• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur kan människor i Sverige hata USA?

Boludo; sa:
I modern tid har USA alltid krigat utanför sitt eget territorium. Efter Pearl Harbor har de inte anfallits militärt en enda gång, men ändå krigat i stort sett oavbrutet, och stöttat militärkupper i många länder. Dessutom kräver USA att olika länder skall följa FN:s resolutioner - men aldrig Israel.
Jag hatar inte USA, men tycker oerhört illa om dess utrikespolitik.
Såg något TV-program för ett tag sedan som menade att USA:s krigspolitik drevs av den tunga krigsindustrin i USA. Politikerna kan inget annat göra än att följa varje vink från den. Man kan förstås diskutera sanningshalten i detta. Man kan även diskutera definitionen av demokrati...
 
Tomas Carlsson; sa:
Men du måste väl endå hålla med mig om att soldater som frivilligt strider för att vi ska kunna ha det bra är hjältar och att "folket" här i Sverige är för otacksamma.
Hoppas alla här även håller med om att man ska hylla hjältarna i Vietnam!
Och helt "plötsligt" fanns det lite grejer som jag inte var alls särskilt sugen på att vara tvungen att hålla med dig om. Lycka till i livet&framtiden Tomas, jag tackar för mig i denna tråd.
Och; gonatt&sovgott!
 
Nej, att hata USA går nog inte...det landet sitter intte med lösningen på många av mänsklighetens mest brinnande problem, lösningen skulle enligt mig i mångt och mycket kunna sammanfatas till en helomvändning såväl inrikespolitiskt som utrikespolitiskt.

Sedan häxjakten på terroreser börjat har Detta land med dess vapendragare (FN, Nato, Koalitionen...skillnaden i sammansättning och ledande element är marginel) inte blandat sig i en enda konflikt och lämnat den bättre än när de kom. Faktum är att detta land (med resterande pack) i praktiken sprider förödelse och kaos omkring sig. Allt i friheten och demokratins numera nedsolkade namn.

Som senaste exempel kan tas den indirekta inblandningen på afrikas horn, somaila. Ett land som har varit i händerna på plundrande krigsherrar i femton (15!!!) år utan att den nämnvärd inblandning från någon. Men nu har dessa "islamistiska domstolar" trätt fram på arenan och skaffat sig ett större folkligt stöd än någon kraft i somalia på nästan en generation. Och inte nog med att de har stöd från befolkningen, de är de enda som kunnat sätta stopp för rövar fasonerna som plågat landet under denna tid. Så fort det står klart att detta är en kraft att räkna med så går tropper in i landet, att de bär etiopisk flagg ändrar inte det faktum att de har utbildats av amerikaner och de är bekostade av USA. Vi får se om detta senaste påhitt röner större framgång, men den hittils varande utvecklingen pekar i en enda riktning, dessa ingrepp har bara kunnat uppvisa en destruktiv eller nedhållande kraft, alldrig en konstruktiv.
Afganistan, här håller man på att helt tappa greppet.
Iraq, 10 gånger fler civila dödsoffer än amerikaner och ändå visar befolkningen här inga tecken på att vara tillfreds med okupationsmakten, trots dessa generösa uppofringar för demokrati och frihet.

Jag kan inte försvara de ståndpunkter som somalias "islamistiska domstolarna", afganistans talibaner eller det irakiska baath-partiet står för. Dock är jag säker på att vilket samhälle som hälst är bättre än en helt samhållslös situation där det är lokala eller regionala rövarband/krigsherrar som stryker runt och plundrar. Kan de inte göra det riktigt ska de fan hålla fingrarna borta enligt mig.

Att de sadan antagligen inte vill lyckas utan lyckas med just de de satta sig i sinnet att göra, trycka ner potentsiella hot innen de ens hunnits bildas, är en annan femma.

Jag tror inte på ont eller gott, det är religösa begrepp, eller på rätt eller fel heller för den delen, det är bara juridiska termer (även de "mänskliga rättigheterna" dissar jag som påhitt, det är författat av FN och efter denna pipa dansar sedan resten av definitionerna). Jag försöker se till vad som gagnar mänsklighetens fortlevnad och eventuella uppåtstigande istället. Tydligt är att mot USA får man på sin höljd höja sin röst men aldrig kämpa emot (för då är man terrorist och ond, amen) och innanför så förbrukas det emorma mängder av de fåtaliga resurser som mänskligheten har kvar.

Nej, vi kan inte hata USA, vi måste inse vad det är och vad det gör...och att vi i vårat gulliga sverige inte skiljer oss på någon betydende punkt, inte en enda! Det är samma skrot och korn med lite olika nyanser. Och det är en helomvändning på varje punkt som behöver göras, där som här.

En hel del av de amerikaner som åkte till irak hade säkert väldigt höga tankar om vad de stred för, och en del kanske till och med fortfarande tror på dessa anledningar, men faktum kvarstår att deras agerande är sådant som hotar allas vår framtid.
 

avslutad210712

Gäst
Tomas Carlsson; sa:
olle11; sa:
Som parafras och ett inlägg till en både-och-bild (en svaghet jag har, att inte gilla aningen-eller-bilder):

Och Bush är inte smartast. Men många älskar honom. Tyvärr?
Man kan väl inte säga att det är dåligt att kämpa mot terrorism? Bush är driver drömmar USA haft länge: Frihet och fred och demoktrati.
Men du måste väl endå hålla med mig om att soldater som frivilligt strider för att vi ska kunna ha det bra är hjältar och att "folket" här i Sverige är för otacksamma.
Hoppas alla här även håller med om att man ska hylla hjältarna i Vietnam!

Om du menar att hylla de amerikanska soldaterna som hjältar så är det nog bäst att det görs i Vietnam för så bra mottagna blev de inte i sitt hemland när de kom tillbaka med både fysiska och psykiska skador.

Fast nog måste jag säga att den här tråden känns som att någon rökt trollpipa och sitter och dunkar på trolltrumman.
 
Tomas Carlsson; sa:
Det är allmänt känt att många tycker illa om USA och säger att dom bara startar krig och bara vill döda. Men detta tycker jag är orättvist! USA skickar in levande människor för frihet i Mellanöstern. Samma under det kalla kriget och alla soldater från just USA som dog. Hur kan man rent hata människor som är beredda att dö för att göra det bättre för andra?!. Hoppas ni håller med mig.
PS. Den här tråden har inget med politik att göra .ds.
MVH
Tomas

eftersom detta inte skulle handla om politik så skal jag svara på något helt annat.
jag gillar usa(om man nu ser bort ifrån deras "passa deg annars kommer storebror och tar deg politik").
massa fjæll, bra utrustning, bra priser, bra transportnæt i landet(om man nu har bil), billig bensin(før billig??)
det som "førstør" mænniskorna ær bland annat deras mat politik. affærer alltid øppet stora porttioner till en billig peng. nær jag var i alaska så kom vi til anchorage vid midnatt, drog in i en mat butikk som var øppen(god service då)kjøpte en "baguette" som var ett helt franskbrød med fyllning. vikt ca 1,5 kilo pris 2,85 dollar. mærkligt att folk æter ihjæl seg dær borta. sen ær dær saker som jag inte ær helt enig i men som andra tycker ær bra. men så ær det ju, folk tycker olika...någon gillar havet och jag gillar fjællet.

med hælsning från geilo på fjællet i norge
robert
 
Björn Afzelius

När Nicaraguas sjunde flotta bombarderar New Orleans
och när kubanerna minerar Hudson river
Och när libyska missiler kryssar mot Miami beach
och när Grenada invaderar Philadelfia
Då ska jag tänka om, då ska jag tro på dom i Pentagon.
 
Tomas Carlsson; sa:
olle11; sa:
Men du måste väl endå hålla med mig om att soldater som frivilligt strider för att vi ska kunna ha det bra är hjältar och att "folket" här i Sverige är för otacksamma.
Hoppas alla här även håller med om att man ska hylla hjältarna i Vietnam!
Jävla dumsmäck!!!

Tyvärr, jag kan inte säga bättre. Vilka jävla frivilliga?

Under Vietnamkriget draftade man personal. Det vill säga att man kallade in folk för utbildning och vidarebefordran som kanonmat i Vietnam. Idag har man yrkesmilitärer som skriver kontrakt för ett antal år och åker till de krig man skickar dem. Då USA´s militära styrkor är minskade tar man även till sina reserver. Det vill säga ungdomar som leker militär över veckosluten i Nationalgardet.

Vad gäller draften till Vietnam och dagens amerikanska "yrkesmilitärer" så bestod/består de i huvudsak av outbildade ungdomar som har svårt att få jobb. De skriver kontrakt för att efter sin kontraktstid få möjlighet till studier.

USA:s "frivilliga" som du kallar dem är de sämst lottade som får kratsa kastanjerna ur elden för de lyckligt lockade.

Vilka som söker sig till Nationalgardet vet jag inte. Men efter tortyrskandalerna i fängelserna kan man bli fundersam.

Slutligen undrar jag, på vilket sätt får vi det bra av att man i USA startar krig världen runt? Högkonjunktur med vapenindustrin som draglok?
 
teoek; sa:
USA "befriade" Chile från dess folkvalda regering 11 september 1973 genom att stödja Pinochets statskupp.
Ja men va fa... bananmarknaden hotades ju av inhemsk konkurrens. Kla´t att United Frui... states reagede!

Att Chile hade den enda i världen valda kommunistregimen har väl inte med saken att göra.
 
655.000 döda

En vetenskaplig rapport från Johns Hopkins University's Bloomberg School visar att 655.000 irakier har dött som en effekt av kriget. President Bush tror inte på dessa siffror. Hans svar är: "You know, I stand by the figure 30,000. A lot of innocent people have lost their life -- 600,000, or whatever they guessed at, is just -- it's not credible. Thank you." Väldigt tunga vetenskapliga motbevis från Bush minsann... (OBS ironi).

3.006 amerikanska soldater har hittills dött i Irak, vilket överstiger antalet döda den 11 september: 2.996 st.

Svårt att älska USA på dessa grunder...