Hur fästa tältbågar i tältduk?

Jag behöver fixa till ett sittbrunnstält till en segelbåt. Själva tältet är fräscht, men saknar bågar. Egentligen gjort för kraftiga stänger i metall, men vi har tagit bågar från ett gammalt fjälltält och fått till en lagom längd. Fäste finns på däck för den ena bågen, men den andra skulle behöva fästas antingen på tyget, eller möjligen mot den första bågen. Hur göra?
Hilleberg har stånghållare som nog skulle funka, men hur får man tag i sådana? Hilleberg kan inte förmedla, varken Friluftstyger eller Extremtextil har något liknande, vad jag har hittat. Någon som har tips?

Kan du komplettera med en bild hur du de är tänkt att se ut när de står på däck där bågarna ska vara placerad så blir det lättare att se framför sig hur de kanske kan göras.

Den ena bågen ska sitta i fästet som på ena bilden. Den andra ska inte gå genom öljetten som på andra bilden, utan fortsätta följa sömmen, och jag tror att det bästa blir att fästa direkt i tyget. Helst med möjlighet att spänna tyget över bågen - som på Hillebergs tält. Bakre bågen spänns bakåt mot akterstaget, tältet spänns sedan framåt. Nederkanten i ett antal fästpunkter mot däck.

Bilagor

• DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    2.3 MB · Visningar: 86
  • DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    2.9 MB · Visningar: 91
Efter din beskrivning kanske jag skulle köpa en nylonstrumpa "kabelstrumpa" och sy fast den längs med sömmen där pinnen ska löpa. Då får du en genomföring. Du kan anpassa längden på strumpan efter vad du tror behovet är. Det är en billig lösning och du kan köpa en lämpligt stor strumpan för tältstången. Fast det kräver ju att du har tillgång till en symaskin. Alt kan du skapa en egen genomföring med ex. Dyneema eller polycotton.

Problemet är fästet i änden, hur får jag det tillräckligt starkt? Bågen ska alltså inte stå på däck, utan bara fästas i tyget.

Sy några hällor för hand? Eller sy fast bågen direkt i tyget. Riktig segeltråd är stark som tusan. Gör de en serie fristående sådana stygn/surrningar 'a fem–sex varv så lär det a) hålla, och b) nte spela någon större roll om någon enstaka släpper. Belastningen kommer att hamna på tråden mer än i tyget. Eventuellt få du sömtäta lite.

Vissa gör ju en ficka längst ner i genomföringen "strumpan". Där man dubbellägger textilen längst ner och sen syr ihop de. Då hamnar vecket precis i änden på stången. Det blir starkt som tusan, Men då skulle du haft nått starkare kanske, dyeema eller så.