• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur avlivar jag en skadad liten fågel bäst?

mielo; sa:
1/2 minut i mikron på full effekt borde vara tillräckligt..

Det finns knappast något som är mer sadistiskt.


Mikrovågor växelverkar bäst med vatten. Detta betyder att allt som innehåller mycket vatten blir varmast och börjar koka snabbare än allt annat. Ögonen på fågeln börjar koka och spricker, blodet inne i fågeln börjar koka. De små blodkärlen spricker överallt, djuret kokas inifrån och genomgår ett extremt lidande innan det dör.

Vad du än gör, stoppa fågeln inte i mikron!!
 
Re: Hjärnskakning?

thureb; sa:
Inte sällan så kvicknar fågeln till efter en stund och flyger iväg.

Inte denna fågel. Den har ju blivit bankat med hammare, fått acken avvriden och sen slängd i både väggar och asfalt.

"This parrot is no more".

Men rovfågelprofilerna som nån föreslog tror jag på. Och visst, kanske inte är 100% estetiskt, men det kanske räddar en del fåglars liv...
 
Nordesjö; sa:
Finns det nån rangordning mellan gulliga och icke-gulliga djur? ;)
[Ändrat av Nordesjö 2006-09-18 kl 18:38]
Inte för mig, jag bär ut insekter som förirrar sig in i lägenheten. (Ibland är de j-vligt korkade och det får göras om fyra gånger för att de insisterar på att de ska vara i värmen/ljuset.)

Nästa gång ska jag göra samma sak med fågeln och hålla bättre koll efter skatorna.

Jag nog mest bortklemad mesig stadsunge som glatt äter kött. :)

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Om jag har möjlighet ser jag till att varelser i min närhet dör snabbt och effektivt.
Om de nu måste dö alltså.

Att låta en fågel självdö ser jag inte som mer naturligt eller korrekt än att jag bankar in hjärnan på den.

Kunde den lilla fågeln klarat sig med bara dåligt flygsjälvförtroende som minne?
Nixpix.
 
mipert; sa:
Att låta en fågel självdö ser jag inte som mer naturligt eller korrekt än att jag bankar in hjärnan på den.
Håller i princip med. Jag är bara så mesig att jag inte kan bestämma mig för när de ska dö och när de inte ska dö. Därav att livet får ha sin gång istället. (Med ev extra support mot skator trots allt.) :)

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Re: Hjärnskakning?

thureb; sa:
Inte sällan så kvicknar fågeln till efter en stund och flyger iväg.

Så jag skulle avvakta en stund.

Thure

Håller i princip med dig Thure, men jag har nån gång av fågelkunnigt folk fått lära mig att fågeln i så fall ska läggas i kolmörker nån timme. Där förblir den passiv, även om den kvicknar till.
//Anders
 
Avlivning med mikorvågor används på labbråttor, fast det är inte riktigt en vanlig mikro. Det som händer är vad jag förstått att hjärnan kokar sönder på några sekunder.