Hjälp, tips för Sarek

Mat:
Jag har även provat att gå 3 dagar vintertid på enbart sprit och ister(rent grisfett)
det är ryskt raketbränsle för människor och ger brutala mängder energi.
Det går ganska bra att balansera om man är uppmärksam på sin förbränning.

Torkade bananer , russin etc, är toppenkraft jämfört med vikt och storlek och har alldrig frusit för mig.

majjonäs på tub är mer kraft och fett än mjukost, käkade en hel burk om dan när jag gick över europa.

En sak som jag vill prova härnäst men inte gjort ännu är, bulk, färdigblandad måltidsersättning för muskelbyggare. blandas tex med blåbärssoppan....ochså grymmt mycket energi i miniformat

50 eller 100 gram smör är ochså bra kraftintag

jördnötssmör är ochså bra

Bröd/kolhydrat........ Några färdiga tunnbrödsrullar i platfolie är bra nödmat
.

men havregrynsgröt och snabbpasta nudlar kuskus är bättre, ät varm mat om du kan.

/H

Yes torkad frukt verkar bra och tunnbrödrullar, men det där med att äta så mkt fett är jag inte enig i, visst så har det låg fryspunkt om det är mycket fleromättat fett, men det är inte kul om det blir för kallt, då är det inte lika lätt att ha att göra med. Men det viktigaste är nog att, alla har tillräckligt med fett på kroppen, även om det är energitätt så behöver du kolhydrater för optimal fettförbränning, så skulle nog hellre satsa på kolhydrater i många små måltider för att inte få för stora insulinpåslag och hämma fettförbränningen. Fett tar jag från magen så slipper jag bära. Blandar lite rapsolja i gröten för att få fleromättade fetter och därmed lite tunnare blod och samtidigt öka fettnedbrytningen. Men resten av dagen satsar jag på att ladda så mycket kolhydrater som möjligt.

Det låter ochså bra, jag bränner mycket fett och har inget överskott på mig, så jag väljer andra proportioner, självklart måste tillräckligt och rehelbundet med kolhydrater in för att balansera
Jag brukar backa för olja då hanteringen varit bökig för vandring , har dock alldrig satsat på någon bättre behållare för det och funnit andra alternativ.

Lapplunk bränner fett och spurtare kolhudrater.

Det låter som din plan tar form.

/H

hehe

Det låter ochså bra, jag bränner mycket fett och har inget överskott på mig, så jag väljer andra proportioner, självklart måste tillräckligt och rehelbundet med kolhydrater in för att balansera
Jag brukar backa för olja då hanteringen varit bökig för vandring , har dock alldrig satsat på någon bättre behållare för det och funnit andra alternativ.

Lapplunk bränner fett och spurtare kolhudrater.

Det låter som din plan tar form.

/H

Lol, det är bara näringstillförsel som tar form för där är jag kunnig, resten sliter jag med för att planera, och är bara 2 dagar tills jag glider om förhållanden ser bra ut, annars får jag nog vänta nån månad tills jag får tillfälle igen :/ Just nu tänker jag på tvättning, om jag ska köra spritservetter eller värma vatten och köra med tvål och trasa. Har köpt deostick som jag ska kapa en bit av. Många tänker annorlunda än mig, men jag tycker att det är värt extra slit för bättre hygien.

Funderar över multiverktyg också, har ju inte cash till en fin letherman, någon kanske har tips på något som är billigt och bra?

Funderar också över om jag ska ha säkerhetslina, är den bra för nåt annat än när man passerar lavinfarliga områden?

Så fort man ligger i negativ energibalans som man nästan alltid gör vid vandring så måste du bränna fett och då behöver du kolhydrater för att optimera fettförbränningen. En del protein kommer gå åt i processen, men jag väljer att optimera energiutvinningen för att ha hög tillgång på energi med kolhydrater, sen får jag ta protein från musklerna om jag inte får i mig tillräckligt och bygga upp när jag kommer hem igen, fast jag tror iofs att jag täcker mitt proteinbehov också, kolhydratsbehovet som är svårast att täcka.

avslutad210712

Gäst
Har köpt deostick som jag ska kapa en bit av. Många tänker annorlunda än mig, men jag tycker att det är värt extra slit för bättre hygien.

Nu skall jag vara elak *L*.

Anser inte att deo är bättre hygien.

Däremot är det såklart bra om man kan försöka sköta sin hygien även på vintern men man blir inte så smutsig på vintern utan mest svettig visst kan man börja lukta lite men jag tycker ändå att man klarar sig betydligt bättre i det avseendet på vintern än på sommaren.

hur går det med sovsäckar/privat räddningsstuga

leatherman? titta hellre på vad exact du kan tänkas lösa, det finns många vägar

grov ståltråd med färdig bricka kan spännas som vingmutter t.ex.

Hygien? själv på fjället?, tvätta de 5 var tredje dag med vatten och tvål.

hur går det med sovsäckar/privat räddningsstuga

leatherman? titta hellre på vad exact du kan tänkas lösa, det finns många vägar

grov ståltråd med färdig bricka kan spännas som vingmutter t.ex.

Sovsäckarna får bli de jag har, får ta på mig massa kläder och jacka om det blir kallt (i värsta fall får jag kissa på mig också :).

Vad är vingmutter för nåt och vad ska man ha det till? Jag har inte tänkt så mkt på vad som behöver lösas, ryggsäcken är ganska taskig kvalite, men har stark sytråd och tunnare rep och extra remmar som jag hoppas ska kunna lösa ev problem med ryggsäck eller tält. Letherman tänker jag bara är bra för att den har massa grejer som kanske kan lösa problem jag inte är medveten om nu, och som kniv vid matlagning och så.

Men kanske räcker att köpa någon dålig tång för en hundring, men oroar mig lite för dålig kvalitet i sådana fall.. kanske det finns några billiga som är dugliga iaf?

Lol, det är bara näringstillförsel som tar form för där är jag kunnig, resten sliter jag med för att planera, och är bara 2 dagar tills jag glider om förhållanden ser bra ut, annars får jag nog vänta nån månad tills jag får tillfälle igen :/ Just nu tänker jag på tvättning, om jag ska köra spritservetter eller värma vatten och köra med tvål och trasa. Har köpt deostick som jag ska kapa en bit av. Många tänker annorlunda än mig, men jag tycker att det är värt extra slit för bättre hygien.

Funderar över multiverktyg också, har ju inte cash till en fin letherman, någon kanske har tips på något som är billigt och bra?

Funderar också över om jag ska ha säkerhetslina, är den bra för nåt annat än när man passerar lavinfarliga områden?

Så fort man ligger i negativ energibalans som man nästan alltid gör vid vandring så måste du bränna fett och då behöver du kolhydrater för att optimera fettförbränningen. En del protein kommer gå åt i processen, men jag väljer att optimera energiutvinningen för att ha hög tillgång på energi med kolhydrater, sen får jag ta protein från musklerna om jag inte får i mig tillräckligt och bygga upp när jag kommer hem igen, fast jag tror iofs att jag täcker mitt proteinbehov också, kolhydratsbehovet som är svårast att täcka.

Det var -31 i Nikkaluokta förra veckan så tänk på att det kan bli rejält kallt så om du ska åka om två dagar så får du nog lösa din initiala sovsäckslösning. En natt i de sovsäckarna i -30 kommer bli allt annat än angenäm och potentiellt livsfarligt. Angående tvättning så gör du väl som du vill men 6 dar är inte så lång tid.. senast tror jag inte ens jag tog av mig min undertröja under de första 5-6 dagarna.. :) Personligen brukar jag inte känna något större behov av att blaska av mig med vatten i sträng kyla..

Säkerhetslina? Vad tänkte du ha den till när du passerar lavinfarliga områden? Ger man sig ut på tur själv vintertid i Sarek utan tidigare fjällerfarenhet och mot råd från mer erfarna så bör man vara rätt så försiktig.. Lavinfarliga områden passerar man helt enkelt inte. Det är väl inte en Darwin-award du har som mål att skaffa dig?

Multiverktyg? Fundera på vad du kan tänkas behöva.. du kommer ju knappast behöva klippa taggtråd eller fila naglarna.. Visst kan det vara smidigt med ett multiverktyg, men som jag ser det så har du andra saker som du behöver fundera igenom..

liten kniv?

Kan få låna en swetizisk armekniv av en kompis, en av de minsta modellerna, men med en ganska stor kniv sa hon. Kan det räcka som enda verktyg (förutom nål och tråd och remmar och bestick och så). Men kniven har jag tänkt som ett verktyg i största allmänhet för oförutsedda saker. Är det nog?

