... Jag tror vi alla vandrare trots otaliga turer och egen erfarenhet kontinuerligt förfinar oss i denna teknik
Så är det definitivt. Trots långt över 40 år av friluftsintresse så hittar jag fortfarande för mig nya erfarenheter...
Hmm, detta resonemang förstår jag inte utan du får mer än gärna utveckla det åt mig.
Med nöje, gärna. Jag kanske uttryckte mig slarvigt när jag skrev "för dyra och för moderna", korrektare hade varit att skriva onödigt dyra och moderna utrustningsdetaljer för att vara inledande prova-på-tillfälle/ vandring... Och du hade inte nämnt att du har allergi- och storleksbegränsningar, bara att du var besviken på att det inte gick att få ner inne i ryggan. Att man tvingas till en syntetsäck av allergiproblem är fullt begripligt - och det kan ju påverka urvalet av en del begagnad utrustning också...
Att du är välvuxen (närmare 190cm och 100kg) påverkar egentligen inte grundproblemet i frågan, [själv så är jag 185 och väger bortåt 115kg så min utrustning måste också härbärgera en välvuxen kille] utan alltihop kokar ner till att du köpt en för liten ryggsäck för att hantera den utrustning som dina preferenser resulterat i, dvs på det sätt som
du vill hantera utrustningen.
Jag kommenterar inte att utrustningen kanske är onödigt tung (det har andra gjort, inte jag) och min egen utrustning är
avsevärt mycket tyngre i vissa delar - det är ett val som vi bägge gjort och får leva med...
Vad
jag försökte framhålla var att; om man inte hemfaller åt nya-balla-grejer-hajpen inför sina första (stapplande) steg in i friluftslivets underbara värld så hinner man med begagnad (lånad eller köpt) utrustning få en massa lärdomar och erfarenheter om vad man som enskild individ
verkligen tycker är värt att satsa kulorna på. Men din kommentar "de har inte lika många häftiga och smarta lösningar" leder mig till att misstänka att jag nog talar för döva öron här.
Din beskrivning av dina redan befintliga Haglöfs ramryggsäckar som att de "är dessutom mindre" gör att jag misstänker att de
inte är av Alaska-, Baltoro- eller Grönlands-modellerna utan sannolikare Skarja eller något dyligt. Och jag skrev tydligt "[t.ex. Haglöfs Alaska eller Fjällröven Gyro]" just för att avgränsa resonemanget till vad som skulle kunna förbättra ditt läge med voluminösa, men bekväma och sköna, attiraljer som sovsäck, liggunderlag och tält. Den höga ramen hos Fjällröven Gyro och Haglöfs Alaska är den gyllene nyckeln som låser upp den här låsningen... Med någorlunda moderna bärsystem så skulle de två tillverkarnas nämnda modeller passa som hand i handske för dina transportbehov.
Så jag tycker fortfarande att du hade för bråttom när du köpte den där lilla, men förvisso billiga, ryggsäcken med sina "många häftiga och smarta lösningar". Hade du istället gjort så som det brukar rekommenderas här på Utsidan (det kan du inte ha missat!): Först köpt den utrustning du
verkligen visste du ville ha och sedan packat ner den i en stor kartong med uppritat decimeterrutigt mönster på insidan (i alla tre dimensionerna) så hade du vetat vilken minsta packvolym din rygga behöver kunna hantera - sen hade det varit dags att börja lokalisera en ryggsäck inför den här premiärvandringen - lånad eller köpt...
Och ta mitt råd (grundad på lång erfarenhet): Håll isär vad du packar i
torr volym och vad du packar i en volym som kan tillåtas vara/ bli fuktig, för att inte säga blöt...
/Odd