• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur avlivar jag en skadad liten fågel bäst?

Det är lätt att involvera sig i filosofiska frågor. Om ett djur, fågel eller annat har den mentala kapaciteten att uppfatta sin existens/ego eller inte är en fråga som har ältats en tid. Det är därför omöjligt att komma till ett avslut i den här typen av debatter.

~Paul~
 
När det gäller mina egna djur, hundar, katter, fâglar osv sâ tillämpar jag helt enkelt filosofin att behandla dom som jag själv vill bli behandlad.
Min bästa kompis och livskamrat hunden, fick cancer i buken, mânga operationer och mycket lidande förutsâgs, dâ fick hon slippa detta och avlivades.
En av katterna blev pâkörd, med krossade ben osv, givetvis direkt avlivning pâ platsen.
En anka togs av räven men kom undan, men illa sargad, han slapp lâng konvalecens med osäker utgâng.
Samma sak med gamla skröpliga djur, istället för vârd till max ska dom fâ ett bra slut, helt enkelt för att jag vill ha det sâ.
Samma sak önskar jag kunde vara tillämpligt för mig själv, ligger jag där en dag med obotlig sjukdom och en plâgsam tid framför mig skulle jag gärna bli behandlad likadant (dock inte fälgkors i skallen).

Beträffande ursprungsfrâgan sâ avlivas vâra höns med en snurr i luften hâllandes i fötterna, smack med skallen i huggkubben och dâ är det oftast färdigt, men yxan fixar resten eftersom kroppen skall beredas till mat. Antar att samma funkar pâ smâ fâglar, även om en Mora är bättre än yxa där.
 
Det enklaste sättet att humant avliva en liten fågelstackare är att hålla i huvudet med en hand och kroppen i den andra och med ett isärryck helt enkelt separera kotorna. Fågeln somnar in omedelbart.

~Paul~
 
Befria djuren från deras lidande!

Jag tänkte på en sak. Det är ganska naturligt att tycka att man ska avliva djur som lider. Problemet är att det är svårt för en människa att avgöra hur lidandet funkar för till exempel en fågel. Så man försöker med empati och antropomorfi sätta sig in i situationen att till exempel ligga med bruten ryggrad efter att ha flugit in i ett fönster.

Men om jag sätter mig in i situationen att till exempel bara vara en kossa drar jag ju slutsatsen att alla kossor borde avlivas eftersom de lever såna totalt miserabla liv - äta gräs, spy upp gräs, svälja igen, spy upp igen - hela dagarna. Och bakbenen alldeles nedbajsade. Och en massa flugor. Fy fan, vad de måste lida!

Och sälar - de har ju inte ens några armar, stackarna! Avliva!
Och tänk er att vara en manet! Jag får ångest av bara tanken!
 
Re: Befria djuren från deras lidande!

Nordesjö; sa:
Jag tänkte på en sak. Det är ganska naturligt att tycka att man ska avliva djur som lider. Problemet är att det är svårt för en människa att avgöra hur lidandet funkar för till exempel en fågel. Så man försöker med empati och antropomorfi sätta sig in i situationen att till exempel ligga med bruten ryggrad efter att ha flugit in i ett fönster.

Men om jag sätter mig in i situationen att till exempel bara vara en kossa drar jag ju slutsatsen att alla kossor borde avlivas eftersom de lever såna totalt miserabla liv - äta gräs, spy upp gräs, svälja igen, spy upp igen - hela dagarna. Och bakbenen alldeles nedbajsade. Och en massa flugor. Fy fan, vad de måste lida!

Och sälar - de har ju inte ens några armar, stackarna! Avliva!
Och tänk er att vara en manet! Jag får ångest av bara tanken!

Hahahahaha!

Men du, de VET ju inte om att det är miserabelt? Visst är säkert kossorna olyckliga, helt onaturligt för dem att stå inne hela vintrarna i samma bås hela tiden... Men djur i sin naturliga miljö är nog inte olyckliga.

Vem vet? Kanske finns det nån intelligentare varelse än vi nånstans i rymden som tänker likadant. "Det vore helt fruktansvärt att vara människa! Smutsa ner naturen och leva i ett evigt ha-begär..."
 
Re: Re: Befria djuren från deras lidande!

^_^; sa:
Vem vet? Kanske finns det nån intelligentare varelse än vi nånstans i rymden som tänker likadant. "Det vore helt fruktansvärt att vara människa! Smutsa ner naturen och leva i ett evigt ha-begär..."

Du kan verkligen din Douglas Adams! :cool:
Så härligt hur han skriver att Jorden är ett enda stort experiment där utomjordingar i mus-skepnad gör experiment med människorna.
 
-PaTRiC-; sa:
just det, mindre djur är som vattenballonger med blod, kastar man dom i backen så sprutar det 7-8liter blod och slem överallt..









eller inte..

Stilla dej unge man, stilla dej. Jag minns inte siffran för människor men jag tror inte ens en människa har 7-8 liter blod i kroppen.