Hjälp, tips för Sarek

Måste ändå säga att jag beundrar framåtandan. Har själv testat egna budgetlösningar på fjället såsom duschdraperi med öljetter som vindskydd att sova under. Rekommenderar inte den lösningen. :)

Dock så ser jag inte problemet att kombinera två mindre bra sovsäckar till en. Har själv sovit i tält i -30 i två budgetsäckar utan att frysa det minsta. Nu var det ett tag sedan så jag kan komma ihåg fel men jag tror att den ena sovsäcken var för några minus och den andra för runt nollan. Båda var fibersäckar.

Jag tycker också det känns lite vanskligt det här projektet eftersom du inte är van med vinterförhållanden i fjällvärlden så jag skulle rekommendera att planera in en rutt med hyfsad närhet till stugor. Jag har ögnat igenom din packlista och det är en del jag skulle ändrat på..

6 par kalsonger känns alldeles för mycket; jag hade tagit två par.
2 fleecehalsdukar? Jag hade tagit max 1 halsduk.
Tallrik och bestickset? Jag hade ätit ur kastrullerna.
Handduk? Möjligen en liten en för att torka kondens i tältet.
Deo? Nej!
Sovsäckarna känns i underkant. Det kan bli rejält kallt på nätterna även sent på säsongen.
2 l vattenpåse? Nej
Du har både funktionsbyxor och skalbyxor? Jag hade bara tagit skalbyxor
Matbricka? Vet inte vad du syftar på.. känns onödigt.
Mössor.. Jag hade valt en tunnare, typ keps med nedfällbara öronskydd för skidandet samt en tjockare förstärkningsmössa att ta på sig när du är stilla
4 par syntetstrumpor känns mycket
Regnöverdraget hade jag lämnat. Packar alltid i sopsäck i ryggsäcken.
Solglasögon ska du definitivt ta. Att bli snöblind på fjället är inte att rekommendera.. gärna goggles-modell som även skyddar vid snödrev.

Det är några spontana synpunkter jag har. När det gäller lavinfara finns mycket att säga. Risken ökar vid väderomslag då snölagren kan kollapsa. Undvik smala branta dalar. Tänk på att laviner kan gå i ganska små sluttningar med förhållandevis flack lutning. Man kan gräva ett "schakt" i en sluttning, ställa sig ovanpå och hoppa och se hur snölagren beter sig men det kräver att man kan bedömma det. Undvik att skråa över orörda snöfält där det lutar mer än 25 grader..

Men helst av allt skulle jag rekommendera dig att som sagt planlägga en tur på eller i närheten av en led med stugor. Kanske kungsleden norr från Kvikkjokk med några avstickare? Tänk på att det är en väldig skillnad på att handha utrustningen hemma på bakgården och att göra det om man är nedkyld och det blåser hårt med snödrev. Jag skulle inte heller rekommendera dig att ge dig ut själv på oledade turer på vinterfjället utan vinterfjällvana.

Det var några av mina synpunkter.

mvh
David B

Kloka råd!

Ang kök, jag skulle aldrig ta med ett minitrangia på vintern, alldeles för dålig effekt och för liten kastrull, tar evigheter att smälta stora mängder snö...dessutom drar minitrangia betydligt mer t-sprit än ett vanligt trangia...

Uppgradera till ett riktigt Trangia istället och ta med brännaren från ditt minitrangia så att du kan byta brännare löpande när du smälter (det går åt många fyllda brännare om du ska smälta allt vatten du behöver...).

Ännu hellre, bit ihop och skaffa ett multifuelkök och en 1,5-2 liters bytta.....

Förslagsvis gör du en testtur i år längs någon led där det finns folk och stugor...började själv på det sättet när jag gjorde mina första soloturer på vintern, rekommenderas eftersom det är svårt att föreställa sig och förbereda sig för alla situationer första gången...

Med stigande erfarenhet så vet du hur du tar hand om dig i olika situationer och kan tänja gränserna lite mer...

//J

Hahaha! Ligger dubbelvikt och ber om nåd. Har inte skrattat så mycket som när jag läst denna tråd på länge. Tack för underhållning kjpil!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg