Genom Sjaunja till fots

Här om veckan lyssnade jag till ett föredrag av Bertil Warg Gällivare,som bott i Sjaunja by i många decennier. Där finns nog mycket information att hämta.
Laponiatjudis har även flyginventerat senaste året.
Tack för ditt svar! Bertil låter som en bra person att kontakta, tror dock att jag väntar tills jag har mer konkreta planer. Vad är det de har inventerat med flyg? Vore intressant att veta mer!

Sen har jag faktiskt devis följt ditt andra alternativ på sommaren. Jag och livskamraten hade som plan att göra paddla genom Sjaunja med en uppblåsbar kanot/raft för ett par år sedan. Vi startade vid Stora Sjöfallet och tog grusvägen upp till Pätsasj som vi korsade med kanoten. Vandrade sen uppe på "armen" via Duibi fram till Bolnnucohkka där vi tältade. Fin och enkel vandring så långt. Sen tog vi oss ner i myrmarkerna och kom väl i princip fram till Bastevarri innan vi insåg att vi inte hade tillräckligt med tid på oss för att genomföra turen utan stress, vilket innebar att vi vände.

Det var en mycket lång omväg för att komma över till Sjaunjaälvens vattensystem. Hade ni tänkt paddla Nuvjohka? Vi hade vissa planer på att följa den uppför och tillbaka men insåg att vi inte hade tid med bara 10 dagar på oss.

Skoterspår? Nej, det tror jag inte. Jag tror som Swift att stigen är mycket gammal. På ortofotot syns tex runt Nuvjávri att stigen följer kanter av myrområden och söker sig till torrare områden. Det skulle inte ett skoterspår göra.

Kanalen från Råvrejávrre. Första gången bar vi kanoten fram till kanalen. Andra gången hade vi kanotvagn som fungerade bra i skogen. Kanalen är djup och ett par meter bred. Några hundra meter kunde vi paddla och tåga men sedan upplöses kanalen i en myr med gungfly utan någon tydlig fåra. Därpå följde ett blockhav med stora stenar med vatten mellan stenarna. Mycket besvärligt att ta sig fram dragandes en kanot men det går att korsa bäcken där utan större problem. Den besvärliga biten med kanoten var de sista 500 m ner till Rijddeljavrre.

Rijddeljåhkå är knappa 10 m bred och mycket djup. Ibland områden med mycket stora stenar med djupa hålor emellan. I myrlandskapet ner till Giergek är vattnet snabbt strömmande med många slingor och utan sten. Roligt att paddla. Stränderna består av mycket tätt vide 1-2 m högt stående i vatten. Vanligtvis 50-100 m till fast land.

Vi gillade området Rijddeljávrre - Sabrrojávrre bäst pga fina kanotvatten och terrängen med grusåsar som är mycket lättgångna. Vi har gått upp på Riidibákti. Fantastisk utsikt över fjällkedjan från Sarek till Kebnekajse. Mycket vildmarkskänsla. Nere i centrala myrområdet är det svårt att få en överblick men vi har gått upp på Vuottasvárásj. Här nere är det mycket mer fåglar än i det övre området.
Ok, jag är övertygad om stigen. Låter som era paddelexpiditioner var spännande äventyr! Nuförtiden verkar packraft vara den bästa farkosten för en expidition av det här slaget, tyvärr ryms en sådan inte i min budget just nu... Rijddeljåhkå kunde kanske varit väl spännande att korsa, tack för varningen! Risken finns ju att Nuvjohka ser ut på liknande vis om man inte håller sig till stigen. Riidilbákti har jag redan spanat in på kartan som en lämplig toppturstopp. Tänker att jag troligtvis ändå kommer att besöka Sjávnja vid fel tid för att ta del av det rika fågellivet så därför planerar jag inte turen till dessa områden.

Hejsan,

Nu har jag primärt korsat Sjaunja på vintern och har inte lika bra koll som Örnsätrarn hur det är där på sommaren. Men lite extra kött på benen kan jag kanske bidra med.

För det första är det med mycket stor sannolikhet precis som Örnsätrarn skriver, dvs det är inget skoterspår. Hela Sjaunja är för alla andra än Samerna förbjudet område för skotrar förutom de fåtal leder som korsar naturreservatet. Har varit välsignat lite skoterspår och trafik när jag varit där på vintern och så vitt jag minns fanns det inte ett enda skoterspår uppe vid Nuvjavri.

Generellt sett kan man säga att det är oerhört få som besöker Sjaunja och de allra flesta lär ju precis som Örnsätrarn paddla genom området under barmarkstiden. Så jag hade räknat med att inte träffa på några andra människor på en vandring där och definitivt inte om man lämnar den utmärkta stigen.

