Hjälp, tips för Sarek

Du som skrev att vandring inte var någon tävling och att allt skulle gå så långsamt. Det finns olika sätt att se på den saken. För mig är friluftsliv en träningsprestation och tävling mot mig själv, action är värt lika mycket som naturupplevelser

Instämmer... i att action är lika viktigt som naturupplevelsen... de är för få som tänker på det, kan jag tycka... men en nyckel till att kunna ha ett skönt flow i vandringen är i mitt fall en god planering och en god mental och praktisk förberedelse på eventuella hinder för tränings/vandringsupplevelsen, som i ditt fall en eventuell snöstorm...

Men det ena utesluter inte det andra... vissa dagar känner jag för att slögå och fota mycket.... medans andra dagar så speedar jag fram... och får onda ögat av mötande och de jag går om...

Thomas

Angående köket!

Precis som alla andra här så avråder jag dig från att åka allt för långt från nödtelefoner och annan hjälp som finns att tillgå i Sarekområdet. Jag hoppas dock att du får en god tur.

Jag tycker att de tips du fått från exempelvis Dave1 är utmärkta men vill påpeka en sak. Du bör nog satsa på ett bensin- eller fotogenkök istället för ditt minitriangia. På vintern är det avgörande att kunna värma/koka vatten snabbt och effektivt. Det kan man inte göra med ett minitrangia enligt mina erfarenheter. T-sprit har mkt låg effekt på vintern medan exempelvis bensin har god effekt långt ner under -30grader. Satsa på ett MSR wisperlite eller kanske på ett Primus multifuelkök. En stor aluminiumkastrull underlättar också snösmältandet.

Hoppas att du får det bra och att du håller huvudet kallt och fötterna varma :)

/Björn Nilsson

Du håller med, men man skall skita i andras inlägg?... eftersom du vet bäst... eh?

Jag blir lite förvirrad...

Thomas

Herregud, vilket tolkningsval, läs nogrannare och släng inte din bullshit retorik på mig.
jag syftar på övrig /enligt mig onödig utr..inte inläggen från andra

Jag tycker givetvis att mitt sätt funkar bäst för mig.

/H

Senast ändrad:
Angående "so long loosers"

"Med den inställningen som många här verkar ha så antar jag att de blir sittandes hemma, medan jag kan glida på fjället, so long loosers"

Det är med en häpnadsväckande arrogans och omogenhet du bemöter de tips som du får.
Ingen har avrått dig från att åka till fjällen (bara var i fjällen och hur) utan bara gett dig vissa tips som kan vara bra att tänka på. Många av de som har gett dig tips (inklusive mig själv) har gjort otaliga turer i fjällen och talar därför av egen erfarenhet. Att sedan hänvisa till turer i sydostasien och norska sommarfjällen väcker ett löjes skimmer över dina uttalanden. Det behöver inte alls vara farligt att åka skidor i en vecka i Sarekområdet, men det kan lika gärna gå en slasklavin, blåsa 25m/s och vara en meters sikt så försök att ta det lite seriöst samtidigt som du för guds skull inte ska undvika fjällen eller glädjein i att testa sig själv.

Herregud, vilket tolkningsval, läs nogrannare och släng inte din bullshit retorik på mig.
jag syftar på övrig /enligt mig onödig utr..inte inläggen från andra

Jag tycker givetvis att mitt sätt funkar bäst för mig.

/H

Hoppsan... det tog illa... min tolkning är min, och bara min, och jag är ledsen om du tycker att en åsikt eller en tolking i ett forum är att slänga bullshit... nåja... nu fick jag ju ett förtydligande gällande vad du menade, jag tolkade det bara lite mer motsägelsefullt än det var.... annars så tycker jag ju att du har mycket vettigt att komma med...

Peace?

Thomas

Gillar ditt sätt att tänka :) 11 månader i australien och 4 månader i sydostasien har jag mestadels vandrat, hade jag aldrig fått till om jag tvivlat på mig själv, spenderat alla pengar på lyxutrustning eller överdrivit alla risker. Så länge man tänker rationellt och inte är dum så brukar det mesta lösa sig, det är också min erfarenhet från norska fjällen som jag spenderat en del tid i. Det där med att allt kräver så mkt planering och dyr utrustning är bara bull. Däremot håller jag med om att man alltid måste veta vad man ska göra, men det handlar mycket om att inte tappa fattningen och vara rationell även under press.

Visst, men tänk på...
1. Det är sällan man fryser ihjäl i +25grader.
2. Det är sällan man dör av en lavin i tropikerna.
3. Det är sällan man tänker rationellt när man är underkyld.

Ut och åk du. Tycker det är modigt, ibland behöver man testa sina gränser. Lämna bara ett färdmeddelande ifall något skulle gå snett, det blir lättare så.

Hoppsan... det tog illa... min tolkning är min, och bara min, och jag är ledsen om du tycker att en åsikt eller en tolking i ett forum är att slänga bullshit... nåja... nu fick jag ju ett förtydligande gällande vad du menade, jag tolkade det bara lite mer motsägelsefullt än det var.... annars så tycker jag ju att du har mycket vettigt att komma med...

Peace?

Thomas

Ja kansle onödigt taggigt från min sida

låt oss fortsätta ämnet

peace

H

Tackar alla så mycket för tips

"Med den inställningen som många här verkar ha så antar jag att de blir sittandes hemma, medan jag kan glida på fjället, so long loosers"

Det är med en häpnadsväckande arrogans och omogenhet du bemöter de tips som du får.
Ingen har avrått dig från att åka till fjällen (bara var i fjällen och hur) utan bara gett dig vissa tips som kan vara bra att tänka på. Många av de som har gett dig tips (inklusive mig själv) har gjort otaliga turer i fjällen och talar därför av egen erfarenhet. Att sedan hänvisa till turer i sydostasien och norska sommarfjällen väcker ett löjes skimmer över dina uttalanden. Det behöver inte alls vara farligt att åka skidor i en vecka i Sarekområdet, men det kan lika gärna gå en slasklavin, blåsa 25m/s och vara en meters sikt så försök att ta det lite seriöst samtidigt som du för guds skull inte ska undvika fjällen eller glädjein i att testa sig själv.

Tror att du missuppfattade mig lite där. Jag uppskattar alla konstruktiva tips jag fått och jag har ju fått veta vad jag bör läsa på om vilket jag också har gjort. Så tack så mkt för allt konstruktivt! Vad jag inte uppskattar lika mycket är alla långa textstycken som säger samma sak vem som bör åka till fjällen eller inte etc, sånt tror jag de flesta bedömer bäst själva. Att du tycker att jag är löjlig kan jag bjuda på.

Åker nu om några dagar oavsett, så kommer finputsa mina kunskaper tills dess. Verkar bra det där med spritkök, men får nöja mig med mitt triangia som plånkan ser ut nu :/

Seriöst, hur resonerar du om du tror att du klarar dig på ett minitrangia på en längre tur på vintern? Har du ens testat att smälta snö med det? Vart ska du vända eller slå läger om du får dåligt väder? Har du försökt sätta upp ett tält i hårdare vind än kuling själv nån gång? Och vad har elva månader i australien med nåt att göra? Du var väl knappast ute och vandrade i 11 månader?

Du får åka vart du vill och göra vart du vill, men det här måste vara det minst genomtänkta äventyret jag sett på utsidan.

svar

Seriöst, hur resonerar du om du tror att du klarar dig på ett minitrangia på en längre tur på vintern? Har du ens testat att smälta snö med det? Vart ska du vända eller slå läger om du får dåligt väder? Har du försökt sätta upp ett tält i hårdare vind än kuling själv nån gång? Och vad har elva månader i australien med nåt att göra? Du var väl knappast ute och vandrade i 11 månader?

Du får åka vart du vill och göra vart du vill, men det här måste vara det minst genomtänkta äventyret jag sett på utsidan.

Svar på dina frågor .....
Blir vanligt triangia, har ett stort också. Och nej jag har inte testat smälta snö med det men det får jag säkert tillfälle till när jag blir törstig. Och jag chansar på att jag klarar sätta upp tältet. Australien har inget med fjällen att göra, och nej jag vandrade inte konstant i 11 mån men en ganska stor del, min poäng var att man inte kommer iväg så mkt om allt ska vara så dödsseriöst och kosta så mycket pengar. Vad jobbigt det måste vara att oroa sig så mkt för allt, jag försöker bara göra det bästa av situationen och har fått många bra tips som har hjälp mig i planeringen.

Angående triangiat, någon som vet om 2 liter t-röd är en rimlig mängd för 6 dagar?

avslutad210712

Gäst
Med den inställningen som många här verkar ha så antar jag att de blir sittandes hemma, medan jag kan glida på fjället, so long loosers :)

*L*

Nog tar jag mig iväg trots all omständighet men pga en skadad hund har vi fått flytta det hela till mitten av april istället för nu i samband med påsken. Har varit i Kvokkjokksfjällen under min militärtjänstgöring och även om vi bara var strax ovanför trädgränsen och skulle ner till A8's förläggning så var det inte skoj när det började blåsa och man bara såg tiotalet meter framför sig och vinterledsmarkeringarna vara bara att glömma. Men tron kan försätta berg och det som inte dödar härdar :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg