, så jag är helnöjd med mitt svenssonliv och mina små vardagsäventyr. :)

Ojoj vad kul att många svarar, fortsätt med det :)
Tackar, det verkar vara en bra sida. Dock verkade det iaf under "fjällturer" som man bör vara erfaren? Är det allmänt så för den sidan?
Vet du vad åldern brukar vara på folk som är med?

Klubbverksamhet är säkert en bra start för att träffa likasinnade och få rätt kunskap till vettigt pris.

Tex klätterklubb stockholm : http://www1.idrottonline.se/default.aspx?id=344284

Kajakklubb stockholm: http://www.kajak.org/default.asp?DocID=262&Tpl=start.asp&stat=true

En "friluftsutrustning" (tält, rygga, sovsäck, kök, vettiga kläder etc) går att få ihop för några tusenlappar om man kombinerar begagnat med militärt överskott .

Kanske mycket pengar när du är så ung men sparande, födelsedagar, kanske en tidningsrunda på helgerna kan ta dig dit.

Prova på lite av varje så märker du vad som passar dig bäst (är roligast) .

Om du menar att du ska bli "professionell äventyrare", dvs leva på sponsring, föredrag, böcker etc, det ligger väl i bästa fall ett antal år framåt då, en bra examen måste man ju rekommendera först och främst. Kanske också kan vara värt att kika på yrken som är gångbara över hela världen så att det passar bra att resa och bo på många platser i världen , med längre perioder av ledighet efter sparande för att göra äventyren.. Tex duktiga hantverkare är ju ofta eftersökta.

Angående utrustning vad är det som man allmän bör ha? Kläder för aktivitet utomhus, ryggsäck, stormkök (?), kompass och tält. Glömde jag något? Vad är det som rekommenderas köpa begangnat/hos militären (köper man det fortfarande på ÖoB?)?
"Professionell äventyrare" det kan jag inte säga att jag förväntar mig att jag ska bli utan att ens ha börjat med. Vet inte om jag gick ut för hårt i förta tråden, men självklart försöker man ju bli så bra på det man håller på med som det går!
Hantverkare tvekar jag på att jag har i planer på men Biolog eller något innom IT ligger kanske bättre. De är båda ganska internationella yrken, men är dom lätta att få jobb inom? (kanske inte du vet...)

problemet är ju att han börjar med att tala om att han är en soffpotatis, sen vill han bland annat åka skidor och kommer sen fram till att han är blyg och saknar kompisar att göra det med. (lite tillspetsat). Men det är svårt att tolka vad han egentligen vill, därav de många spretiga svaren

Christian

"Soffpotatis" i allmänhet skulle jag nog inte kalla mig. Jag umgås och tränar en hel del. Dock kan nog ordet passa in i ett friluftsliv/äventyrares perspektiv... . Att inte vara den som tar till tal först, den som kanske är lite blyg/tystlåten inför en främmande person kan man nog säga att jag är. Vilket jag anser många svenskar är... Men om folk kommer till tal osv så brukar jag nog inte rygga tillbaka.
Skidor vill jag hålla på med ja? :)

Hej!

Jag skulle tro att alla äventyrare har någon kombination av god fysik, erfarenhet och entreprenörskap. Om man inte har den tredje egenskapen naturligt kanske det blir svårt, men de andra två fixar man lätt om man är tillräckligt envis, målmedveten och nyfiken.

Den fysik som jag haft nytta av under mina egna små amatör-äventyr handlar mycket om kondition och uthållighet och till viss del även styrka och koordination. Börja lagom försiktigt och sikta på ett motionslopp i höst. Ta därefter ett till och ett till. Efter din första halvmara (om det nu är löpning du börjar med) börjar det bli dags att se hur mycket du kan pressa kroppen under träning och tävling. Träna många olika saker, löpning, simning, havskajak, längdskidåkning, cykling, klättring, karate, salsa, så bygger du en kropp som tål det mesta. Men den främsta träningen handlar om att härda sig mentalt, att orka fortsätta trots att man börjar bli lite trött (eller mycket). Mental uthållighet torde vara a och o för en äventyrare.

Erfarenhetsbiten handlar om att lämna tv-soffan och ge sig ut i naturen, att testa utrustning i alla möjliga väder och lära sig hur den funkar. Hur slår man upp tältet i hällregn utan att allt blir plaskblött? Vilka kläder bör man ha med sig? Hur funkar rep och säkringar om man ska ge sig ut och klättra? Skaffa svar på alla frågor du inte vill ha obesvarade i en pressad situation. Gå med i någon förening, t ex friluftsfrämjandet eller fältbiologerna. Prata med folk som har erfarenhet av t ex fjällvandring eller bergsbestigning. Ge dig ut på "expeditioner" där du lämnar dina vanliga rutiner (t ex tågluff och vandring i Rumänien, där du säkert får improvisera en hel del med språk, transporter och boende). Lär dig att lita på dina egna förmågor. Odla nyfikenheten.

