ojoj, allvar oxå??
Ett problem bland oss paddlare är att de flesta av oss tänker "men det spelar ingen roll med vikt/volym för jag paddlar och har en stor kajak så plats har jag ju" och så öser man ner bra-att-ha-prylar tills kajaken är (lite drygt) proppfull
Men kolla lite hur vandrarna tänker, följer man ett par av deras tips är man lätt nere i halvfull kajak. Och vill man ha ännu mindre kan man kolla på hur ulltralätt/fjäderlätt-packarna tänker. Då får allt helt plötsligt plats i en 20-30-liters packpåse/ryggsäck istället för dubbla ikeapåsar
Jag har fortfarande alltför mycket med, men har ändå minskat avsevärt jämfört med för ett par år sedan, dels genom att lämna saker hemma men även genom lite mindre och smidigare och mer anpassade prylar.
Ser man viktmässigt är det nog klart enklast att spara mest på de tyngsta prylarna och de är väl oftast ungefär i denna ordningen:
1. Paddlaren ;-)
2. Kajaken
3. Sovprylar (tält, sovsäck, liggunderlag)
4. Kläder (här är lätt att ta med för mycket som aldrig används)
5. Köksutrustning
6. Mat
och sen kommer resten; paddlar, gpser, telefoner, radioapparater, extrastolar, trippla liggunderlag, läsplattor, batteriladdare, specialdeluxkaffefixarapparater osv och där kommer ju många bäckar in...
Visst är det roligare när det är lättare både rent viktmässigt men även räknat i antalet pryttlar att hålla koll på, packa, ladda osv. Sen kan ju prylarna i sig vara tokigt roliga utan att det för den skull vara ett dugg nödvändiga...