• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur kan människor i Sverige hata USA?

Re: dubbelmoral

kr-val; sa:
Framförallt kan man förundras av att USA:s agerande att först stödja Saddam-regimen, bl.a. med vapen, sedan invadera landet och till slut överlämna Saddam till mobben som avrättade honom.

Är det inte det som kallas realpolitik, eller nàt sànt?
 
Re: Re: dubbelmoral

Malindo; sa:
kr-val; sa:
Framförallt kan man förundras av att USA:s agerande att först stödja Saddam-regimen, bl.a. med vapen, sedan invadera landet och till slut överlämna Saddam till mobben som avrättade honom.

Är det inte det som kallas realpolitik, eller nàt sànt?
Tja, iaf sådant som pragmatiska politiker sysslar med. Vänder kappan efter vinden kallas det visst också.
 
Är det inte så att usa har vrit i krig sen det grundades i princip. dom behöver en yttre fiende för att hålla ihop landet annars hadde det kolappsat. Innan kriget mot terror var det kommunismen, nazismen, indianer, mm. alltid något att skrämma befolkningen med och få dom att hålla ihop trotts stora olikheter.
så tror jag det kan vara

och sen är det ju bra och fixa billig olja ;)
 
Jag ger er ett "-68". Sen får ni själva associera fritt om hur det har lett fram till den världsbild som fått fäste i medvetandet hos alla oss som gått i svensk skola och får nyheter serverade av svensk media.
 
Jag menar att det inte har något med mina åsikter att göra.
Och USA är ett stort land och det är väl ganska självklart att dom har ganska mycket att säga till om. Och Bush är ingen idiot. Men många hatar honom, tyvärr.
MVH
Tomas
 
Som parafras och ett inlägg till en både-och-bild (en svaghet jag har, att inte gilla aningen-eller-bilder):

Och Bush är inte smartast. Men många älskar honom. Tyvärr?
 
Tomas Carlsson; sa:
Jag menar att det inte har något med mina åsikter att göra.
Och USA är ett stort land och det är väl ganska självklart att dom har ganska mycket att säga till om. Och Bush är ingen idiot. Men många hatar honom, tyvärr.
MVH
Tomas

men snälla nån.
Hata är ett ganska starkt ord, jag är ganska övertygad om att det är få svenskar som verkligen hatar honom.
Många är kanske inte speciellt nöjda med honom och tycker att han är ett pucko. men att hata med allt det inneär, nej det tror jag inte på.

/Torbjörn
 
olle11; sa:
Som parafras och ett inlägg till en både-och-bild (en svaghet jag har, att inte gilla aningen-eller-bilder):

Och Bush är inte smartast. Men många älskar honom. Tyvärr?
Man kan väl inte säga att det är dåligt att kämpa mot terrorism? Bush är driver drömmar USA haft länge: Frihet och fred och demoktrati.
Men du måste väl endå hålla med mig om att soldater som frivilligt strider för att vi ska kunna ha det bra är hjältar och att "folket" här i Sverige är för otacksamma.
Hoppas alla här även håller med om att man ska hylla hjältarna i Vietnam!
 
Varför har du fått för dig att amerikanska soldater krigar frivilligt? De är där för att de blivit beordrade och många av dem är skittrötta på hela situationen.
 
soldater i usa

många av deras soldater skulle nog inte vilja strida men måste eftersom dom har gott med i armen eller dyl. Det är nämligen de fattigas enda chans att få läsa på vidare då armen betalar skolan för en efter tjänstgöring. Och eftersom det finns många fattiga i usa och skolor är dyra ser dom det som enda utvägen ur fattigdom. så frågan är ju hur många som krigar "frivilligt".
 
I modern tid har USA alltid krigat utanför sitt eget territorium. Efter Pearl Harbor har de inte anfallits militärt en enda gång, men ändå krigat i stort sett oavbrutet, och stöttat militärkupper i många länder. Dessutom kräver USA att olika länder skall följa FN:s resolutioner - men aldrig Israel.
Jag hatar inte USA, men tycker oerhört illa om dess utrikespolitik.