Sen har jag faktiskt devis följt ditt andra alternativ på sommaren. Jag och livskamraten hade som plan att göra paddla genom Sjaunja med en uppblåsbar kanot/raft för ett par år sedan. Vi startade vid Stora Sjöfallet och tog grusvägen upp till Pätsasj som vi korsade med kanoten. Vandrade sen uppe på "armen" via Duibi fram till Bolnnucohkka där vi tältade. Fin och enkel vandring så långt. Sen tog vi oss ner i myrmarkerna och kom väl i princip fram till Bastevarri innan vi insåg att vi inte hade tillräckligt med tid på oss för att genomföra turen utan stress, vilket innebar att vi vände.

Men det gick i princip fint att ta sig fram till Bastevarri och därifrån borde det inte vara alltför knivigt att ta sig fram till Nujavri.

Vad det gäller frågan hur långt man tar sig är det ju väldigt svårt att svara på. Dels beror det ju på hur stark vandrare man är. Sen påverkas ju tempot även väldigt mycket av hur blött det är. Vi var där strax innan midsommar och då var det klart trögvandrat. Mer än vad vi hade räknat med. Grundproblemet för oss var att det var så blött på myrarna att man var tvungen att gå runt dom, vilket innebar att tempot fågelvägen blev mycket lågt. Vandrade väl en 14-15 km den dagen som vi kryssade oss fram mellan myrarna, men tog oss nog inte mer än typ 6-7 fågelvägen.

Bifogar några inspirationsbilder från området mellan Harrahpi och Bastevarri från vår senaste vintertur där. Sjunja är ett mycket vackert och spännande område och dessutom skulle jag vilja påstå att det kan vara landets minst besökta. Dvs så nära vildmark man kommer i vårat avlånga land :)

Hoppas du tar dig dit och god tur!!!!

Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23586&stc=1&d=1477984376
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23584&stc=1&d=1477984376
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23585&stc=1&d=1477984376
Tack för ditt svar och tack för inspirationsbilder! Låter trevligt med lite skotertrafik och lite folk generellt. Om ni lyckades att krångla er över myrarna till Bástevárri strax innan midsommar så borde det vanligtvis gå lättare att göra det samma framåt höstkanten så det låter ju bra.

Hade jag inte skadat en fot så skulle jag ha besökt fjällmassivet Gorsačohkka/Guobirčohkka nu i månadsskiftet augusti september. När denna tur nu blev inställd så är jag ju extra sugen på att ta mig dit.Och tanken på att gå dit genom de mer låglänta delarna av Sjávnja verkar onekligen lockande. Tidigare har jag dock avfärdat det här alternativet p.g.a. tidsbrist men det gäller ju mest att planera för en längre tur från början.

Vandringshastigheten är ju svårt att veta så mycket om i förväg men jag hoppas kunna minska kryssandet runt myrarna något genom att skriva ut flygbilder över alla potentiellt knepiga myrpassager.

Mkt intressant tråd. GPS-rutt skulle jag föreslå. Att navigera i myrlandskap kan vara mkt knepigt med bara karta och kompass. Flygbilderna bör du också ta med.

Kanske kan du få GPS-spår från andra och efteråt bidra med GPS-spåf i en färdberättelse i den här tråden.

Skaffa t ex en Etrex 30x nu och träna handhavandet att följa spår etc innan Sjauna.God tur!

Thure

Dels det.....

Det var en mycket lång omväg för att komma över till Sjaunjaälvens vattensystem. Hade ni tänkt paddla Nuvjohka? Vi hade vissa planer på att följa den uppför och tillbaka men insåg att vi inte hade tid med bara 10 dagar på oss.

Jo det är sant som det är sagt, men vi hade som sagt var bara en uppblåsbar kanot (närmare bestämt http://www.alpackaraft.com/product/double-duck/) och det kändes inte så lockande att paddla Satihaure på längs. Dessutom är jag väl som lite grinig när det gäller vattenmagasin....fult som stryk brukar det vara!!!

Men sen är det helt riktigt att vi hade som plan att ta oss till Nuvjavri och sen paddla Nuvjohka nedströms om det gick. Var väldigt sugen att ta mig just till Nujavri då jag vid det tillfälet inte hade varit där och jag tyckte att sjön såg ut att ligga väldigt fint. Och mycket riktigt var det är pärla när vi passerade där på vintern ett och ett halvt år senare!!

Dock finns planen att paddla Sjaunjaätno nedströms kvar och numera har vi skaffat oss en sådan där Ally kanot som Lars Monsen använder på sina turer, så nu känns själva paddlingsbiten mycket mer lockande!!

/ Stefan

laponiatjudis

De går ju att kontakta dem via mail.
Paddla Sjaunjaälven;gjorde min far en gång i världen,kanoten blev sej aldrig lik efteråt. Tror älven går rätt hårt åt alla flytetyg,så grund och stenig som den blir.

