Det kan ju bli ganska dyrt för en nybörjare att bara köpa det senaste utlralätta av allt. En Marmot Atom sovsäck som jag köpte för 2600 är ju ingen rolig utgift om man är student till exempel. Liggunderlag för 1000-2000 är det inga problem att hitta heller. Sen ska man ha tält för några tusen och en ryggsäck för absolut minst 1500-2000 spänn också. Det tog mig många år innan jag hade köpt på mig det mesta jag ville ha. Hade ju turen att dela och låna mycket av farsan när man bodde hemma vilket blir svårare när/om man flyttar.
Självklart går det att köpa dyra saker om man vill det.
Men faktum är att en lätt ryggsäck (typ osprey exos) för 1600 är rätt dyr bland liknande ryggsäckar, samtidigt som det finns en uppsjö av ryggsäckar för 3000 och uppåt om man går upp i vikt och storlek.
Samma sak med kängor, "rejäla" och traditionella kängor både med texmex och utan går ofta på över 2000 eller 2500 kronor, medan man får leta med lykta för ett par lätta skor (inte kängor alltså) för samma pengar. Och bär man lätt så behövs kängor inte annat än i blockterräng möjligtvis, men det är väl inte en diskussion vi ska ha just nu.
Eller om man ser på tält, även inom Hillebergs tält så är dom lättare tälten ofta lite billigare än dom lite tyngre "motsvarande", typ Nammatj till Nallo och Kaitum till Keron, Eller dom kostar hur som helst inte mer.
Sen om man går på lättare historier med tarps och tarptents så sjunker ju både kostnad och vikt avsevärt.
Sen sovsäckar blir det ju lätt ett val mellan lätt och billigt, men då finns alternativ som RAB och Roberts.pl
Liggunderlag i form av Downmat och Neoair kostar givetvis mycket men det finns ju mängder av alternativ, och sen finns ju vikbara snarare än rullbara alternativ till cellplasten för 500 kr.
Så lätt behöver inte vara dyrare, snarare tvärt om.