Det är inte naturlig att döda för att äta, det är det bara för levande varelser som inte har förmågan att reflektera. Att döda kan aldrig vara etiskt eller moraliskt riktigt. Det är ibland nödvändigt att döda för att äta och jag kan tänka mig att döda för att föda mig själv och andra. Jag fiskar juNordesjö; sa:Människan är ett djur, och själv tycker jag att det är det naturligaste i världen att djur som äter andra djur dödar andra djur.
Att vi människor sen anser att vi har "etik" och att det är mer "etiskt" att slå ihjäl en skadad fågel än att låta den självdö kan kanske diskuteras när man samma dag äter kycklingkött från en fågel som har torterats genom sitt liv.
Regeln att det fluffigaste djuret har högst värde är fortfarande skrämmande tydlig. Det är synd om fågeln som blir äten av skatorna, för den lilla fågeln är fluffigare än skatorna.
Om jag äter kycklig som torterats i hela sitt liv så gör jag ett medvetet val. Jag kan låta blir att köpa kycklingen. Men när jag köper den så är det inte jag som fött upp den, inte avlivat den. Jag bara köper den och äter den. Jag dödar inte. Ett etiskt dilemma!
Om den lilla fågeln blir äten av skatorna så är det upp till skatan. Inte till mig, det är inte jag som dödar fågeln. Jag kan ta in fågeln och när den har dött kan jag ha en rituell begravning men jag föredrar att ge den döda fågeln till skatorna. Då har både jag och skatan klarat mig undan negativ karma