Hjälp, tips för Sarek

Hej igen Kjipil.
Jag tycker du gör rätt som ger dig av, du verkar veta vad du vet och vad du behöver veta mer om samt frågar, och fortsätt fråga och kolla så mycket som möjligt både innan och under turen.

Man bryter inga nya stigar där alla andra går.

Gissa vilka reaktioner jag fick när jag besteg Mt:Blanc solo med bara ett par timmars planering!?

Vad äventyret får kosta dig är personligt, och det kan ingen dömma dig för
Balansen mellan Djärvhet och dummhet kan bara du och tiden utvisa.

Fråga mer om du vill

Lycka till och berätta sen hur det gick

/H

pålägg

Hej igen!

Jag har inhandlat den mesta maten nu. Men jag är lite osäker, jag brukar ha vitt tunnbröd för att slippa kostfiber och få så mkt kolhydrater som möjligt. Mjukost brukar jag köra på.

Nu undrar jag hur detta går i kylan, då kanske jag får köra hård bröd med färdiga ostskivor på. Eller rulla ihop tunnbröd med ost innan avgång och sen förvara dem nära kroppen innan de ska ätas? Någon som har bra tips på hur man lätt förvarar det nära kroppen för att tina eller hur man nu kan göra?

Eller kan man packa på nåt sätt så det inte fryser även om det blir mkt kallt?
Någon som har alternativ här, räknar med att runt 30% av min energi kommer komma från bröd och pålägg.

Är också osäker på hur det går med diskmedel?

Största bekymret med att diska är väl tillgången till vatten. Ett sätt att slippa disk är att blanda soppan direkt i termosen, häll i kokande vatten och pulver direkt i termosen, stäng åt proppen och skaka om ordentligt. Stoppa sen termosen i ryggan så är soppan klar till lunchen. När du druckit ur allt fyller du termosen med snö och skruvar åt, då brukar snön smälta av eftervärmen från termosen och då diskas den ren när den ligger i säcken och skumpar.

Övrig disk gäller det ju att spara så mycket som möjligt, ät direkt från kokkärlet med sked. Skrapa rent i kastrullen med skeden. Eventuella rester kan skrubbas bort med snö alternativt torkas rent med hushållspapper. Sked är lättare att få ren än tex en gaffel. Drick vatten alt annan dryck direkt från en vattenflaska.

Det gäller som sagt var att nyttja så få kärl och bestick som möjligt så blir disken ett litet problem. Diskmedel känns som en överflödig detalj eftersom vattnet är problemet. Enda chansen att få överföd av vatten är att hitta öppna vattendrag men då är å andra sidan risken att du blir blöt större och det är ingen hit om du befinner dig i det området.

Angående brödet brukar jag alltid använda sportbröd vilket är lätt att bära. Som pålägg kör jag Kalles kaviar pga att jag alltid blir sugen på salt när jag är ute. Kaviartuben går ju alltid att värma i innerfickan om det behövs, men jag har å andra sidan aldrig upplevt att den fryst.

Senast ändrad:
Jag tror du gör rätt i att ta vanliga Trangiaköket. Det borde funka åtminstone hyfsat. Jag har bara använt vanligt trangia på en vårvintertur och det innebar mkt väntan men det går ju faktiskt. Ett bensinkök är såååååå mkt effektivare och säkrare, men vanligt trangia är samtidigt mkt bättre än minitrangia på vintern. Ett tips: förvara brännaren och en lite flaska med t-röd i någon varm innerficka så blir de lättare att tända köket.

/Björn, som sticker till fjället tpå torsdag.

Svar på dina frågor .....
Blir vanligt triangia, har ett stort också. Och nej jag har inte testat smälta snö med det men det får jag säkert tillfälle till när jag blir törstig. Och jag chansar på att jag klarar sätta upp tältet. Australien har inget med fjällen att göra, och nej jag vandrade inte konstant i 11 mån men en ganska stor del, min poäng var att man inte kommer iväg så mkt om allt ska vara så dödsseriöst och kosta så mycket pengar. Vad jobbigt det måste vara att oroa sig så mkt för allt, jag försöker bara göra det bästa av situationen och har fått många bra tips som har hjälp mig i planeringen.

Angående triangiat, någon som vet om 2 liter t-röd är en rimlig mängd för 6 dagar?

grymme

Tackar för tips om disk och kök!!

Då borde jag kunna köra tunnbröd och mjukost ändå, vill inte ah några grova bröd med kostfiber vill minimera toalettbesök, tuben i innerfickan och tunnbröden på magen innan om de fryst, så kör jag sprit och brännare i fickan.

Men andra tips på pålägg som är lättare att ha att göra med än mjukosttub?
Kaviar är iofs bra som är salt och hjälper till att öka vätskeåterhämtning och minska urin... fast är inte så förtjust i kaviar, kör sportdryck okså med tillsatt salt

Men andra tips på pålägg som är lättare att ha att göra med än mjukosttub?
Kaviar är iofs bra som är salt och hjälper till att öka vätskeåterhämtning och minska urin... fast är inte så förtjust i kaviar, kör sportdryck okså med tillsatt salt

Salami som inte är uppskuren, dvs en hel korv. Mycket fett = mycket energi. Går även att skära om den är frusen. Ger mycket smak och man kan dryga ut andra måltider med den om det behövs.

Känns det inte lite som att trådstartaren har stort nöje av att komma på frågeställningar som är på gränsen till avslöjande?

Mat:

Det ända jag upplevt som faktikt frusit, är det med hög vattenhalt och förvarat i ryggan..inte i termos

jag har även provat att, blanda 40% alkohol med snö för att se om det blir vatten

det år dåligt och tar timmar+ är man törstig på fjället så vill man inte bli berusad,

Jag har även provat att gå 3 dagar vintertid på enbart sprit och ister(rent grisfett)
det är ryskt raketbränsle för människor och ger brutala mängder energi.
Det går ganska bra att balansera om man är uppmärksam på sin förbränning.

Däremot går det hyfat att smälta snö direkt på magen/bröstet i en halvliters petflaska
(ha lite vatten kvar när du fyller med snö.
samt att smälta snö i flaskor i sovsäcken.

Detta går kanske mer innom kategorin nödlösningar:)

Torkade bananer , russin etc, är toppenkraft jämfört med vikt och storlek och har alldrig frusit för mig.

majjonäs på tub är mer kraft och fett än mjukost, käkade en hel burk om dan när jag gick över europa.

En sak som jag vill prova härnäst men inte gjort ännu är, bulk, färdigblandad måltidsersättning för muskelbyggare. blandas tex med blåbärssoppan....ochså grymmt mycket energi i miniformat

50 eller 100 gram smör är ochså bra kraftintag

jördnötssmör är ochså bra

Bröd/kolhydrat........ Några färdiga tunnbrödsrullar i platfolie är bra nödmat

det ända jag erfarit smakar vettigt som grönsak i en halvfrusen 4 dagar gammal macka är morotsbitar.

men havregrynsgröt och snabbpasta nudlar kuskus är bättre, ät varm mat om du kan.

/H

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg