• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur kan människor i Sverige hata USA?

Jag känner mig lätt neurotisk som påpekar högst personliga viktigheter igen: Det är inte jag som menar det som inlägget ovan (idag 13.46) menar att jag menar. Citathanteringen gick galet.

Tomas Carlsson; sa:
Bush är en god människa som kämpar mot onskan.
//Tomas
Tomas, jag upplever verkligen inte det så.
 
Men nu får vi se hur läget är i Mellanöstern. Det dog väl många under andra världskriget som inte skulle dö, samma med kriget mot terrorismen. Nu hoppas jag USA skickar ner fler soldater så kriget kan vinnas.
//Tomas
 

avslutad210712

Gäst
Tomas Carlsson; sa:
Men nu får vi se hur läget är i Mellanöstern. Det dog väl många under andra världskriget som inte skulle dö, samma med kriget mot terrorismen. Nu hoppas jag USA skickar ner fler soldater så kriget kan vinnas.
//Tomas

Så länge inte USA har folket stöd i det land där de krigar spelar det ingen roll hur många soldater de skickar ner om de inte tänker utrota befolkningen.
 
avslutad210712; sa:
Så länge inte USA har folket stöd i det land där de krigar spelar det ingen roll hur många soldater de skickar ner om de inte tänker utrota befolkningen.

Tror inte det är så enkelt. Det finns trots allt levande tyskar än idag (som tur är). Och jag tror inte att USA och de andra allierade hade folkets stöd då de bombade tyskland under andra världskriget.
 
Tomas Carlsson; sa:
Men nu får vi se hur läget är i Mellanöstern. Det dog väl många under andra världskriget som inte skulle dö, samma med kriget mot terrorismen. Nu hoppas jag USA skickar ner fler soldater så kriget kan vinnas.
//Tomas

vilka menar du skulle dö i andra världskriget ?
och vilka menar du skall du i "kriget mot terrorismen" ?
 
Tomas Carlsson; sa:
Men nu får vi se hur läget är i Mellanöstern. Det dog väl många under andra världskriget som inte skulle dö, samma med kriget mot terrorismen. Nu hoppas jag USA skickar ner fler soldater så kriget kan vinnas.
//Tomas
USA skall undvika väpnade konflikter. De gjorde bra ifrån sig under andra världskriget även om de slösades med egna soldaters liv till skillnad mot till exempel primadonnan Monty.

Sedan Vietnam ser man att i krig i andra världsdelar saknar USA uthållighet. Befolkningen förefaller ha lätt för att ställa upp på nya krig men när gummisäckarna med döda börja anlända hemorten vänder opinionen.
 
Almgren; sa:
avslutad210712; sa:
Så länge inte USA har folket stöd i det land där de krigar spelar det ingen roll hur många soldater de skickar ner om de inte tänker utrota befolkningen.

Tror inte det är så enkelt. Det finns trots allt levande tyskar än idag (som tur är). Och jag tror inte att USA och de andra allierade hade folkets stöd då de bombade tyskland under andra världskriget.
Helt rätt! Det är det jag försöker säga. För jag vet, inte "tror" utan vet, att i stort sett alla av lokalbefolkningen i Mellanöstern kommer älska den "nya" kulturen.
//Tomas
 
Tomas Carlsson; sa:
För jag vet, inte "tror" utan vet, att i stort sett alla av lokalbefolkningen i Mellanöstern kommer älska den "nya" kulturen.

Ja, bara vi västerlänningar dödar lite fler av dem så fattar de nog. Det har vi ju visat gång på gång att vår frihetsälskade kultur är överlägsen, och bara vi slår tillräckligt hårt fattar de (våld är ofta det enda språk de förstår). Och de som inte fattar kan vi ju sätta i koncentrationsläger på Kuba.

Jag menar, Afrika är ju en lycklig och framgångsrik kontinent där de dagligen njuter av den fina Europeiska kultur som vi så osjälviskt delade med oss av. Sydamerika är också en fridfull och demokratisk kontinent sedan vi Européer tog över styret där. Israel lyckades vi också bra med - där togs de judiska inflyttarna mot med öppna armar av den arabiska lokalbefolkningen som gladeligen gav upp sina hus och sin mark.

Du har helt rätt - det finns många bevis på att vi européer har lyckats föra in vår fred- och frihetsälskande kultur till människor som annars bara skulle vara barbarer.
 
hobbes; sa:
Tomas Carlsson; sa:
Men nu får vi se hur läget är i Mellanöstern. Det dog väl många under andra världskriget som inte skulle dö, samma med kriget mot terrorismen. Nu hoppas jag USA skickar ner fler soldater så kriget kan vinnas.
//Tomas

vilka menar du skulle dö i andra världskriget ?
och vilka menar du skall du i "kriget mot terrorismen" ?
Ingen skulle dö i vk2, förutom Hitler och Stalin.
Och inga ska dö i detta krig heller. Men det dör tyvärr många. Själv tycker jag det bör vara en tyst minut någon gång i Sveriges skolor för att hedra våra soldater som riskerar sitt liv för friheten, främst menar jag då soldaterna som stupat från USA, men även för FN-soldaterna.
//Tomas
 
Tomas Carlsson; sa:
Ingen skulle dö i vk2, förutom Hitler och Stalin.
Och inga ska dö i detta krig heller. Men det dör tyvärr många. Själv tycker jag det bör vara en tyst minut någon gång i Sveriges skolor för att hedra våra soldater som riskerar sitt liv för friheten, främst menar jag då soldaterna som stupat från USA, men även för FN-soldaterna.
//Tomas

ok och vem bestämmer vem som skall/förtjänar att dö ?
du ?

om du frågar stalin och hitler så tycker nog inte de att de vore några självklara val för att bli dödade.

och om det nu inte skall dö någon i detta "kriget", varför är det då en massa soldater ute och slåss ?
och varför behövs det fyllas på med fler ?

/Torbjörn
 
hobbes; sa:
Tomas Carlsson; sa:
Ingen skulle dö i vk2, förutom Hitler och Stalin.
Och inga ska dö i detta krig heller. Men det dör tyvärr många. Själv tycker jag det bör vara en tyst minut någon gång i Sveriges skolor för att hedra våra soldater som riskerar sitt liv för friheten, främst menar jag då soldaterna som stupat från USA, men även för FN-soldaterna.
//Tomas

ok och vem bestämmer vem som skall/förtjänar att dö ?
du ?

om du frågar stalin och hitler så tycker nog inte de att de vore några självklara val för att bli dödade.

och om det nu inte skall dö någon i detta "kriget", varför är det då en massa soldater ute och slåss ?
och varför behövs det fyllas på med fler ?

/Torbjörn
Sunt förnuft bestämmer den saken. Hitler och Stalin hade åsikter som strider mot sunt förnuft.
//Tomas