• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur avlivar jag en skadad liten fågel bäst?

Om jag kom i den situationen skulle jag vrida nacken av den.
Jag skulle inte slänga den i en vägg, det känns inte riktigt bra.
Jag skulle inte göra en bädd åt den och låta den dö eller leva. Allt beror väl lite på situationen, är det barn med i bilden kanske jag skulle göra annorlunda.

Jag skulle heller inte ta en plastpåse, lägga fågeln därinne och spraya in flugspray och gasa ihjäl fågeln och hävda att det var det humana sättet att göra det på.

Jag tycker hammare var en ganska bra lösning.
/nisse
 
schweingaard; sa:
Jag skulle heller inte ta en plastpåse, lägga fågeln därinne och spraya in flugspray och gasa ihjäl fågeln och hävda att det var det humana sättet att göra det på.

Jag tycker hammare var en ganska bra lösning.
/nisse

jag gillar när folk e humana med djur.. hur funkar det egentligen?
 
Jag kan ju säga att jag har höns, och när jag tycker att ungtuppar saknar existensberättigande (det är en mycket vanlig bedömning bland hönsägare) så skiljer jag kroppen från huvudet med yxa.

Detta är dock en tveksam metod (tror jag) ur formell djurskyddsaspekt, och får nog bara tillämpas i akuta situationer där man kan antas förkorta ett akut lidande (dit räknas inte livet i allmänhet).

Minns inte precis, men jag tror det finns i praktiken tre gokända metoder att avliva höns, och de kräver gaser och el osv på ett sätt som inte är vare sig fältmässigt eller passande annat än i industriell miljö.
Att åka till veterinären för en en överdos sömnmedel eller liknande är nog också godkänt, men känns inte rimligt.
Tuppen tappar hos mig huvudet innan han inser faran, och därefter anser jag inte att lidandet är kvantifierbart.

Att nacka en småfågel är dock antagligen opraktiskt. Har avlivat en tornseglare, på inrådan av veterinär eller "rovdjorsjouren" eller liknande. Då använda jag luftgevär som slaktmask och tyckte att det var en metod som uppfyllde kraven på smidighet och "ganz plötslich".
 
-PaTRiC-; sa:
schweingaard; sa:
Jag skulle heller inte ta en plastpåse, lägga fågeln därinne och spraya in flugspray och gasa ihjäl fågeln och hävda att det var det humana sättet att göra det på.

Jag tycker hammare var en ganska bra lösning.
/nisse

jag gillar när folk e humana med djur.. hur funkar det egentligen?

Ett sätt är ju att tala med djuren.
(Posta på forum är ju ännu humanare, men FÖR humant tror jag.)
 
-PaTRiC-; sa:
jag gillar när folk e humana med djur.. hur funkar det egentligen?

Intressant fråga.

Om någon hade vridit nacken av mig mig för att jag gick in i saker hade jag varit död för länge sen.

Men det humana sättet att behandla fågeln hade väl antagligen varit att spela in den döende fågeln på mobiltelefonen och sprida filmen på nätet.
 
Denne enkla fråga "Hur avlivar men en skadad fågel bäst" öppnar för tekniska, etiska och moraliska frågor och svar.

Som frågeställaren ställt frågan skall den besvaras rent tekniskt - alltså vilken teknik använder man för att avliva en skadad fågel.

Etisk-moraliska aspekter kan givetvis tillämpas på den teknik man väljer. Hammare, mikrovågsugn, luftgevär eller bara att dänga i väggen.

Någonstans sätter vi människor en gräns när ett liv inte är värt ett skit. Vi gör allt för att hjälpa de som skadat sig, ambulanser, akutan, IVA och eftervård i dagar, månader och år. Ett människoliv värderas högt.

Våra hundar, katter, marssvin och kaniner tar vi till veterinären när de mår dåligt. Dit tar vi dom för att låta någon annan avliva dom när de är så skadade eller gamla så de håller på att dö.

Sedan har vi småfåglar, trafikskadat vilt och andra djur som vi befriar från deras lidande av ren medkänsla och kärlek. Med gevär, mask, hammare och kniv.

Längst ner på skalan finns råttor och andra kryp som vi inte gillar och dödar dessa för att vi är rädda eller tycker de är äckliga.

Skall vi inte vara konsekventa och tillämpa 'avlivning p å grund av medkänsla å kärlek' på alla levande varelser?

Eller skall vi se alla levande varelser som lika mycket värda och att alla liv skall utsträckas till slutet utan att vi ingriper med tekniska lösningar?
 
En hel del av svaren i denna tråd bör nog flyttas till den obefintliga tråden "Varför avlivar jag en skadad liten fågel bäst?".



ed: stavfel
[Ändrat av Mezzner 2006-09-19 kl 13:04]
 
sachsaren; sa:
mielo; sa:
1/2 minut i mikron på full effekt borde vara tillräckligt..

Det finns knappast något som är mer sadistiskt.


Mikrovågor växelverkar bäst med vatten. Detta betyder att allt som innehåller mycket vatten blir varmast och börjar koka snabbare än allt annat. Ögonen på fågeln börjar koka och spricker, blodet inne i fågeln börjar koka. De små blodkärlen spricker överallt, djuret kokas inifrån och genomgår ett extremt lidande innan det dör.

Vad du än gör, stoppa fågeln inte i mikron!!

Jag lovar! Mitt förslag var egentligen bara ett rått skämtsamt infall som jag fick när jag läste denna tråd. Jag har avlivat ett antal småfåglar som katten har tagit genom att slänga dem hårt mot betongplattorna. De verkar dö omedelbart av detta (jag brukar låta dem ligga på lämplig plats i flera timmar innan de blir begravda).

När vi ända är inne på detta ämne så undrar jag varför folk har börjat säga att de "tar bort" sitt husdjur när de egentligen menar att de låter avliva det? Är "avliva" ett sånt förfärligt ord att man inte vill använda det?
 
mielo; sa:
När vi ända är inne på detta ämne så undrar jag varför folk har börjat säga att de "tar bort" sitt husdjur när de egentligen menar att de låter avliva det? Är "avliva" ett sånt förfärligt ord att man inte vill använda det?

Ingen vågar leka Gud på riktigt,man tar ett beslut och låter nån annan utföra det.På det sättet är man bara delvis ansvarig.


peter