Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag?

Använder endast mobil-gps om jag tappat bort mig eller blir osäker på nåt. Papperskartor är så mycket trevligare. Använder mest gps för att logga rutten för att kunna se lite olika data hemma sen, mycket sällan för navigering.

Hade en etrex, men inte använd på 10 år så sålde den.

Sant, fast batteritiden är väl väldigt kort på en Apple watch?
/Niklas
Precis, men den drar mindre ström. På min senaste Sarek vandring mätte jag strömförbrukningen på Apple watch kontra en iPhone för navigation - och kom fram till att de var ganska lika (vid laddning med en powerbank). Fördelen med Apple watch var att den var smidigare att titta på jfr med att behöva ta fram en mobil. Men förstås ger mycket sämre överblick pga liten skärm.

Precis, men den drar mindre ström. På min senaste Sarek vandring mätte jag strömförbrukningen på Apple watch kontra en iPhone för navigation - och kom fram till att de var ganska lika (vid laddning med en powerbank). Fördelen med Apple watch var att den var smidigare att titta på jfr med att behöva ta fram en mobil. Men förstås ger mycket sämre överblick pga liten skärm.
Det är den genomgående korta batteritiden på s.k. smarta klockor, som gjort att jag hållit mig borta från dem och istället valt Garmin Fenix. Dessa modeller har ju fått mycket bra batteritider på senare år. Stor skillnad mellan Fenix 5X och 7X, när det gäller batteritiden.

Men vill du ha en Apple watch med hyfsad batteritid, så kan du titta på Apple watch Ultra.
/Niklas

Det är den genomgående korta batteritiden på s.k. smarta klockor, som gjort att jag hållit mig borta från dem och istället valt Garmin Fenix. Dessa modeller har ju fått mycket bra batteritider på senare år. Stor skillnad mellan Fenix 5X och 7X, när det gäller batteritiden.

Men vill du ha en Apple watch med hyfsad batteritid, så kan du titta på Apple watch Ultra.
/Niklas
En ultra är inte bättre om du är ute mer än två dygn, eftersom den då måste laddas. Den drar lika mkt ström. Det är den totala energiförbrukningen som räknas 😊

/Niklas

Garmin har gjort en serie som heter Enduro som är täntk att klara loggning under lång tid, emn vet itne hur länge den varar som navigator, skärm drar ju mer än loggning:

Flera garmins har även solcell som adderar på lite batteri i solsken.

/Patrik, med garmin tactix delta solar på armen,men inte primärt som navigator

Om man ska använda smartklocka hade jag ej använt den för att visa en karta utan för att visa koordinaterna och sedan en större karta, detta då även en stor smartklocka kan ha lite liten skärm för att man ska kunna få överskådlig bild.

Nuförtiden finns ju också en upsjö smartklockor som dels går lång tid per laddning och dels drar lite ström när de är i bruk, det är alltid en fördel att behöva ladda färre gånger, även om totalförbrukningen blir densamma så blir det visst spill vid uppladdningen som ej är enbart beroende på hur mycket ström som går åt.

En ultra är inte bättre om du är ute mer än två dygn, eftersom den då måste laddas. Den drar lika mkt ström. Det är den totala energiförbrukningen som räknas 😊
Det beror ju helt på hur du räknar. Det kan ju t.ex. vara mer störande att behöva ladda några gånger per dag (istället för varannan kväll), än att behöva bära med sig en större power bank...
/Niklas

Garmin har gjort en serie som heter Enduro som är täntk att klara loggning under lång tid, emn vet itne hur länge den varar som navigator, skärm drar ju mer än loggning:

Flera garmins har även solcell som adderar på lite batteri i solsken.

/Patrik, med garmin tactix delta solar på armen,men inte primärt som navigator
Jo, Enduro 2 är ju i praktiken en Fenix 7X Sapphire Solar med lite större batteri. Har MIP-skärm och saknar skalstock på kartan... (n)

Solcellerna på Fenix, Tactix etc. ger väl inte så mycket extra kräm. Solcellerna gör sig väl bättre på Instinct-serien, om jag fattat saken rätt.

Sedan så vill jag påpeka att det ät en mycket stor skillnad på Garmin Enduro (gen 1) och Enduro 2. Enduro (gen1) saknar bl.a. kartor + musik och är i praktiken en Fenix 6x Base, medan Enduro 2 har både kartor, musik, sapphire och en del annat smått och gott.

Slutligen så beror batteritiden mycket på hur klockan är konfigurerad. Att ha kartsidan konstant framme under en tur, drar mycket kräm i onödan. Bättre då att klicka fram en annan sida, när du bara går, cyklar, skidor... Du får ändå alla sväng för sväng-meddelanden...
/Niklas

Om man ska använda smartklocka hade jag ej använt den för att visa en karta utan för att visa koordinaterna och sedan en större karta, detta då även en stor smartklocka kan ha lite liten skärm för att man ska kunna få överskådlig bild.

Nuförtiden finns ju också en upsjö smartklockor som dels går lång tid per laddning och dels drar lite ström när de är i bruk, det är alltid en fördel att behöva ladda färre gånger, även om totalförbrukningen blir densamma så blir det visst spill vid uppladdningen som ej är enbart beroende på hur mycket ström som går åt.
Jo, då klockskärmen är liten, så får ju papperskartan konsulteras desto oftare. Det är ju svårt att bortse ifrån.

Å andra sidan sitter ju klockan på armen 24/7, vilket gör det smidigt med spontannavigeringar (utan medföljande mobil eller handhållen frilufts-GPS).
/Niklas

När det gäller batteritid så ska man väl titta på hur länge mobilen klarar sig i flygplansläge med GPS igång. Har den mobiltelefonradion igång drar den massor, men utan den får man ner förbrukningen rätt bra.

Jag har gamla avlagda mobiler som GPS, jag har inte kollat hur länge de behåller batteri med GPS igång, men när de bara ligger hemma klarar de sig uppemot en vecka på en laddning. Har ett par gamla mobiler som "fjärrkontroller" att casta med (till våra två Chromecast) och de laddar vi nog inte mer än en gång i veckan. Och då har de ändå WiFi igång (dock antagligen med strömsparfunktion i viloläge).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
Salmo Trutta gps- att äga eller ej Navigering 6
Grusbus SP eller GPS V. Antal turns? Navigering 37
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
Garmin eTrex eller Garmin GPS 12? Navigering 2
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg