Mat:
Det ända jag upplevt som faktikt frusit, är det med hög vattenhalt och förvarat i ryggan..inte i termos
jag har även provat att, blanda 40% alkohol med snö för att se om det blir vatten
det år dåligt och tar timmar+ är man törstig på fjället så vill man inte bli berusad,
Jag har även provat att gå 3 dagar vintertid på enbart sprit och ister(rent grisfett)
det är ryskt raketbränsle för människor och ger brutala mängder energi.
Det går ganska bra att balansera om man är uppmärksam på sin förbränning.
Däremot går det hyfat att smälta snö direkt på magen/bröstet i en halvliters petflaska
(ha lite vatten kvar när du fyller med snö.
samt att smälta snö i flaskor i sovsäcken.
Detta går kanske mer innom kategorin nödlösningar
Torkade bananer , russin etc, är toppenkraft jämfört med vikt och storlek och har alldrig frusit för mig.
majjonäs på tub är mer kraft och fett än mjukost, käkade en hel burk om dan när jag gick över europa.
En sak som jag vill prova härnäst men inte gjort ännu är, bulk, färdigblandad måltidsersättning för muskelbyggare. blandas tex med blåbärssoppan....ochså grymmt mycket energi i miniformat
50 eller 100 gram smör är ochså bra kraftintag
jördnötssmör är ochså bra
Bröd/kolhydrat........ Några färdiga tunnbrödsrullar i platfolie är bra nödmat
det ända jag erfarit smakar vettigt som grönsak i en halvfrusen 4 dagar gammal macka är morotsbitar.
men havregrynsgröt och snabbpasta nudlar kuskus är bättre, ät varm mat om du kan.
/H