Mkt intressant tråd. GPS-rutt skulle jag föreslå. Att navigera i myrlandskap kan vara mkt knepigt med bara karta och kompass. Flygbilderna bör du också ta med.

Kanske kan du få GPS-spår från andra och efteråt bidra med GPS-spåf i en färdberättelse i den här tråden.

Skaffa t ex en Etrex 30x nu och träna handhavandet att följa spår etc innan Sjauna.God tur!

Thure
Jo, jag har genom jobb sprungit en hel del på myrar och känner väl till svårigheterna. Ibland kan det vara som en labyrint som man varken hittar in i eller ut ur... Om jag skulle skaffa en gps så är jag inte så säker på att jag vill slösa batterier på att ha den igång och logga hela vandringen så något färdspår lovar jag inte men om eller när jag har gått i dessa trakter så återkommer jag givetvis med en färdrapport.

Bästa R6 NiMH håller ca 3 långa vandringsdagar per par i en Etrex GPS.

Engångs Litiumbatterier håller ännu längre.

Att dokumentera knepiga passager med färdspår är värdefullt speciellt om någon vill upprepa i dålig sikt.

Även en smartphone klarar detta men med sämre batteritid. En variant är att geologga flygbilder och läggs in i GPS eller smartphone.

Thure

Har nu fått ett svar från Henrik Micael Kuhmunen på Laponiatjuottjudus. Jag frågade om bron över Amásjåhkå samt stigen från Sádijávrres östände via Nuvjávri till Fjällåsen. Han skriver så här:

"Bron du nämner har vi inte inspekterat ännu, men jag har hört om bron och senast idag pratade jag om bron med en person under vårt seminarie om Laponia 20 år. Han sa att bron är i sämre skick och att man snart inte vågar gå över den. Stigen du nämner är ju ingen statlig led som vi ska sköta om etc, men gamla färdvägar/stigar är intressanta.

Jag är själv nyfiken på de gamla stigarna du nämner och bron, och ska försöka gå här framöver. Jag kan tyvärr ej säga något om stigarna och framkomligheten.

Ska se om jag kan få fram mer information kring detta o hör av mig isåfall. Får du fram mer så hör gärna av dig. Ska följa tråden på Utsidan."

Hej Fowwe, Hans F (och alla andra)

Hans (kul att höra av en ”gammal” Argaladeiare) du undrade hur vi tog oss till Harrejaure 1974: Vi hade båt-skjuts över Satihaure och Pätsasj från vägslutet (vägen från Vietas). Sedan vandrade vi över fjället till Harrijaure där vi hade vårt basläger.
Föreningen Argaladei ordnade 1972 och 1974 sk Expeditioner i Sjaunja. Argaladei verkade/verkar (tror jag, är ej aktiv medlem längre) för ett innehållsrikt och meningsfullt friluftsliv som kombinerade ett naturintresse med kulturellt och socialt engagemang.
Efter expeditionerna på 70-talet vad det flera av Argaladeis medlemmar som verkade för ett bättre skydd av Sjaunja (då var det bara fågelskyddsområde) där kravet var att göra Nationalpark av området men det resulterade i alla fall i ett Naturreservat 1986.
Angående färd genom Sjaunja har jag själv flera gånger vandrat och även skidat genom området. Jag har kommit norrifrån (Nikkaloukta) och aldrig haft ngt problem med att ta mej över Kaitumälven vid Tjunajokk i ock med att det är en fiskekamp så är det ganska lätt att få bårskjuts över. Jag har även kommit söderifrån även då kunnat få skjuts över vid Tjuonajokk. Sedan har turerna gått mot sydost/nordväst till/från Harrå/Fjällåsen via lågfjällen eller söderut till Kirjaluokta. Jag har oftast varit där på hösten och då har det alltid gått att komma över vattendragen då det varit lågt vattenstånd. Jag har också kommit in i Sjaunja västerifrån dvs från Kungsleden via Teusajaure-Lermevagge och Livamvagge men där är det mer högfjäll. Har också paddlat en sommar i Sjaunja med Kaitumälven som huvudfåra och med avstickare in myrområdena.
Nu var det över 10 år sedan jag var där senast och vissa förutsättningar ändras såsom broar mm. Så även om jag inte har den aktuellaste informationen vill jag verkligen rekommendera utfärder i Sjaunja som är oerhört rikt på olika natur- och fjälltyper om, ger utmaningar i form av att hitta framkomliga vägar, har få besökare mm. Tiden på året är också avgörande för framkomligheten.
Mvh Omar …strövar omkring bland fjällen… (ibland)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
Robtrek Sjaunja / Påstavaara: 2 photos, 2 questions Fjällvandring 14
Mattias Bernhardsson Möte med våren i Sjaunja Fjällvandring 0
anderse Sjaunja v 22-24 Fjällvandring 1
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg