• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur kan människor i Sverige hata USA?

teoek; sa:
USA "befriade" Chile från dess folkvalda regering 11 september 1973 genom att stödja Pinochets statskupp.

Men hej Ted!

Radioprogrammet Rally, eller om det var Hassan, lär ha gjort ett inslag där de ringde USA:s ambassad i Stockholm, och undrade om det gick bra att hålla ett minnesmöte utanför den, för att hedra dem som dog den 11 september. Det skulle gå bra, förstås, men när de sa "...för det var ju många som strök med i kuppen i Chile" så la visst ambassadtjänstemannen på luren. Självkännedom är inte en stark gren i USA...
 
Re: 655.000 döda

kr-val; sa:
En vetenskaplig rapport från Johns Hopkins University's Bloomberg School

Och jämfört med de 655 000, under snart 4 år, så var det ca 143 000 VARJE år innan dess. Så om de skulle få det lugnare i framtiden tar det inte många år att hamna på plus.

Sen var det ca 50% av de hushåll som man frågade som inte visste vem som var ansvarig för att hushållsmedlemmen dog. Så det finns en del frågor i rapporten.

Christian
 
För "protokollet":
Zeeke (Sune Olsson) gjorde 2007-01-06 kl 13:05, på sidan 3, ett inlägg där citatfunktionen förvanskade verkligenheten en smula; det var inte jag som skrev det jag där påstås skrivit. Citatet tillhör trådstartare Tomas Carlsson.

No worries Zeeke, men jag kan inte låta det stå okommenterat...
 
Nordesjö; sa:
Hitler störtades genom samarbete, och ett av de absolut största lassen drog Sovjet. Andra världskriget avgjordes på östfronten.

Jag ger inte USA några poäng för att de med övervåld försöker rätta till läget i länder som de själva aktivt har skapat oreda i. Saddam stöddes av USA, och Talibanerna hade aldrig kommit till makten utan USA.

USA är såklart inte de enda att jobba på det här sättet, men det blir extra skrämmande när de verkar lyckas lura sig själva att de faktiskt gör det för fred och frihet.
Därför är det inte så konstigt att svenskar är upprörda eftersom vi dras med i USAs handlingar.

Om man förenklar så var det så, fast märkligt var att Sovjet efter WWII kunde sätt upp Areoflot med Amerikanska plan.....
Tror nog att viss industriproduktion gjorde sina bidrag jämte människor som transporterade pryttlarna till USSR. Läs gärna Hammers biografi.

I politiken är det mesta solkigt, mer eller mindre.

Det är så lätt att kräva totalt rätt och rent vitt, frågan är om de någonsin funnits...

Jag har arbetat i USA, med amerikaner, mot USA, med det igen och just nu är jag mycket avvaktande. Det trista är ju att FN blir vad dess feodala, segererade medlemmar gör det till inte vad vi önskar...

Vi får hoppas på go tur....
 
Zeeke; sa:
Tomas Carlsson; sa:
olle11; sa:
Men du måste väl endå hålla med mig om att soldater som frivilligt strider för att vi ska kunna ha det bra är hjältar och att "folket" här i Sverige är för otacksamma.
Hoppas alla här även håller med om att man ska hylla hjältarna i Vietnam!
Jävla dumsmäck!!!

Tyvärr, jag kan inte säga bättre. Vilka jävla frivilliga?

Under Vietnamkriget draftade man personal. Det vill säga att man kallade in folk för utbildning och vidarebefordran som kanonmat i Vietnam. Idag har man yrkesmilitärer som skriver kontrakt för ett antal år och åker till de krig man skickar dem. Då USA´s militära styrkor är minskade tar man även till sina reserver. Det vill säga ungdomar som leker militär över veckosluten i Nationalgardet.

Vad gäller draften till Vietnam och dagens amerikanska "yrkesmilitärer" så bestod/består de i huvudsak av outbildade ungdomar som har svårt att få jobb. De skriver kontrakt för att efter sin kontraktstid få möjlighet till studier.

USA:s "frivilliga" som du kallar dem är de sämst lottade som får kratsa kastanjerna ur elden för de lyckligt lockade.

Vilka som söker sig till Nationalgardet vet jag inte. Men efter tortyrskandalerna i fängelserna kan man bli fundersam.

Slutligen undrar jag, på vilket sätt får vi det bra av att man i USA startar krig världen runt? Högkonjunktur med vapenindustrin som draglok?
Är det inte bättre att vara solat än att inte ha nåpgot jobb alls? Tänk hur stor kommunismen varit idag om inte USA hade krigat mot. Det bästa hade väl varit om ionget land var kommunistiskt. samma med nazisterna, helst hade man väl inte haft något land som var nazistiskt från början?
//Tomas