Detta inlägg känns klockrent!
Jag gillar dina tankar! Visst kan (och bör) kartor, kompass och GPS samexistera. Visst vore det bra om man bara tog med sig 1 pryl! Jag har gärna böcker med mig och har redan börjat intressera mig för en läsplatta. Man behöver inte ha särskilt många böcker med sig för att spara vikt och utrymme med en läsplatta. Även om den är en extra pryl.
Det är väl inte absolut tvunget att karta/kompass måste utesluta gps och tvärtom?
Kör själv med papperskarta eller sjökortsdito för navigeringen på kajak och andra friluftsturer och tycker det funkat bra hittills. Men jag har med gps då och då, främst för att rita färdspår. Inte för att det skulle vara så viktigt var jag varit direkt, men färdspåren tillsammans med bilderna hjälper upp mitt korta minne och jag har lättare att uppleva turerna igen senare framför datorn i soffan hemma.
En nackdel med att förlita sig enbart på gps tror jag är att man inte lär sig navigera och läsa karta och använda kompassen, vilket förutom att vara bra och nyttigt, kan vara riktigt skojigt. Vet flera som tycker att det blivit mycket roligare att paddla, vandra, frilufsa när de själva är med på var de är på kartan jämfört med att bara följa efter nån eller följa gps-pricken Detsamma gäller vid användning av bilGPS tycker jag, lätt att bara följa instruktionerna och inte ha en aning om var man är, ska eller har varit.
För min del får det gärna komma en stor, batterisnål tunn gps eller ännu hellre vattentät läs/surfplatta med inbyggd gps och lång batteritid där man kan ha alla kartor och sjökort digitalt och dessutom ha med sig massa böcker, tidningar, kolla väderprognoser och annat på ;-) Tänk vad mycket plats det hade blivit i hyllan hemma när man kan slänga alla böcker, kartor och andra gamla pappersprylar Då skulle 1 mobil, 1 radio, ett par kompasser, några hundra böcker, några hundra kartor/sjökort och massa annat helst plötsligt bli en enda pryl att hålla reda på!
Jag gillar dina tankar! Visst kan (och bör) kartor, kompass och GPS samexistera. Visst vore det bra om man bara tog med sig 1 pryl! Jag har gärna böcker med mig och har redan börjat intressera mig för en läsplatta. Man behöver inte ha särskilt många böcker med sig för att spara vikt och utrymme med en läsplatta. Även om den är en extra pryl.