Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag?

Billiga androidmobiler varit överlägsna samtliga "konsument-GPSer" jag känner till för friluftsnavigering i åtminstone tio år. Finns en uppsjö av bra appar för offlinekartor. "Topo GPS" kostar en femtiolapp och erbjuder lantmäterikartor över Sverige i 1:50 000 läget vilket duger för nästan allt. Har även inversions/mörkerläge.

Sist jag använde Garmin för 7-8 år sen var iaf mjukvaran fruktansvärt buggig till den grad att det påverkade användbarheten. Nackdelen med de riktigt billiga mobilerna är att de inte har någon högre IP klassning vilket gör dem ganska olämpade för utomhusbruk.

Men innehar man t.ex. en max några år gammal Samsung i S-serien eller motsvarande Sony eller iPhone (IP67+ vattentålighet) som inte fått alltför många smällar så ser jag inga större fördelar med att köpa en dedikerad outdoor GPS. Sätt mobilen i ett skal med rejäla kanter när du är ute bara, och kanske handlovs/halsrem samt ett extraglas för att undvika att krossa den riktiga skärmen.

Och! Sätt mobilen i flygplansläge+powersave innan du börjar vandra; ta med en tankad powerbank och glöm aldrig en storskalig karta på vattentåligt papper samt fungerande kompass som nöddetaljer om du ska ut i obygden - se också för allt i världen till att förstå dig på dem....
 
Jag använder min gamla Xperia Z1 Compact som "dedikerad" GPS (den har inget SIM-kort i sig alltså). I bilen kör jag min vanliga mobil som WiFI Hotspot och låter Z1 Compacten ansluta till dess WiFi. Då kan jag ha två olika GPS-appar igång samtidigt.

Dock brukar bara den ena vara inställd på navigering, den andra körs med utzoomad karta för att ge mig en bild av var vi befinner oss. Började med det efter att vi på semestern insett att vi kört förbi några intressanta platser eftersom vi inte insåg att vi passerade rätt nära.
 
Det beror ju helt på hur du räknar. Det kan ju t.ex. vara mer störande att behöva ladda några gånger per dag (istället för varannan kväll), än att behöva bära med sig en större power bank...
/Niklas
Så mycket drar den inte - räcker att ladda på natten.
apple watch se - med gps ca 10% per timme (workoutdoors)
iphone 12 pro max - med gps ca 4% per timme (guru maps)
 
Så mycket drar den inte - räcker att ladda på natten.
apple watch se - med gps ca 10% per timme (workoutdoors)
iphone 12 pro max - med gps ca 4% per timme (guru maps)

Tja, max 10 timmars GPS-tid är ju ganska kort för en modern GPS-klocka.

Som jämförelse har Garmin Fenix 7X en specificerad GPS- tid på 89 timmar och Enduro 2 har en specificerad batteritid på 110 timmar (utan Solar). Har du dessutom Solar-versionen, kan du få ännu bättre GPS-tid.
/Niklas
 
Tja, max 10 timmars GPS-tid är ju ganska kort för en modern GPS-klocka.

Som jämförelse har Garmin Fenix 7X en specificerad GPS- tid på 89 timmar och Enduro 2 har en specificerad batteritid på 110 timmar (utan Solar). Har du dessutom Solar-versionen, kan du få ännu bättre GPS-tid.
/Niklas
Du som trodde jag behövde ladda på dagen:) Vilken typ av karta får du på Garmin; jag tror det är bättre och mer att välja på i apple watch.
 
Hur är det med kartor till GPSerna idag. Förr var man ju tvungen att betala flera tusen för en vettig karta (eller ladda ner på pirate bay ;))
Har det förändrats till det bättre idag och man kan lägga in vilka kartor man vill, open maps och andra gratiskartor?
 
Du som trodde jag behövde ladda på dagen:) Vilken typ av karta får du på Garmin; jag tror det är bättre och mer att välja på i apple watch.
Samma kartor som till Garmins handhållna mottagare, så länge det inte är på minneskort. 32 GB internminne på Sapphire-modellerna.

Vilka Apple-kartor över Sverige anser du vara bättre än Topo Sweden 6 (som bygger på Lantmäteriets Terrängkarta (1:50 000) och Lantmäteriets Vägkarta (1:100 000)?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Senaste gången jag var ute och körde MTB jämförde vi Garmin med iphone(Strava appen). Vi märkte ingen skillnad i precisionen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
Salmo Trutta gps- att äga eller ej Navigering 6
Grusbus SP eller GPS V. Antal turns? Navigering 37
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
Garmin eTrex eller Garmin GPS 12? Navigering 2
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg