Mats Bengtsson sa:En GPS kommer att leda till sämre träning och därmed förmåga att läsa en karta, och troligen till sämre träning av lokalsinnet.
Håll Sverige rent sa:Att aktivt hänga med på t.ex. en papperskarta ökar medvetenheten
Jovisst har ni rätt. (Men jag har problem med mina inre kartor). Även om jag inte är någon mästernavigatör, klarar jag mig faktiskt bra med karta och kompass. Men jag gillar GPS:en.
När jag paddlade för länge sedan (före GPS:ens tid), var vi ofta en grupp som paddlade. Jag måste erkänna att jag tröttnade lite på diskussionerna om var vi var någonstans varje gång sjökort/kartor granskades. När jag var ute sist tillsammans med en grupp (i somras), uppstod samma diskussioner. Jag deltog inte. Jag behövde inte, jag visste var vi var. Exakt. Väldigt enkelt faktiskt. Det går åt en del tid, speciellt om man är fler, att följa med på kartor hela tiden. Eller så har man EN duktig navigatör i sällskapet som sköter navigationen. Då lär sig bara han/hon något, resten inget. Karta och kompass är betydligt roligare om man färdas ensam.
Men jag kommer alltid ha GPS med i kajaken fortsättningsvis. Och jag kommer använda den.
Den är för bra för att lämna hemma.