Jag hoppas att jag kan få nåt reparationskit till bindningarna på skidorna där jag ska hyra dem.

Livlinana ska man väl ha bakom sig när man passerar lavinfara om man hamnar i lavin för att veta vilken riktning man ska försöka gräva? Används den till nåt annat om man inte ska på glaciär?

Och David, vad för specifika sake rär det du tycker jag ska fundera igenom? Det där med att tvätta sig så sällan är inget för mig, jag brukar normalt ha ren t-shirt, kalsånger och strumpor för varje dag. Och tvätta hela kroppen noga varje dag. Fast det här är ju sommar och höstvandringar jag snackar om som sträcker sig över en vecka.... antar att man måste göra annorlunda om man ska vara borta mkt längre.

har jag förstått rätt??

Du har alltså tänkt att ge dig iväg dit upp (rimliga minus 30 grader)med en -2 säck och en +5
och tror att en massa kläder som håller dig fuktig löser problemet.

du har ingen eller föga erfarenhet av sträng vinter eller att bedömma laviner

din rygga är dålig/opålitlig och du vet inte vad en vingmutter är

Jag är orolig för dig Kjipil
det finns en massa enklare sätt att begå självmord på.

/H

Livlinana ska man väl ha bakom sig när man passerar lavinfara om man hamnar i lavin för att veta vilken riktning man ska försöka gräva? Används den till nåt annat om man inte ska på glaciär?
Hamnar du i en lavin på egen hand är det så gott som säkert ridå, livlina eller inte. Så bekymra dig inte över den "säkerhetsdetaljen". Ser du en passage där det är befogat att förbereda sig på en lavin, så vänd.

Kan få låna en swetizisk armekniv av en kompis, en av de minsta modellerna, men med en ganska stor kniv sa hon. Kan det räcka som enda verktyg (förutom nål och tråd och remmar och bestick och så). Men kniven har jag tänkt som ett verktyg i största allmänhet för oförutsedda saker. Är det nog?

Jag hoppas att jag kan få nåt reparationskit till bindningarna på skidorna där jag ska hyra dem.

Och David, vad för specifika sake rär det du tycker jag ska fundera igenom? Det där med att tvätta sig så sällan är inget för mig, jag brukar normalt ha ren t-shirt, kalsånger och strumpor för varje dag. Och tvätta hela kroppen noga varje dag. Fast det här är ju sommar och höstvandringar jag snackar om som sträcker sig över en vecka.... antar att man måste göra annorlunda om man ska vara borta mkt längre.

Visst kan man ha livlina på det sättet men nu ska du ju åka ut ensam så en funktion den skulle fylla är möjligen att underlätta för fjällräddningen att hitta din kropp... Hamnar du i en lavin så har du inte många minuter på dig.. Så därför är rådet att inte ens chansa när du är ute själv och saknar erfarenhet för att göra en bedömning.

Angående hygien så tvättar jag mig också varje dag hemmavid men nu handlar det om en vintertur. Visst kan du värma lite vatten och blaska av dig men mycker mer än så tycker jag inte det är mening att lägga energi på.

Det jag avsåg var dock främst dina sovsäckar. De är alldeles för otillräckliga. Visst kan du ha tur så att det är -2 hela tiden, men det kan lika gärna smälla till och bli -30 och då kommer du i bästa fall att frysa som en hund och i värsta fall utsätta dig för livsfara.. Har du inte uppmärksammat att det är 30 år sedan Anarisolyckan då 8 pers frös ihjäl i Jämtlandsfjällen?

Det grundläggande svaret på din fråga fick du i första svaret i tråden, från seaobserver; "Eftersom du skriver att du är nybörjare skulle jag råda dig att börja lite enklare, vid sidan om spåren och se om det passar dig....."

Du har inget i Sarek och göra solo vintertid, ännu. Börja med ospårat i närmre skog och testa din utrustning, dig själv och bygg dina erfarenheter. Därefter upp på ett mindre avlägset fjäll och utöka dina erfarenheter av din utrusrtning och dig själv. När du väl är mogen att dra till Sarek solo vintertid kommer du att ha förändrat en hel del av din utrustning, du kommer att känna dig tryggare i dig själv och få den givande tur du vill ha.

Var inte så otålig, Sarek ligger kvar och resan dit blir givande.

Raskesven

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg