olle11; sa:
Men du måste väl endå hålla med mig om att soldater som frivilligt strider för att vi ska kunna ha det bra är hjältar och att "folket" här i Sverige är för otacksamma.
Hoppas alla här även håller med om att man ska hylla hjältarna i Vietnam!
Jävla dumsmäck!!!
Tyvärr, jag kan inte säga bättre. Vilka jävla frivilliga?
Under Vietnamkriget draftade man personal. Det vill säga att man kallade in folk för utbildning och vidarebefordran som kanonmat i Vietnam. Idag har man yrkesmilitärer som skriver kontrakt för ett antal år och åker till de krig man skickar dem. Då USA´s militära styrkor är minskade tar man även till sina reserver. Det vill säga ungdomar som leker militär över veckosluten i Nationalgardet.
Vad gäller draften till Vietnam och dagens amerikanska "yrkesmilitärer" så bestod/består de i huvudsak av outbildade ungdomar som har svårt att få jobb. De skriver kontrakt för att efter sin kontraktstid få möjlighet till studier.
USA:s "frivilliga" som du kallar dem är de sämst lottade som får kratsa kastanjerna ur elden för de lyckligt lockade.
Vilka som söker sig till Nationalgardet vet jag inte. Men efter tortyrskandalerna i fängelserna kan man bli fundersam.
Slutligen undrar jag, på vilket sätt får vi det bra av att man i USA startar krig världen runt? Högkonjunktur med vapenindustrin som draglok?