• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur avlivar jag en skadad liten fågel bäst?

ping; sa:
mielo; sa:
När vi ända är inne på detta ämne så undrar jag varför folk har börjat säga att de "tar bort" sitt husdjur när de egentligen menar att de låter avliva det? Är "avliva" ett sånt förfärligt ord att man inte vill använda det?

Ingen vågar leka Gud på riktigt,man tar ett beslut och låter nån annan utföra det.På det sättet är man bara delvis ansvarig.


peter

Jag brukar säga att jag ska "wasta" eller "klippa" min hund när det blir den tiden ;) Hon ska bli vinterhandskar dessutom...
 
öringen; sa:
ping; sa:
mielo; sa:
När vi ända är inne på detta ämne så undrar jag varför folk har börjat säga att de "tar bort" sitt husdjur när de egentligen menar att de låter avliva det? Är "avliva" ett sånt förfärligt ord att man inte vill använda det?

Ingen vågar leka Gud på riktigt,man tar ett beslut och låter nån annan utföra det.På det sättet är man bara delvis ansvarig.


peter

Jag brukar säga att jag ska "wasta" eller "klippa" min hund när det blir den tiden ;) Hon ska bli vinterhandskar dessutom...

Jo,det brukar låta så,men när den dagen kommer står du där lipandes som Hiawata och låter den självdö av hög ålder.:)
Tror du själv att du kan brotta ner den,se den i ögonen och säga:
-"Du förstår väl att det måste bli så här".


peter
 
ping; sa:
öringen; sa:
Jag brukar säga att jag ska "wasta" eller "klippa" min hund när det blir den tiden ;) Hon ska bli vinterhandskar dessutom...

Jo,det brukar låta så,men när den dagen kommer står du där lipandes som Hiawata och låter den självdö av hög ålder.:)
Tror du själv att du kan brotta ner den,se den i ögonen och säga:
-"Du förstår väl att det måste bli så här".
peter

han skrev "jag brukar".. Öringen e en hård jäkel, han har inte hundarna mer än till hösten sen blirre handskar av dom.. Sen e han så trött efter att hund "waste" så han måste ta helikoptern till fisket..


;)
 
-PaTRiC-; sa:
ping; sa:
öringen; sa:
Jag brukar säga att jag ska "wasta" eller "klippa" min hund när det blir den tiden ;) Hon ska bli vinterhandskar dessutom...

Jo,det brukar låta så,men när den dagen kommer står du där lipandes som Hiawata och låter den självdö av hög ålder.:)
Tror du själv att du kan brotta ner den,se den i ögonen och säga:
-"Du förstår väl att det måste bli så här".
peter

han skrev "jag brukar".. Öringen e en hård jäkel, han har inte hundarna mer än till hösten sen blirre handskar av dom.. Sen e han så trött efter att hund "waste" så han måste ta helikoptern till fisket..


;)
Men fína vantar har han?
 
Den enda fågel jag sett som har krockat med en ruta blev bara lite "chockskadad".. fast den såg halvdöd ut.. efter en liten stund inne i stugan så piggnade den till å sedan var det bara att släppa ut den. :)

Hur man dödar den "bäst".. tjaa.. är man i storstaden så varför inte svänga in till veterinären, sedan plocka en par blommor, gräva en liten grop, kasta i en par frön å resa en liten sten. :)
 
Toffs; sa:
Den enda fågel jag sett som har krockat med en ruta blev bara lite "chockskadad".. fast den såg halvdöd ut.. efter en liten stund inne i stugan så piggnade den till å sedan var det bara att släppa ut den. :)

Hur man dödar den "bäst".. tjaa.. är man i storstaden så varför inte svänga in till veterinären, sedan plocka en par blommor, gräva en liten grop, kasta i en par frön å resa en liten sten. :)

blir det fågelfrön eller duger det med busfrön??
 
frarol; sa:
blir det fågelfrön eller duger det med busfrön??
Det beror på om du vill ha nya fåglar till våren eller inte.

Ähum. Små fåglar (upp till starstorlek) som inte bedöms klara sig genom behandlingen tyst och mörk har jag avlivat genom att bestämt krama om kroppen så att bröstkorgen krossas. Behåll trycket mot bröstbenet och lungorna kollapsar och hjärtat stannar på ett par sekunder, och man är säker på att fågeln är död då man faktiskt känner hur hjärtat upphör att slå. Det ska inte börja rinna klägg ur det nyblivna kadavret, annat än kanske lite bajs ur kloaköppningen, då har man varit alltför entusiastisk och bör söka för detta.

Större fåglar (duvor, skator etc) avlivas enklast (utan tillhygge) genom att hålla dom om kroppen med vänsterhanden och slå ett snabbt handkantslag mot nacken/bakhuvudet. Nackkotpelaren bryts av och döden inträder omedelbart.

Allt detta (utom fågelfröna) enligt en kort lektion i avdagatagande av djur som jag fick som biolog.
[Ändrat av Sarvi 2006-09-19 kl 17:05]
 
Här nere bland barbarerna avlivas smâfâglar genom att man krossar dess huvud mellan tumme och pekfinger. Man trycker till, och sen är det klart.

Detta har jag fâtt berättat för mig av folk som jagar just smâfâglar med nät, och sedan äter upp dem till lunch.

Ska förmodligen dock till en viss vana innan man tycker att denna metod är 100% cool.
 
Malindo; sa:
Ska förmodligen dock till en viss vana innan man tycker att denna metod är 100% cool.

Eller bara stora feta barbariska fingrar. Vi mer eleganta nordbor (som du var en gång) litar mer på dyra maskiner avsedda för ändamålet (för den ouppmärksamme så får jag väl skriva rätt ut att jag då menar bla slaktmask)
 
Avdagatagande, ta bort, wasta, klippa, avliva ... orden är många när det handlar om att döda

Alla i denna tråd verkar ha den åsikten att det är fullständigt själklart att vi dödar allt utom människor när vi tycker det är lämpligt.

När en människa skadar sig så gör vi allt vi kan för att de skall leva. Om en människa blir dödligt sjuk får man all hjälp för att förlänga eller lindra livet. Vi avlivar inte skadade människor så vad ger oss rätten att avliva andra leveande varelser?

Det enda svaret på detta är vår luteranska uppfostran där människan anses vara 'herre' över djuren och att vi vissa tillfällen med en känsla av sorg eller makt får leka Gud.