Jag tvekar att råda andra när det gäller packning. Jag är en "tungpackare" (per definitionem),
väl medveten om lättare alternativ men också pinsamt medveten om hur mycket jag burit i det förgångna. Mitt tak för en 10-dagarsvandring i fjällen är 16 kg, men jag kan klara mig med 15. Vi vet inte så mycket om din vandringsstil eller erfarenhet.
T ex: för en del är det en styggelse att bära tältet utanpå säcken, bl a därför att de inte vet hur lätt det ofta är att anbringa det helt säkert och stadigt på sidan. Själv finner jag det enbart praktiskt, eftersom tältet ska fram först
av allt efter etappen, och därmed spar jag utrymme i säcken (alternativet är att ta isär det, pinnarna i lockfacket, stången stående i säcken, tältduken hopknycklad nånstans där den får plats). Vad du vill vet bara du.
Uppblåsbar madrass tar liten plats men är ofta tung. Jag har ett Ridgerest, som är lätt men skrymmande, även det utanpå, även det stabilt anbragt.
Många tipsar nybörjare om hur otroligt viktigt det är att ha dubbla strumpor i kängorna, och två extra par att byta med. Själv har jag ett enda par, som jag sköljer eller tvättar varje dag och sen tar på igen för att de ska torka fortare.
För en del är det katastrof att bli blöt om fötterna, själv tvättar jag mina fötter, ja hela kroppen, dagligen. Och jag har oftast ingen handduk.
En del menar att det är viktigt att byta kläder från topp till tå på lägret. Själv har jag ett par kalsingar, ett par ankelsockor och en tunn tröja som jag tar på först till natten, och det är lyx.
Jag tvättar dessa plagg extra noga inför hemresan,
Man ska också ha extra skor bara till lägret eller till vadning; själv har jag enbart mina fotknölshöga kängor.
Tar vi maten så menar somliga att man måste ha 1 kg (torr) mat om dagen, annars dör man svältdöden. Själv har jag 7 hg (8 hg på kontinenten) och kan knappt trycka i mig mer; dessutom vill jag inte gå upp i vikt. Maten är ju en väldigt skrymmande detalj och behovet är uppenbarligen väldigt individuellt.
Å andra sidan: En del vill ha en del småsaker i fickorna. Jag går mestadels i ett par korta löparbrallor (som därtill är lättare att hålla rena än kalsingar) som inte har några fickor alls. I kallare väder ha jag kanske ett par överdragsbyxor av märket Newline, även de utan fickor.
Jag är nu inte någon spänstig och tålig yngling, utan en gammal gubbe, som snart blir 66. Jag har en Osprey Exos, 56 liter, som väger 1.2 kg med regnskydd. Många tror att man måste ha stora tunga säckar för det sköna bärsystemets skull. Denna säck sitter betydligt bättre än t ex den fasansfulla Sho-sho, 70-75 kg (minns inte vilket), bortåt 3 kg, som jag hade för 10 år sen.
Huruvida mitt sätt att packa innebär komfortförlust (eller vinst!) för dig är något du får gissa eller pröva själv.
Men om en 10-dagarspackning inte får plats i en normal 65-literssäck så finns definitivt marginaler
att trimma packningen, för nästan vem som helst.