Men jag är själv ingen professionell äventyrare, så entreprenörsbiten kanske du ska mejla Fredrik Sträng (bergsbestigare), Ola Skinnarmo (diverse äventyr, gärna i extrem vintermiljö) eller Mattias Klum (fotograf) om.

Lycka till!
häpp / Filiokus
Hur får jag tag i Ola skinnarmo? Hans sida verkar vara nere.
Tack mycket nyttigt :)

Mitt standardsvar på ursprungsfrågan är alltid detsamma (gäller även frågan "hur blir jag en rörmockare/astrnaut/kändis/ridlärare): börja där du är.

I ditt fall, se över hur mycket fritid du har och kan skaffa dig genom att frigöra tid. Vad kan du göra med den tiden?

Var är du? Vad finns i din lokala region. Olika klubbar, anläggningar, leder för klättring/kanot/vandring/cykel. Ställen att fiska på.

Vad har du för prylar hemma. Ryggsäck, sovsäck, kängor, spritkök. Vad kan du göra med dem? Vad kan du skaffa för en billig peng som fårdig att komma igång.

Sen, iväg och testa saker. Du vet inte om du kommer att bli vandrare eller skidåkare eller grottutforskare eller annat eller en kombination. Testa olika saker. Ge dig ut i naturen för ett par timmar, sen en heldag, sen med en övernattning.

Bygg ut intresset efter hand som du hittar saker att göra. Lär känna dig själv, dina intressen, styrkor och svagheter. Vad ligger din passion för? Upplevelsen Äventyret? Det vackra i naturen? Komma bort från stan/folk/vardagslivet? PRestationen? Fotografera? En kombination.

Efter hand som du håller på kommer du att lär dig vad som är din grej; vad som är kul, vad som fungerar, vad som du är bra på. För dig. Din egen stil.

Vid det laget kommer du att ha lärt dig så mycket att du kan söka dig vidare mot målet själv. Lycka till.
Grymt svar! Det lät som en väldigt bra komma igång metod. Jag ska ta och göra en överblick och se vad som ska bli nästa grej att testa och vad som behövs!

Någon med konkreta tips på vad som är lätt att ge sig ut att göra under våren? (jag har bil och kan ta mig ifrån Stockholm under helger). Behövs det någon super sovsäck för att hålla temperaturen så här års? (om man nu ska övernatta)

Någon med konkreta tips på vad som är lätt att ge sig ut att göra under våren? (jag har bil och kan ta mig ifrån Stockholm under helger). Behövs det någon super sovsäck för att hålla temperaturen så här års? (om man nu ska övernatta)

Om du ska gå en kort sträcka från bilen till campingplatsen kan du ta vilken sovsäck som helst, och kompletera med en yllefilt. Långkallingar som extra skydd mot kylan. Ska du gå en lång sträcka kan du vilja ha en mer kompetent säck istället, beroende på hur kallt det blir. Personligen försöker jag köra med billiga grejor så långt det går, men sovsäck är en sak som jag tycker får kosta. Turen blir hemsk om man måste sova sig igenom natten.

Ett exempel på utbildning där du förmodligen träffar äventyrarvänner och bjuds på många äventyr.

YH - Fjäll- och äventyrsledare
http://www.alvdalen.com/sv/Alvdalen...Vara-utbildningar1/Fjall--och-aventyrsledare/

Här är ett exempel till http://www.lofoten.fhs.no/
Jag vet att i alla fall några av http://www.baffinbabes.com/ har gått där, och de är ju äventyrare "på riktigt".
Har fått höra en del ganska roliga historier från äventyr i folkhögskolans regi.

lev livet, följ din magkänsla, de besluten, valen ångrar man sällan, även om någon annan tycker annorlunda, de har ju en annan mage...

Mitt liv hittils har varit fantastiskt, många glada upplevelser, mycket spännande upptäckter, erfarenheter, men också djupaste sorg, ångest,besvikelse långt ner på botten av den svarta brunnen.

Men det är väl som det skall vara när man är femtio fyllda, annars så har man nog glidit runt på en räkmacka och är lyckligt (?) ovetande om hur saker o ting kan gå i livet som i sig är ett äventyr.

Allt man gör är ens eget val sägs det av Psykologerna, om det vore så väl alltid...

Jag antar att du avser ett äventyrarliv som innebär prestationer som människor skall ge dig respekt o betalt för, bli äventyrskändis, och som kanske ska gå på tv ?, så att du duger som människa, annars är du ingenting ?, rätta mig om jag har fel.

Inget fel i det igentligen, förmodligen ger det mer "innehåll" med allt vad det innebär än 7 till 4 på ett tråkigt jobb...

Lycka till !

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg